Paard is dik!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKatjj

Paard is dik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:24

Ik weet dat hier meerdere topics over zijn, maar ik wil graag jullie mening horen over de foto's (van zijn enorme buik).

Ik heb een probleem. Ik heb in de winter mijn paard 3 maanden niet kunnen rijden door de vorst. Hij heeft alleen maar in de wei/stal gestaan en zich lekker vol kunnen vreten, dus hij heeft een dikke hangbuik gekregen... Hij heeft in de winter kuilvoer gekregen, omdat hier bijna geen hooi te vinden was. Hij kreeg ook 2x per dag een handje brok (normaal krijgt hij een bak vol, maar omdat hij nu niet reed gaf ik hem nog een beetje voor de lekkerheid). Maar ja nu is hij dus erg dik geworden...
Mijn vraag is wat jullie nou eigenlijk van hem vinden? Je ziet eeeeeerrug goed verschil op de foto's, ik voel me best schuldig :') Hoe krijg ik deze buik er weer af? Hij krijgt nu 3 of 4x per dag een grote hoeveelheid hooi in de wei en 's avonds een ruif. Als voer krijgt hij een bakje brok met muesli, dit omdat ik nu weer rijd. Kan ik dit ook weglaten, zodat hij alleen op hooi staat? Ik vraag me altijd af of dat niet te weinig is als ik er ook nog bij rijd. Zijn beweging is elke dag een uur redelijk intensief rijden, vooral veel draven want dat is het beste voor zijn buik lijkt mij. Als het hard regent of ik het heel druk heb rijd ik niet.

Bedankt voor het lezen en een eventuele reactie!

Op de laatste 2 foto's heeft hij natuurlijk ook nog een dikke vacht en z'n houding is niet optimaal, maar je krijgt er wel een redelijk beeld mee. Ook mooi dat ie op elke foto staat te eten :')

Juli 2009
Afbeelding

14 november 2009
Afbeelding

Vandaag gemaakt (15 maart 2010)
http://i43.tinypic.com/2ic7dj9.jpg

Nu ik die foto's zie... oei oei

petitparis

Re: Paard is dik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:30

kan je zijn ribben nog voelen? want als je paard veel ruwvoer krijgt kan hij ook een hooibuik krijgen. En dit is esthetisch misschien niet zo fraai, maar kan niet zoveel kwaad.

Eigenlijk heeft hij met 0.5 tot 1kg brok/muesli voldoende voor vitaminen en mineralen.
Maar als hij echt te dik is (als je zijn ribben niet langer kan voelen als je met vlakke hand over zijn romp aait), dan kan je misschien beter de brok weglaten en een supplement geven om de vitaminen en mineralen te waarborgen

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:32

Nee het is geen hooibuik, de pony van m'n zusje heeft ongeveer dezelfde buik als Andy maar daar kan je zelfs de ribben nog zien :oo Andy is nu echt dik. Ribben kan ik als ik licht erover heen ga niet meer voelen, met wat druk wel. Aan wat voor supplement moet ik dan denken?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:35

Hij is wel wat rond ja... Ik zou zeggen aan het werk met hem!! ~~}>
Dan komt het vast wel weer goed!!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:37

Misschien vinden jullie het niet, maar ik vind hem er goed uit zien! Die hangbuik rij je er wel weer af.
Zou nu niet ineens allemaal dingen in het voer gaan veranderen. Eerst maar eens lekker gaan rijden en zn vacht verliezen.
Kijk dan maar weer eens verder...

Succes!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:38

voor een goed compleet supplement zou ik het topic over natuurlijk voeren een checken. Dit gaat over voeren zonder krachtvoer/granen (VS forum)
Oh een veel beweging kan nooit kwaad.

@Raichu: ik vind niet dat het paard er per definitie slecht uitziet, maar als TS z'n ribben niet kan voelen, is het wel tijd om erop te gaan letten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:39

Ik vind hem er ook niet slecht uit zien. Ik zou het voer voorlopig zo laten maar gewoon het rijden weer opvoeren.
En dan wel rustig opbouwen natuurlijk!!!

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:41

Ja tuurlijk moet ze er op letten, maar zou niet gelijk in het voer een oplossing zoeken, lekker bewegen gaan!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:46

Bedankt voor jullie reacties!
Vinden jullie hem er echt niet dik uitzien? Ik vind ook niet dat hij er slecht uitziet, voor de rest is hij gezond, maar ik ben best geschrokken van de foto eerlijk gezegd. Vooral toen ik hem vergeleek met de foto van juli :oo
Hij wordt niet echt snel dik van zichzelf, maarja 3 maanden stilstaan + kuilvoer = niet zo'n goede combinatie :P
Ben blij dat jullie het niet zo erg vinden! Was echt benieuwd naar reacties. Ik zal hem veel beweging gaan geven haha :P Bedankt.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:49

ben het met de rest eens ..ik vind hem ook niet dik , lekker weer je rijden oppakken en dan komt het best wwel weer goed !

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:12

Rijden weer langzaam oppakken en rustig aan voeren.
De buik moet je eraf kunnen rijden.
Vind 'm nog niet eens heeel dik :o

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:14