ijzers met ijsklompen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

ijzers met ijsklompen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 06:38

Momenteel heb ik een vierjarig paard op proef hier aan huis staan. Het paard heeft voor ijzers.
Helaas vormen zich continue ijsklompen onder die ijzers (hier ligt dus nog een flinke bult sneeuw)
Erg lastig. Hij kan ondanks dat goed lopen, omdat de sneeuwlaag nog dik genoeg is, maar het is verre van ideaal, vooral omdat ik uitgerekend nu moet kijken hoe hij bevalt en dat liever onder betere omstandigheden doe.
Ijsklompen weghalen is zinnig voor ong 2 minuten. Dan hangen er nieuwe onder.
Iemand tips? Huismiddeltjes?

Gezien de omstandigheden (paard op proef, dus nog niet van mij) is ijzers weghalen/zooltjes aanschaffen niet echt een optie,.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 06:49

ik heb gehoord dat vaseline dik insmeren redelijk werkt.

off topic, mijn eerste reactie was nog sneeuw in nl? huh? toen pas zag ik dat je in zweden woont haha

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:11

Je kunt er een laag vet insmeren,dan vallen de klompen er snel uit maar blijft terugkomen..of....je kunt aan je smid vragen of hij er dekseltjes op monteert of tijdelijk een zool erin. ;)
Er is geen mogelijkheid dat je zonder een ijzertje kan?Als je enkel in de sneeuw rijd is dat misschien ook een optie.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:18

aslo

Re: ijzers met ijsklompen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:25

Ijzers er onder uit laten halen? Doen wij in de winterperiode ook altijd.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 07:58

volgens mij zijn de onderste 2 posters nog niet helemaal wakker.

Je zou een sok aan kunnen trekken en deze flink insmeren met hoefvet. Ik heb meerdere mensen gehoord die het zo hebben opgelost.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:10

Haha Caira, je hebt gelijk. Niets waard zo vroeg reageren ;)
Sokken hoor je idd ook wel eens.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:20

Ik ben wel wakker hoor :D Maar sneeuwbeslag is een eitje om er even tussen te zetten. Bij jou in Zweden moeten ze dat kennen en op voorraad hebben. Als de ijzers nog niet op zijn kun je die gewoon weer hergebruiken. Voordat ik dat had heb ik ook werkelijk alles geprobeerd maar niks wat nou echt goed werkt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:20

hoefschoenen helpen ook heel erg :j

zijn helaas wel €80,- per stuk maar ze zijn altijd handig en als dit paardje niet blijft heb je ze voor een ander/volgend paard ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:38

Daantjuh20 schreef:
Ik ben wel wakker hoor :D Maar sneeuwbeslag is een eitje om er even tussen te zetten. Bij jou in Zweden moeten ze dat kennen en op voorraad hebben. Als de ijzers nog niet op zijn kun je die gewoon weer hergebruiken. Voordat ik dat had heb ik ook werkelijk alles geprobeerd maar niks wat nou echt goed werkt.

Ik heb het paard een paar weken op proef en zie het nog niet zitten om er nu meteen de smid bij te halen en onkosten te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:41

nanoeh schreef:
hoefschoenen helpen ook heel erg :j

zijn helaas wel €80,- per stuk maar ze zijn altijd handig en als dit paardje niet blijft heb je ze voor een ander/volgend paard ;)

Hoefschoenen moeten passen. Om nu ff snel hoefschoenen te bestellen (die waarschijnlijk pas aankomen als de proeftijd en de sneeuw voorbij zijn) lijkt me niet echt een praktische oplossing. Mijn andere paarden lopen allemaal zonder problemen op blote voeten en als deze niet blijft, zou er zomaar bv een paard kunnen komen met veel grotere of kleinere voeten die mogelijk niet eens schoenen nodig heeft

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 08:42

vet er in en zo snel mogelijk echt aan het werk zodat de hoeven opwarmen [draven]
veel meer dan dat kan je zonder smid of kosten niet krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 08:44

Bedankt voor het meedenken.

Even voor de duidelijkheid...
Ik ben dus echt op zoek naar een tijdelijke oplossing en ga nu niet investeren in speciale ijzers/zooltjes etc omdat het nog niet duidelijk is of het paard blijft.
Op het moment dat ie wel blijft, is de oplossing makkelijk zat. Dan vliegen de ijzers de deur uit.
Ik heb alles op blote voeten staan en ik vind het ondingen.
Maar goed... momenteel heb ik geen keuze, want het paard is nog niet van mij en staat hier alleen op proef.

Lees goede tips van vaseline en sok met hoefvet.
Wat ik mij dan wel afvraag... Gaat hij dan niet erg glijden met dat vet onder zijn voeten?
Lijkt me enorm glad. Maar misschien vergis ik me?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:08

ijzers zijn op de sneeuw veel gladder dan het vet. zelf vind ik vet niet prettig werken, het "sluit" de hoef af en de klompen zitten er toch weer snel onder.
is het geen optie om het paard langer op proef te houden tot het weer betert, of om het paard nu terug te brengen en als de sneeuw is verdwenen het paard alsnog op proef te laten komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:01

Bedankt hinta. Dan heeft het idd weinig nut. Eigenlijk heb ik hem langer op de proef; Ik heb hem 3 maanden gehuurd voor latere koop, om precies te zijn. Maar bij beslissing binnen 1 maand worden alle onkosten van de koopsom afgetrokken. Vandaar dat ik eerder een beeld probeerde te krijgen.

Maar ik heb vannacht besloten om het paard niet te kopen. Er klopt teveel niet en de dierenarts heeft het afgeraden. Hij heeft geen volledige keurig gedaan, maar er zijn eigenlijk al behoorlijk wat aanmerkingen en ik heb geen zin om weer een risico te lopen (heb al een grasmaaier lopen die ik verleden jaar kocht maar die dus onoverkomelijke problemen blijkt te hebben)
Ben er bovendien gisteravond achter gekomen via pb's van een zweeds forum dat de stal een alles behalve goede naam heeft en veel paarden verkoopt waar iets aan mankeert.
Heel sneu voor het paard, maar ik heb wat dat betreft genoeg ellende voor mijn kiezen gehad en bedank voor een vervolg daarop

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:05

Dan is dat een verstandige keuze...geen ellende in huis halen als je het op voorhand weet.Sneu voor het paard maar een dure grasmaaier kun je altijd nog aanschaffen ;)