hellup in dubio

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marenmar85

hellup in dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 19:49

hoi bokkers

ik zit in de dubio en dat is dat ik wil verhuizen met mijn paard.
niet dat het een rot stal is ( in tegendeel zelfs ) maar om mijn paard wat dichterbij te hebben.

De stal 1 waar ik sta is echt een super stal !!!
mooie rijbak, eigen paddock, longeercirkel.
weidegang, en dichtbij een groot bos maar probleem de afstand is 12 min rijden met auto.

De stal 2 die ik heb gevonden is
summier maar wel met rijbak , kleiner bos maar wel veel wegen om langs te rijden ( paard is verkeersmak)
weidegang ook aanwezig, meer zelf doen uitmesten en voeren
en het is dichterbij fiets 5 min. en goedkoper.
en in wintermaanden verderop nog evt binnenbak te huur.

En het feit waar het om draait is, dat ik het mis om vaker ff langs mijn paard te gaan appeltje klopje hals etc te gaan.
bijv met rondje lopen hond door bos of hardlopen.

Nu was mijn vraag wat zouden jullie doen ik hoor het graag

gr marielle

Anoniem

Re: hellup in dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 00:45

Dit komt me heel bekend voor!
Ik heb precies hetzelfde 'probleem'.
Op 5 minuutjes fietsen zit een pensionstal met stallen, 2 bakken, longeercirkel, wasplaats e.d..
Maar ik heb mijn paard 2 woonplaatsen verderop staan.
Ik moet een half uur fietsen voor ik bij haar ben.
Ik vind dat erg lastig, vooral als het hard waait of regent.
Het liefst zou ik elke dag even langs gaan.

Maar... waar mijn paard nu staat, zijn ze vriendelijker.
24/7 weidegang met onberkt hooi, grote schuilcontainers met stro, waterbakjes die nooit bevriezen en ze staat in een kudde.
Op de pensionstal dichtbij mijn huisje staan de paarden sporadisch in de wei en worden verder alleen van stal gehaald om te rijden.
Ook geen contact met andere paarden, op de paarden in de bak na.

Als ik jou was zou ik voor mezelf nagaan waar je paard zich het beste zou voelen en daarna pas kijken wat jij er voor voordeel uit kan halen. :j
Jij komt daar een paar uurtjes per dag, maar je paard staat daar 24/7..

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 00:59

daar heb je wel een punt ;)
maar qua stalling en weidegang is stal 1 wel beter maar stal 2 heeft ze ook allebei. Maar ik denk dat het voor paard misschien ook wel fijner is als ik vaker langs kom ( zomaar) dan altijd maar voor iets te moeten doen wat ik nu op stal 1 wel beetje heb. Rij heel vaak als ik er naar toe ga

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:40

MA --> VSW

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:09

Tja, ik zou zelf allereerst kijken naar de manier waarop er met m'n paard omgegaan wordt, hoe je paard er bij staat etc... Maar uiteraard zijn andere dingen ook van belang zoals je zelf al aangeeft... Als je een auto tot je beschikking hebt zou ik er niks aan veranderen... maar als dat niet het geval is en je hierdoor afhankelijk bent van iemand anders, dan zou je het kunnen overwegen...

Tis moeilijk voor iemand te beoordelen die beide stallen niet gezien heeft, maar wat ik je wel wil meegeven: sfeer (en zorg) is
ook erg belangrijk hoor... (voor zowel jou als je paard), wat heb je liever? Wat verder rijden naar een gezellige omgeving waar je paard lekker staat of andersom? Is er verder geen verschil tussen bovenstaande, dan is de keus lijkt mij makkelijk... dan zou ik voor dichterbij kiezen... maar ik zou het component 'afstand' zeker niet als enige richtlijn of als hoofdrichtlijn gebruiken...

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:30

lastig dillemma. bij stal 2 moet je zelf voeren en mesten. ik neem aan dat je hier ook elke dag de tijd voor hebt...
en hoeveel paarden staan daar, en waar denk je dat het voor het paard het fijnst is. rij je veel buiten, als dat zo is gaat dat kleinere bos je misschien snel vervelen (langs de weg rijden is ook niet alles)
ik zou je gevoel volgen, jij moet je er natuurlijk goed bij voelen.
succes met je beslissing!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:37

12 minuten naar stal met de auto! :oo Geweldig lijkt me dat!
ik doe er 20 minuten over....eerder zelfs 30.

ik zou echt alles goed naast elkaar leggen, geld, hoe belangrijk vind je dat en wil je zelf wel voeren en uitmesten?
een bak bij huis is echt fijner dan een bak op afstand, kan ik uit ervaring vertellen.... heb je al eens gekeken bij die andere stal om 'de sfeer te proeven'? kan ook handig zijn.

veel succes in je keuze!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:38

Ik zou kijken waar het voor het paard het beste is aan uren weidegang en grootte van de stal. Het is natuurlijk wel heel fijn als paard lekker dichtbij staat en je er ook langs kunt wandelen. Zelf uitmesten en voeren zou ik daar wel voor overhebben. En als er meedere mensen staan is het misschien een optie om een voerschema te maken?

just_yv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:00

Tja ik vind 12 min. inderdaad ook niet echt ver, maar als het dichterbij kan en je er bij een rondje lopen al langs kan gaan denk ik toch dat ik daarvoor zou gaan!

Succes met het maken van je keuze!!