methode Klaus F. Hempfling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

methode Klaus F. Hempfling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 14:36

Ik had een vraagje; in het boek van natuurlijk paardrijden van Hempling, staat hoe je je paard tijdens het werk uit het zadel netjes op zijn achterhand kan laten stoppen door middel van een knieval. Nu lukt mij dat wel vanuit draf naar stap op de linkerhand, maar dan staat ie niet stil. En op de rechterhand staat ie wel stil, maar draait dan meteen om en rent weer de andere kant op, omdat dat altijd zijn makkelijkere kant is geweest. Nu wou ik vragen of iemand het ook met zijn paard gedaan heeft (de rest van de oefeningen lukken prima) en of het bij dat paard wel lukte.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:56

mijn eerste ervaring met NH was ook Hempfling en ik heb dan ook de oefeningen uit het boek geprobeerd. Op zich lukten ze allemaal, maar ook ik kreeg het niet voor elkaar om mijn paard met een knieval stil te laten staan. Verder vond ik de oefeningen van Hempfling nogal vaag en dromerig beschreven en ben ik dus verder gegaan met de methode van Voest. Dit is wat beter beschreven.

in ieder geval moet je niet te veel zelf gaan zitten modderen, je kunt er beter professionele hulp bijhalen, omdat je waarschijnlijk iets niet goed doet. Ga je daar mee door en hem met bv met straffen stilstaand dwingen dan verpest je waarschijnlijk meer dan dat je lief is. Wat ook een tip is om dit bericht bij UZ te plaatsen, want daar zitten meer mensen die misschien iets met hempfling doen en jou eventueel verder kunnen helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:57

Dank je, ik zal eens een keer iets van Voest gaan lezen.
Maar over die hulp zoeken, ik rij normaal gewoon dressuur met hem enzo, op de gewone methode en dat gaat wel erug goed (hoewel hij pas 4 maanden ingereden is).
Het was meer dat ik nieuwschierig was naar Hemplings methode.
Ik doe wel altijd join-up met de pony's waar ik mee bezig ben en dat gaat echt super!! Het helpt echt een stuk in de omgang. Ons grootste zenuwpeesjer is zelfs met me naar de hei geweest hahaha.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 13:33

Dan is het goed!! Het is alleen zo dat als iets niet lukt, het paard het meestal niet begrijpt omdat jij het waarschijnlijk niet goed doet. Als je hem dan dwingt zodat hij het wel doet ben je verkeerd bezig en dan kun je dus beter hulp zoeken.
Zo te lezen gaat het bij jou wel gewoon goed en vertrouwd je paard je en dat is toch het belangrijkste!! maar onthoudt wel: niets forceren!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:04

Nee, maar het is echt wel goed om te doen met je paard, vind je ook nie?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:04

ja, ik vind van wel, tenminste ik heb het idee dat ik mijn paard veel beter de baas ben en dat zij veel beter weet dat ze mij kan vertrouwen. Waardoor ik zelf dus ook weer meer zelfvertrouwen krijg!