onwennig bij borstelen tussen de voorbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ewan

onwennig bij borstelen tussen de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:05

Hallo!

Mijn Tinker Ewan vind het absoluut niet fijn als ik hem tussen zijn voorbenen poets. Hij gaat dan met zijn voorbenen trappen. Ook soms als ik meer naar zijn buik ga probeert hij je weg te "krabben" met zijn achter been.

Heeft iemand enig idee waarom hij dit doet of doet jouw paard dit ook?

En dan natuurlijk wat kan ik eraan doen?

8nnemiek

Re: onwennig bij borstelen tussen de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:17

Misschien kietelt het en moet je wat harder borstelen?
En anders gewoon oefenen oefenen oefenen en heel vaak belonen als t goed gaat :)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 14:48

met de zachte borstel vind hij het niet erg, maar zachtjes met de ros of een harde borstel wel... dus harder borstelen lijkt juist alsof hij daar meer last van heeft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:50

Dan minder hard borstelen met de rosborstel of harde borstel lijkt mij :-)
Blijkbaar vind hij dat gewoon niet fijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:55

Apple schreef:
Dan minder hard borstelen met de rosborstel of harde borstel lijkt mij :-)
Blijkbaar vind hij dat gewoon niet fijn.

soms moet je daar wel eens met een borstel hard overheen om alle modder en dergelijke weg te halen.

Als tip engelen geduld en steeds proberen iets meer druk te geven staat hij/zij het toe belonen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:56

Mijn niet-Tinker heeft er ook "last" van, die doe ik dus alleen met een zachte borstel. Waarom je paard pesten met iets wat niet echt nodig is? Gewoon lekker rustig aan met een zachte borstel poetsen. Ik krijg opgedroogde modder etc ook wel weg met een zachte borstel, gewoon iets langer de tijd nemen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:05

Je kunt er ook nog voor kiezen om zo'n 'poetsblokje' te gebruiken, daarmee krijg je het meeste vuil ook goed weg :-)

Misschien een beetje uitproberen wat je paard wel prima vind. Rubberen poetshandschoen? Gewone plastic borstel?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:55

TI --> VSW

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 16:50

Soms doet hij het ook als je gewoon al met je hand voelt of er viezigheid zit... het is dus gewoon echt over gevoellig lijkt wel.

Luseres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:12

Mijn bijrijdpaardje doet dat ook, hoe ik het oplos? Gewoon blijven poetsen en een aai of knuffel geven als hij gewoon rustig bleef. Het gaat inmiddels al een stuk beter.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:26

tja, zo pak ik het meestal ook aan als een paard iets niet fijn vind...
mijn paard heeft dat in het verleden wel gedaan met d'r hoofd... borstelen op d'r hoofd vond ze niet zo leuk... en nu hoeft dat gelukkig ook niet zo vaak, maar een enkele x als d'r hele kop onder de modder zit... tja... dan moet het toch echt...
Wat ik heb gedaan is gewoon steeds 'even' en heel rustig... en dat over tijd steeds iets meer uitbreiden... nu is even een zachte borstel eroverheen geen probleem meer... (tja, tis geen paard dat uren daar geborsteld wil worden, maar dat is ook niet het doel...)
Zelfde was met het hoofdstel... met geduld en rustige handelingen lukte het uiteindelijk zonder problemen... maarja, ieder paard is anders...
verschil met mijn paard is al dat mijn paard gewoon d'r hoofd wegtrok / hoog hield, die van jou is wat vervelender in het uitten van de reacties... voor wat ik opmaak zijn de reacties niet specifiek naar jou toe gericht toch? (ze trapt niet gericht naar jou toch?)

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 22:59

Nee hij tilt zijn voorbeen op en gaat een soort van graven...
En met zijn achterbeen is het meer dat hij je weg wilt hebben daar, maar niet echt richting mij nee...

En hij wordt gewoon heen onrustig heen en weer proberen te lopen, zodat je er niet bij kan... slimme dieren

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:18

ik ken meerder paarden die het niet fijn vinden als je aan hun buit zit en dan gaan draaien of met hun benen proberen richting hun buik te gaan. Ook vinden sommige het voor tussen hun benen niet fijn. Ik denk dat dat bij die van jou ook gewoon het geval is en dat je erbij neer moet leggen. Soms helpt het als je onder de buik iets harder borstelt omdat het "kietelt"