twijfel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

just_yv

twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:27

Ik zit er al een tijdje over na te denken om weer een pony te kopen. Nu heb ik een stal 'aangeboden' gekregen bij een kennis. Er is een klein stukje gras bij en een buitenbak. Ze hebben 2 stallen, maar zelf nog geen pony's. Hun dochter zit ook op paardrijden en nu willen ze binnenkort een pony kopen. Maar die kan natuurlijk niet alleen staan dus als ik geen pony daar stal, gaan ze er 2 kopen. Ik kan de pony er gratis stallen. Ik neem aan dat ik wel mee betaal aan voer/stro e.d., maar geen stallingskosten. Pony word iedere dag buiten gezet en gevoerd.

Ik moet dus eigenlijk snel beslissen als ik hier gebruik van wil maken, maar ik twijfel nog zo..

Ik heb een paar maanden geleden een herseninfarct en hersenbloeding gehad. Ik heb op het randje gelegen en nu heb ik me voor genomen om zo min mogelijk dingen die ik graag wil, uit te stellen. Ik heb jaaaaaren geen pony meer, maar nu mijn dochter is gestart met lessen en het ook geweldig vind is het weer gaan kriebelen. Laatst een uurtje gaan rijden en alleen al het bezig zijn met het paard voor het rijden vond ik weer zo fijn. Het is dus nog niet eens zo belangrijk dat ik er ook op kan rijden, als ik er maar lekker mee kan tutten enzo. Dit voelt echter bij een manegepaard heel anders als bij je eigen paard.

Het is natuurlijk geen pakje boter dat je koopt dus wil ik er goed over na denken, maar ja de kans dat je ergens 'gratis' je pony kan stallen krijg je niet zo snel meer. Ik heb rond gekeken wat de prijzen van verschillende stallen zijn in de buurt (stel je voor dat het niet bevalt daar, moet ik ook het alternatief kunnen betalen natuurlijk.) en dat begint bij zo'n €140,-. Het scheelt dus wel enorm als je dat al niet hoeft te betalen. Maar ik vind het ook wel weer heel makkelijk als er ook iedere dag word gemest, zodat ik niet verplicht ben om te komen als ik er de energie een dag niet voor heb (die mis ik namelijk nogal na het infarct). Dat is dus weer het voordeel van een manege o.i.d.

Wat zouden jullie doen? Gaan voor luxe en meer betalen of voor eenvoudige en heel goedkoop (als ik geen paard kan betalen koop ik er geen, maar alles wat je kan besparen is natuurlijk mooi meegenomen als je niet rijk bent)

trustHim

Re: twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:37

hoe oud is je dochter? zou die in staat zijn om wat aan de verzorging te doen als jij niet in staat bent? Tja lastig als het iets wat je in je hart echt graag wilt en je kan het financieel dragen zou ik zeggen waarom niet? evt koop je een wat ouder beestje (marktplaats staat er vol mee) waar je dochter ook op kan rijden en die minder bewegingsdrang heeft dan een jong dier

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:46

Hallo,

Mijn eerste reactie is : Go girl!!!
Maar als mijn verstand gaat spreken: Kan heel moeilijk inschatten hoe je persoonlijke/medische situatie is.
Als je denkt dat je het financieel aankan en diep in je hart ook echt graag wil... Het lijkt me een buitenkansje! En een luxe stal zegt niet alles.
Zou de voors en tegens afwegen tegen elkaar. Wat is voor jou echt belangrijk: vol pension/half pension, alles zelf doen. Is er een uitrijgebied (zodat je niet altijd in de bak hoeft) of heb je geen behoefte aan een uitrijgebied, Hoe vaak mag je paard naar buiten en hoe lang (luxe stalling op een manege levert vaak op dat je paard niet veel naar buiten gaat). Is de kennis bereid om voor je paard te zorgen als je zelf niet kan. etc etc.
Wens je heel veel sterkte met je besluit (en met je gezondheid) en hoop dat je nog jaren lang het geluk mag hebben dat je nu met de paarden beleeft. +:)+

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:13

Je schrijft dat je al eerder een pony gehad hebt. Dus je weet prima wat het inhoud!! Ga er voor, geniet van de fijne dingen die het leven te bieden heeft en blijf niet te lang dubben!!

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 23:31

Bedankt voor jullie reacties!

@trustHim mijn dochter is nog maar 6, dus van haar kan ik nog niet veel verwachten ;)

@Gooya Er is niet echte en uitrijgebied, tja, gewoon door het dorp langs de weg. Evt. een stukje over de dijk, maar niets bijzonders. Maar dat hebben de meeste pensionstallen hier in de buurt ook niet.
Die kennis was geloof ik wel bereid om af en toe te mesten en de dochter zou er ook op kunnen rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:09

Verstandig dat je ook direct kijkt naar de kosten indien dit bij je kennis niets zou zijn. Kosten van voeding en stro etc is al snel 80,00 tot 100,00 euro in de maand buiten het zomerseizoen.
Duidelijke afspraken maken omtrent hoe de verzorging is als jij dit niet zelf zou kunnen. Let wel je krijgt dan 7 dagen per week verplichtingen en niet 1x per dag maar wellicht meerdere keren per dag (denk aan voermomenten) Persoonlijk zou ik ervoor gaan. succes met je keuze en evt daarna de zoektocht naar het geschikte paard.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:23

Ik zou er pas aan beginnen als je ook geld hebt voor een stalling.
Ik had ook het aanbod gekregen gratis een pony ergens neer te zetten. Wij helemaal blij natuurlijk. Nog een stuk land naast de bestaande wei erbij gehuurd, in laten zaaien, omheining eromheen gezet (hun stuk grond zou anders net iets te klein zijn)
Een paar dagen voordat de pony zou komen (voor mijn dochters verjaardag, verrassing :D ) belt de dochter van die mensen ineens op dat ze absoluut niet meer wil dat wij onze pony daar stallen :(
Dochter in kwestie woonde niet eens meer bij haar ouders, en leek er eerder geen probleem mee te hebben...
Daar sta je dan, 500 euro lichter, een verjaardag die ineens niet meer zo leuk word omdat je niet weet of de pony nog wel kan komen...
Een boer uit de buurt heeft toen gezegd dat we bij hem mochten staan *gelukkig* maar gratis is het nooit meer geworden ^)

Tis maar een waarschuwing ;)

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 11:22

@friesiszwart Het voeren word in ieder geval door hun gedaan, maar verder heb ik inderdaad nog geen afspraken gemaakt. Dat ga ik dan ook zeker eerst doen!

@Miryamk Ja dat is inderdaad heel banketstaaf. Ik koop ook geen paard als ik de stalling niet zou kunnen betalen hoor, daarom twijfel ik nu welke stalling ik zou kiezen als er wel een paardje komt. De keuze is er gelukkig wel! ;)

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:11

je kunt natuurlijk nooit in de toekomst vooruit kijken. Lastig om een pony te vinden waar én jij én je dochter op kunnen rijden omdat ze nog zo jong is. Maar ik zou ervoor gaan!
Evt. iemand zoeken die een handje helpt met mesten ed en in ruil er af en toe op mag rijden?
succes ermee!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:47

als je jet echt wilt die in je hart dan zou ik er zeker voor gaan, als je het financieel in ieder geval kan redden mocht je toch naar een andere stal gaan.
wat je eventueel natuurlijk kan doen is voor bv het mesten een verzorger nemen. dan kan die bv een paar dagen in de week uit mesten en dan laat je haar in ruil daarvoor rijden. zijn een hoop meiden die dat met alle liefde doen, zodat jij niet meteen 7 dagen in de week de volle lading over je heen krijgt.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:50

Als je twijfelt over waar je je pony zou stallen, zou ik toch niet te lang twijfelen hoor. Je kan toch altijd nog naar een luxe stalling gaan als je het er niet volledig naar je zin hebt.. Je moet doen wat je graag doet! Genieten van alles en pluk elke dag! Succes!

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:41

Stalling, financiën etc.. zijn geen probleem, je wilt het graag... weet wat je ermee wilt.... dus wat dat betreft zit het goed...
enige waar je over na moet denken is de verzoging (tijd die je er aan kwijt bent...)
Ook al zegt een ander dat ie voor je pony wilt zorgen... pony blijft jouw verantwoordelijkheid, dus je moet vooraf goed bedenken of je voldoende tijd hebt voor een pony... (en of je mensen achter de hand hebt etc..)
Als je dat ook voor elkaar hebt, waarom niet? ;)

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:54

Bedankt voor jullie leuke reacties!!

Chanou5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:07

hai..ik zou er voor gaan..als je dat je droom wens is..je krijg veel liefde zeker terug van zoon diertje.
er zijn heel veel pony"s of paarden die een goed thuis zoeken die ze ook zo weg willen doen die een liefde volle plek willen en betreft voeren een pony of een sober ras heeft niet veel nodig betreft voer..ik heb zelf een tinker die alleen hooi krijgt de heledag en weide gang met wat gras met vers water en dat gaat prima meer heeft ze niet nodig..krijgt wel hier en daar wat lekkers erbij maar dat moet toch kunnen.
veel strekte met je zoek tocht naar een liefde volle pony of paardje.

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 21:01

ik heb te lang getwijfeld ;( Er heeft zich al een andere liefhebben aangemeld voor de stal.. helaas.. Nu toch maar over denken om een pony op een manege/pensionstal o.i.d. te zetten..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 04:43

Jammer.... Maar misschien heeft dit wel een reden.. Nooit te overhaast iets beslissen.
Succes vedrer met je zoektocht ed