Het gras is altijd groener...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Het gras is altijd groener...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 07:45

Ik denk erover om een deel van ons weiland te laten omploegen en dan te laten inzaaien met speciaal paardengraszaad (minder fructaan, minder voedingswaarde).
Zijn er lezers die daar ervaring mee hebben? Wat mij met name interesseert is te weten hoe lang het duurt voordat je de paarden weer op nieuw ingezaaid land kunt laten grazen. De graszaadleverancier kon daar geen richtlijn voor geven..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:11

Het is sowieso beter voor je grasland iedere 6-7 jaar opnieuw in te zaaien. Ik doe dat dus al jaren. Inzaaien in de herfst, voorjaar een keer hooien, en het paardenspul kan er op.

Jannepauli

Re: Het gras is altijd groener...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:13

Volgens de graszaadman is het resultaat van het vormen van een nieuwe grasmat beter als je in het voorjaar zaait.Maar aangezien dat 'weideseizoen' is, wilde ik dus graag wteen hoe lang het duurt voordat er weer - betreedbaar- gras op staat..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:17

Op mijn oude pensionstal werden ook regelmatig delen terug gezaaid in februari of begin maart, en de weiden waren dan ca. 3 maanden niet toegankelijk. Nou stond hier al wel iets van gras op dus, alleen sterk uitgedund door de paarden :+
Bij helemaal vanaf nul beginnen schijnt het verstandiger te zijn eerst een aantal keren te maaien voor de stevigheid van de grasmat. Ik denk dat je dat stuk land dan dus eerst een jaar als hooiland moet gebruiken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:22

Ik laat in ieder geval mijn winterwei ieder voorjaar doorzaaien (is dan redelijk zwart) en het is afhankelijk van het weer hoe snel je ze er weer op kunt zetten. Met een 1 1/2 a 2 maanden kan je de wei wel weer gebruiken. Qua graszaad heb ik niet zulke goede ervaringen met dat speciale zaad voor paardenweides. Ik kreeg geen mooie dichte mat (hier erg arme zandgrond) en de 'kruiden' in het mengsel deden het beter dan het gras.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:17

Hmm... misschien dat ik dan toch maar pas in de herfst ga ploegen.. drie maanden geen gebruik maken van de grote wei is wel lang. Ik dacht overigens Horsemasters te gaan gebruiken, daar zitten géén kruiden in maar wel speciale grassen voor paarden. De kleine wei heb ik inmiddels al afgesloten want daar staat geen spriet meer na de winter, die zou ik dus wel kunnen ploegen/zaaien.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:30

je kan in de winter niet zaaien, als je graszaad kiemt, en er komt nachtvorst over, dan is het weg.

Ik moet ook een stuk inzaaien dat helemaal over de kop moet, als het s'nachts niet meer vriest, ga ik zaaien, dat zal hoop ik rond begin/half april zijn. daarna moet je zeker nog een keer of2/3 maaien, om je mat uit te laten stoelen, anders heb je 1 spriet omhoog, en 1 wortel de grond in, dat trekt een paard er uit, en heb je voor niks gezaaid.

ik ga er zelf van uit dat ik mijn paard in september op dat stuk gras kan hebben. Het zand moet nl ook weer flink inklinken, omdat je paard hem anders zo weer omploegt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 09:40

Nee.. in de winter gaat niet lukken! Maar in de herfst ( begin september) kan het volgens de kenners wel, toch?
Ik denk dat ik het nu zo ga doen: ik heb twee weides - één grote van 1 hectare, 1 kleine van circa 3000 m/2. De kleine wei is voor wintergebruik en deze is nu praktisch kaal. Die laat ik dan nu ploegen en inzaaien ( als de vorst weg is) - dan kan dat mooi de lente en zomer over gaan groeien ( en afmaaien) en is het beschikbaar voor de paarden vanaf september voor wintergebruik. Dán doe ik de grote wei, die kan dan herfst, winter,voorjaar groeien en kunnen de paarden er volgend jaar op.
Moet lukken zo voor 2 paarden denk ik.
Bedankt voor het meedenken allemaal!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:53

karev schreef:
je kan in de winter niet zaaien, als je graszaad kiemt, en er komt nachtvorst over, dan is het weg.

Gras is winterhard. Anders vroor ieder weiland 's winters wel dood. Er wordt zelfs heel vaak gras als groenbemester nog nadat het mais eraf is gehaald (dus in oktober/november) ingezaaid. Bij een beetje milde winter kan daar nog een keer kuilgras vanaf gehaald worden (begin mei) voordat de nieuwe mais er weer in gaat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:21

Even lezen Ibbel: Je kan in de winter niet zaaien omdat de kiempjes die dan uit zouden komen, bij nachtvorst dood gaan. Ik zeg dus niet dat gras niet winterhard is, maar de kiempjes, als je net gezaaid zou hebben, en er nachtvorst over komt, er niet tegen kunnen. :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:23

Maar wat Ibbel schrijft is wél zo: wij hebben hier ook veel maisland in de buurt en de mais gaat er meestal pas tegen eind oktober vanaf. Hier wordt dan wel gras gezaaid, dus kennelijk kan het wel..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:05

Kiempjes kunnen er net zo goed tegen. Winterhard is winterhard.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:45

heb mij toch echt laten vertellen, dat als je gras gaat zaaien het niet meer moet vriezen, anders vriezen de kiempjes dood, maar geeft verder niets, ik zaai pas als het niet meer vriest :D

eind okt. vriest het toch nog niet?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:37

als je in oktober inzaait dan vriest het nog niet en dan heeft het nog zeker een maand en emt mazzel twee maanden om goed te rgoeien voor het gaat vriezen. dus moet geen probleem zijn.