Hoe bijvoeren in het land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qwek

Hoe bijvoeren in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 12:08

Van de zomer komen er drie paarden op een stukje land van 20 bij 50 m.
Met een zorgvuldige strookbeweiding lukt het de paarden om twee maanden van het gras te kunnen eten, daarna is het gewoon op.
Ik moet dus bijvoeren, maar ik heb nog geen goede oplossing gevonden HOE ik dat dan moet doen.

Ik heb twee grote aardappel/bloembollen kratten gekocht, maar nu zit ik nog met wat problemen;
- Hoe zorg ik ervoor dat de grond eromheen niet wordt vertrapt/omgeploegd?
- Hoe kom ik aan een rooster zodat het hooi niet alsnog door het hele land terug te vinden is
- Hoe maak ik dat rooster vast, zodat het wel naar beneden zakt, maar ze het er niet uit de kist kunnen trekken?

Even een voorbeeld; dit lijkt me nu de beste oplossing. Andere suggesties zijn altijd welkom!

Afbeelding

8nnemiek

Re: Hoe bijvoeren in het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:18

De grond er omheen zal altijd worden vertrapt, of je moet de grond al verharden of de hooibak regelmatig verplaatsen.

Roosters krijg je bij de bouwmarkt, maar persoonlijk gebruik ik liever een net (in een houten frame vastgezet), omdat roosters het hooi erg vast aandrukken en dat ijzer lijkt me niet echt goed voor de tanden.

En dan een paar bouten met oogjes in de bodem vastmaken, daar een ketting aan vast met een clipje, op vier punten, en de clipjes vastklikken aan het rooster. Kun je ze makkelijk weer los klikken om te vullen. Maar bij een erg groot rooster blijft het ook vanzelf wel liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:20

om de bak heen stoeptegels leggen, ik heb geen rooster op de bak, ik heb een 1000 lieter vat, bovenkant erafgehaald en gevuld met hooi

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:25

Ik heb ook een 1000 liter vat, maar wel een rooster opgelegd (met grotere mazen) anders trekken ze hele plukken eruit en vliegt de helft weg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:18

Hooinet kopen wat erin past en dat vastzetten met een paar karabiners. Meer netten kopen dan je nodig hebt, dan kan je in alle rust vullen en net vol uit kruiwagen in de bak kiepen. Kan je van te voren doen, op een windvrije plek zonder paarden die helpen met je hooi in (uit) het net plukken.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:20

Wij hebben zelf wat geknutseld...

(Niet op paard letten, was na zijn koliekoperatie dus vandaar bizar model)
Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is wel dat dit stukje nog beklinkerd gaat worden, is makkelijker schoon te houden dan. Ik verzet de ruif ook regelmatig, anders lopen ze idd alles kapot...

Heb trouwens nog belachelijk veel van die netjes liggen, mogen weg aan de prijs van oud ijzer, als er iemand interesse heeft :+

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:26

Wij hebben een grote baal kuil in het land staan. Deze staat op pallets zodat de grond onder de baal (rol) wegrot, doordat het aardig in elkaar is geperst waait het niet het hele land door.

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:05

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:23

Verharden kom je niet onderuit denk ik als het niet vertrapt mag worden. Ikzelf gebruik die hooinetten met een kleine maas. Voor de stal liggen koeienroosters.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:29

Het mag wel vertrapt worden, maar het wordt van die vieze klei en bagger. Als ik een juist rooster kan vinden wil ik toch daarvoor gaan en anders ga ik voor de tip van de hooinetten.

0opeeto0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:57

Bestraten of in een ruif gooien. Zo vertrappen ze het ook niet