Het gras is altijd groener...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Het gras is altijd groener...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 07:45

Ik denk erover om een deel van ons weiland te laten omploegen en dan te laten inzaaien met speciaal paardengraszaad (minder fructaan, minder voedingswaarde).
Zijn er lezers die daar ervaring mee hebben? Wat mij met name interesseert is te weten hoe lang het duurt voordat je de paarden weer op nieuw ingezaaid land kunt laten grazen. De graszaadleverancier kon daar geen richtlijn voor geven..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:11

Het is sowieso beter voor je grasland iedere 6-7 jaar opnieuw in te zaaien. Ik doe dat dus al jaren. Inzaaien in de herfst, voorjaar een keer hooien, en het paardenspul kan er op.

Jannepauli

Re: Het gras is altijd groener...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:13

Volgens de graszaadman is het resultaat van het vormen van een nieuwe grasmat beter als je in het voorjaar zaait.Maar aangezien dat 'weideseizoen' is, wilde ik dus graag wteen hoe lang het duurt voordat er weer - betreedbaar- gras op staat..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:17

Op mijn oude pensionstal werden ook regelmatig delen terug gezaaid in februari of begin maart, en de weiden waren dan ca. 3 maanden niet toegankelijk. Nou stond hier al wel iets van gras op dus, alleen sterk uitgedund door de paarden :+
Bij helemaal vanaf nul beginnen schijnt het verstandiger te zijn eerst een aantal keren te maaien voor de stevigheid van de grasmat. Ik denk dat je dat stuk land dan dus eerst een jaar als hooiland moet gebruiken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:22