Jaarlingen horen toch gewoon in het weiland?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponylovex

Jaarlingen horen toch gewoon in het weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:06

Bij ons staan er opeens 2 paarden die in mei 2 worden op de manege.
Ik had wat contact met die man van ik denk ongeveer 50 jaar. Hij fokte dus paarden.
Hij had zelf een grote boerderij en 10 paarden daar staan waarvan 2 drachtige merrie's.
Hij had geen plek meer dus hij had deze 2 paarden waarover het gaat op de manege gezet zodat ze konden wennen aan mensen. Hij had mij gevraagd om ze te verzorgen. Gewoon poetsen, in de buitenbak losgooien en afspoelen als het lekker weer was. Ze zijn heel erg druk
en wild. Ik ben 2x in de week op de manege en dan gooi ik ze ook los. Maar ze krijgen te weinig beweging. Die man is bang voor ze, want naar hem trappen ze dus hij doet er verder niets mee. Maar ik denk dat ze juist lekker bijna elke dag in de wei moeten staan. Ik had dat tegen hem gezegt maar hij heeft het nog steeds niet gedaan. Ik vind het heel raar en hij komt bijna nooit meer bij zijn paarden als ik er ook ben dus kan ik hem niet spreken.
Maar jonge paarden hebben toch veel beweging nodig. Bijvoorbeeld in de wei?!

Heeft iemand tips hoe ik dit kan aanpakken??

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:09

Niet alleen jonge paarden maar alle paarden horen tenminste een paar uur lekker in de wei of in een paddock te staan.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:12

Is het geen idee om toch nog even bij die man thuis langs te gaan om even betere afspraken te maken over het buiten zetten enzo, dan leg je ook uit waarom je dat beter vind voor de paarden enzo. Anders is het misschien een mogelijkheid om iemand van de manege te vragen of die ze af en toe buiten wil zetten, is kleine moeite denk ik...

Ik zie paarden het liefst tot hun drie jaar gewoon lekker op de weide lopen, echter ik ken ook een paar enters en twenters die ook maar weinig buiten komen en het toch prima doen...

Rivaldo

Re: Jaarlingen horen toch gewoon in het weiland?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:14

Dit staat verkeerd, ik TEM. :)

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 08:16

@ bouwpakket.

Jaa ik kan dat natuurlijk ook vragen of iemand van de manege ze buiten zet maar zonder toestemming van die man mag dat niet. En iedereen van de manege vind ze heel gevaarlijk. :(

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:25

ik denk dat ze even tijdenlijk op de manege staan,het weideseisoen is nog niet begonnen,dus ik vind het wel slim van die meneer om ze dan even 2 maandjes op de manege te zetten,zo word er mooi met de jaarlingen om geprutst zodat ze wat hand stam worden,over 2 maand zullen ze wel in een kudde gaan 24/7 buiten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:23

F-AM --> VSW

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 15:35

@ knoopje
Al zijn andere paarden zijn al lang buiten. De paarden op de manege (die ik dus verzorg) zijn ook hand tam maar de ene trapt steeds tegen zijn boxdeur omdat hij er waarschijnlijk gewoon uitwil. De paardjes zijn bang voor de eigenaar van de manege omdat hij nogal ruw met ze omgaat. Hij is ook bang voor die paarden en hij mest alleen zijn boxen uit als ze uit hun boxen zijn. Dat is bijna nooit! Ik had al gevraagd of ik dan mocht mesten maar dat vond hij te gevaarlijk.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:48

Kun je die man niet bellen of langs gaan? Je verzorgt zijn paarden dus ik neem aan dat je een telefoonnummer en adres heb?

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 17:21

@ just_yv
Ja ik ben al eens lang geweest om zijn nieuwe veulentje te zien. Die paarden stonden ook al in het weiland toen. (nog niet zo lang geleden) maar hij zegt dat hij ze binnenkort wel buiten zet. Maar hij is bijna nooit op de manege.

Zooeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:43

bij ons hebben we nu ook een veulen, die gaat een paar uurtjes per dag de wei in en dat gaat gewoon goed, gewoon een speelmaatje erbij en dan vermaakt ie zich wel!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:19

Timo heeft altijd in de wei gestaan als 1 en 2 jarige.
Gewoon lekker paard zijn, spelen met zijn vriendjes.
Deze winter heeft hij wel een tijdje op stal gestaan('s nachts) en
overdag weer buiten.
Als het straks rijpaarden worden kunnen ze nog lang genoeg op
stal staan, want kan me voorstellen dat een dressuurruiter zijn paard
niet 24/7 in de wei gooit.

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:43

k vindd dat jonge paardjes gewoon lekker met een grote groep op het land moeten staan, zodat ze lekker van hun jonge leeftijd kunnen genieten,,

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:20

Vind ik ook hoor. Beter voor hun geest en ook lichamelijke ontwikkeling.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:58

ik ben het wel met knoopje eens. denk dat het voor de man nu het beste uitkomt om ze op de manege te zetten en als straks het weide seizoen weer begint dat ie ze dan weer op het land gooit. het is niet ideaal zo maar waarschijnlijk is het even niet anders.
en mag ik vragen hoe je weet dat de eigenaar er nooit is? jij bent er neem ik aan ook niet elke dag de gehele dag bij, misschien komt ie savonds bv wel even langs om ze los te gooien.

ponylovex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 17:28

@ blue_kim

Ik vraag als ik er ben of hij nog is geweest. En meestal zegt hij nee. Maarja, ik hoop maar dat hij ze dan snel het land ingooit.

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:37

Ik kan me wel voorstellen dat hij niet bij ze langsgaat, vooral omdat hij er vanuit gaat dat jij op ze let. Hier hebben we voornamelijk veengrond, dus de paarden kunnen van mei t/m september naar buiten - met heel veel geluk. De rest van het jaar staan ze binnen, helaas. We hebben loopstallen voor de veulens, enters en twenters. Die komen er nooit uit. Ik heb het geluk dat mijn twenters bij elkaar staan en dus gooi ik ze elke dag los. Maarja, dat is natuurlijk geen uren.. De paarden die nooit loskomen, worden ook gewoon drie en worden gewoon zadelmak gemaakt. Hoewel ik er geen voorstander van ben, gebeurt dat dus overal...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:14

Tsja het is inderdaad wel zo dat de weidetijd nog niet is begonnen, ik zie nu af en toe de paarden uit de buurt weer eens naar buiten gaan. Maar ook geen uren nee. Maar ben er ook inderdaad geen voorstander van. Als hij ze eind april/mei nog niet naar buiten heeft gedaan dan zou ik het er tegen die tijd nog eens over hebben misschien ook wel al eerder vragen of hij dat nog gaat doen.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 08:41

Lastig, hier lopen ze gewoon hele jaar buiten maar ja daar heeft niet iedereen ruimte voor en niet iedereen heeft zin zijn wei te laten vertrappen.
Enige jammere is dat die paarden nu maar 2 maal per week buiten komen, ik vind dat dat echt naar dagelijks losgooien moet.
Dan redden ze het wel een maandje, en worden ze inderdaad mak van.

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:33

kan gewoon in de wei hoor!

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 13:03

Het probleem is niet dat we zo zuinig zijn op het land dat we bang zijn dat het wordt vertrapt, maar de paarden zakken letterlijk tot aan de knieen weg. Dat is dus geen optie, of je moet echt graag blessures willen..
Veengrond is nu eenmaal heel zacht.

femmelke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:03

Ik vind ook dat ze buiten moeten staan! maar ik zou gewoon eens vragen aan de fokker ofdat ze niet op de wei mogen staan op die manege?

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 14:04

ik vind dat ze gewoon in de wei horen :j

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:04

ook hier veengrond.
vind het juist een voordeel omdat het in de zomer goed weg trekt (de gaten van de winter schade)

0727miep schreef:
Het probleem is niet dat we zo zuinig zijn op het land dat we bang zijn dat het wordt vertrapt, maar de paarden zakken letterlijk tot aan de knieen weg. Dat is dus geen optie, of je moet echt graag blessures willen..
Veengrond is nu eenmaal heel zacht.

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:14

elk paard hoort een paar uur per dag in de wei te staan!