Paard met hele dikke manen: Trekken of...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

Paard met hele dikke manen: Trekken of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:38

Hallo,

mijn nu net 3 jarige heeft echt ontzettend dikke manen.
Normaal bij ons andere paard die dit ook wel heeft trek is ze altijd maar ik vind dit best vervelend om te doen
en nu vroeg ik me af is er geen andere mogelijkheid om de manen uitte dunnen?
Dus als jullie ideeën en ervaringen hiermee hoor ik het graag!

Groetjes Anne

Cerilene_

Re: Paard met hele dikke manen: Trekken of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:41

Je hebt uitdun-kammetjes met mesjes erin zeg maar.
Toch lijkt trekken me bij extreem dikke manen de beste oplossing.
Het is een enorme klus is, maar alleen zo kan je de manen ook echt vanaf de wortel uitdunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:44

Of lang laten groeien en hengstenvlecht maken voor wedstrijden of afscheren en coupe fjord knippen. Bij geen wedstrijden lekker zo laten, paard presteerd echt niet beter van getrokken manen. En trekken kan zeker als je zoveel moet uitdunnen pijnlijk zijn. Vervelende ervaringen kan je beter opsparen voor noodzakelijk DA behandelingen, etc.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:50

Als je paard laat merken dat hij het echt vervelend vind zou ik het inderdaad niet doen.
Mijn paard vind het absoluut niet erg, ze lijkt het zelfs lekker te vinden. Ze staat altijd lekker te doezelen als ik bezig ben...

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:52

Mijn New Forest pony heeft een dikke manenkam, dus ook een berg manen. Toen ik nog wedstrijden reed wilde ik altijd mooie manen hebben maar ik moest zoveel haar wegtrekken dat het gewoon opviel dat er bij hem was getrokken. Plus, hij had er een gruwelijke hekel aan.....Als je net zulke manen wil hebben als bij wedstrijd paarden dan zou ik zeggen, niet doen! Je moet dan te veel weghalen en als je er een beetje vanaf haalt dan valt het weer niet op. Gewoon uit dunnen met zo'n mesje helpt ook.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:55

gewoon trekken en goed bij houden zodat je niet steeds zoveel in 1 keer hoeft te trekken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:59

Hoe meer haren je moet trekken, hoe meer korte sprietjes er terug groeien, dus als je dikke manen gaat trekken dan houd je op een gegeven moment een punker over..
Ik zou het mooi laten groeien en een hengstenvlecht maken :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:02

MysticTinker schreef:
Hoe meer haren je moet trekken, hoe meer korte sprietjes er terug groeien, dus als je dikke manen gaat trekken dan houd je op een gegeven moment een punker over..
Ik zou het mooi laten groeien en een hengstenvlecht maken :)

Ik heb heel wat paarden met dikke manen de manen getrokken maar nooit een punker aan overgehouden hoor :D

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:08

Ook ik heb er 1 met énorm dikke manen. Toch heb ik me er gister toegezet om het toch weer te trekken ( ipv altijd te knippen) en vind het toch wel opvallen dat het dan weer veel dunner word, dus ik zou absoluut trekken want van knippen word t niet veel beter!

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:11

Trekken werkt het best, als je gaat uitdunnen met zo'n mes of met een uitdunschaar, krijg je er stekels tussen. En dat vlecht zo rot!

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 13:56

moet je presteren voor iets? laat anders lekker zitten.
ik heb er met mijn fjord ook last van. maar ik laat ze lekker groeien, voldoende kammen maakt ook dat je ze wat uitdunt.

met mijn fries heb ik er geen last van :)