Hoe snel grazen opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Layla_x

Hoe snel grazen opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 14:23

Hallo Bokkers!

Ik heb me al suf gezocht mbv de zoekfunctie, maar nog niet echt antwoord op mijn vraag gevonden.
(sorry als er wel al een topic over is, dan ontvang ik graag de link :o )

Ik heb een merrie die dit jaar 17 wordt. Ze is (voor zover ik weet) nog nooit hoefbevangen geweest.
En ik wil er natuurlijk alles aan doen om dit ook te voorkomen. Met de weiperiode in het zicht (joepie!)
ben ik nu begonnen met opbouwen van het grazen aan de hand. Ze heeft heel de winter alleen hier een daar
een hapje aan de hand gegraasd namelijk. Maar hoe bouw ik dat nu op?

Ik doe nu steeds 5 minuten extra per dag. Zit nu aan een halfuur, maar eer dat ik op deze manier op 24/7 zit, is de zomer
al voorbij :+ .

Maar ik wil natuurlijk ook niet te snel gaan, iemand tips?

ZusJacobs

Re: Hoe snel grazen opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:27

In de zomer zetten wij ze eerst aan half uur [dat een paar dagen] en dan een uur [paar dagen] dan twee uur [paar dagen] en ga zo maar door. Stoppen wanneer het te veel word, paard staat bijvoorbeeld van ochtend tot avond in de wei s' nachts paddock met hooi en twee pony's maar 3 tot 5 uur op weide recht paddock met hooi.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:37

Iedere week opbouwen met één uur in een niet al te hoge wei of anders de wei een stuk afzetten is het advies, dat ik 3 jr. terug van mijn DA kreeg.
(Apart dat je het niet kan vinden, aangezien ik zeker weet dat ik het al meermalen genoemd heb in topics.)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:21

Voorjaarsgras bouwen we hier ook op. Eerst een half uur, dan een uur, dan 2 uur en zo verder. Met een week staan ze over het algemeen hier 24/7 op.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 19:07

Oké bedankt voor jullie reacties!
Als ik dit zo lees kan ik beter met halfuur tegelijk opbouwen ipv 5 minuten.

Gelukkig is op onze wei het gras nog niet lang. Heb het idee dat het nog helemaal niet gegroeid is dit seizoen.

Maar als het wel weer gaat groeien, moet ik dan weer halveren qua tijd ofzo? Hoe doen jullie dat?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:05

Ik zit een beetje met dezelfde vraag, maar volgens mij zit er nu nog haast niets in het gras, qua voedingsstoffen. Als ze plotseling veel gras eten kunnen ze daar natuurlijk wel in de buik last van krijgen maar hoefbevangenheid krijgen ze nu volgens mij nog niet hoor. Daarvoor is het nog te vroeg, het gras heeft nu nog niet gegroeid dus dat heel anders dan het echte voorjaarsgras. Die van mij staan nu op heel kort gras (nauwelijks gras te noemen) en ik wil ze volgende week op de nieuwe wei niet meteen de hele dag loslaten, maar toch wel een paar uur. Dan kan ik aan de mest wel zien wanneer ze er aan gewend zijn.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 22:35

Nee ik dacht ook dat het gras nu nog niet hoefbevangen-gevaarlijk zou zijn, maar op de site van paardnatuurlijk.nl staat een fructaanmeter, die toch al vaak gemiddeld of zelfs hoog risico aangeeft. Vandaar dat ik het toch voorzichtig aan doe.

Ze heeft vandaag 1,5 uur gestaan, vanaf nu bouw ik het met 15 min per dag op.
Misschien ben ik wel veel te voorzichtig, maar liever dat dan dat ze straks hoefbevangen staat en de rest vd zomer niet meer op de wei mag!

meintsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 09:42

Of je paard hoefbevangen raakt hangt mede af van de kwaliteit van je gras: heb je veel bemest en kweek je dus rijk gras dan is de kans op hoefbevangenheid veel groter. Heb je niet bemest dan groeit het gras sowieso al minder hard, maar wordt ook niet zo 'geil' zoals dat in de volksmond heet. Het schijnt dat vooral in de ochtendzon veel suikers worden aangemaakt, dus begin met smiddags te weiden en schuif dan op naar de ochtend.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 10:12

Voordat je paard de weide opgaat even zorgen dat hij zijn buik volgegeten heeft met hooi. Dan heb je ook minder kans op koliek, gasvorming in de darmen.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-10 10:19

@meinstje; vorig jaar hebben we wel een aantal keer bemest, maar inmiddels zijn we erachter dat we dat beter niet kunnen doen. Weet niet of die mest van vorig jaar nu nog doorwerkt? En ze gaat inderdaad altijd al 's middags want dan zijn er mensen om ze naar de wei toe te brengen. Bedankt voor je tip!

@Aukelizzy; koliek is denk ik alleen als het gras zo lang is dat ze er echt 'vol' van zitten, of niet? Dat is namelijk nog niet het geval. Maar ik maak me vooral zorgen om hoefbevangenheid, dat kunnen ze ook al krijgen van kort gras, toch?

Cynt_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 14:45

bij mij worden der altijd eerst schapen op gegooit zodat die altijd de eiwitten opeten.. en ik gooi ze eerst een weekje lang half uurtje naar buiten, en dan steeds een half uurtje langer.. (pw)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:27

Jong kort gras kan flinke gaskoliek veroorzaken hoor en anders wel een zand koliek ;) . Ik snap dat je je meer zorgen maakt om bevangenheid maar als je ze voor de weidegang uit hooi voert zijn ze minder hongerig en eten ze wat minder in het jonge gras. Dus minder kans op bevangenheid. Bijkomend voordeel is dat de vertering in de darmen beter gaat doordat het hooi de nodige vezels verstrekt die je in jong kort gras mist.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:32

ow echt waar dat wist ik niet! ;( Nee he nog iets om me zorgen om te maken %) ... Maar wel bedankt voor je tip. Gelukkig krijgt ze 4 x per dag hooi uit een hooinet, dus eigenlijk is het altijd tijdens of na het eten. Dus dat is wel handig, maar zal er in het vervolg wel extra op letten!! ;)

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:39

Op dit moment groeit het gras nog niet echt, komt wel goed.
De temperaturen moeten eerst wat omhoog, en na de lange sneeuw/vorst periode is de bodem gewoon nog erg koud, en dan groeit het niet zo hard.
Als ze nu eet van dat korte wintergras wordt ze daar niet hoefbevangen van, zit bijna niets in dat gras.
Als de groei er eenmaal in zit, en de zon schijnt veel, dan ontstaat er meer fructose in het gras, wat weer hoefbevangenheid kan veroorzaken.
Hangt ook mede af van de grassoort waar je je paard van laat grazen, paardegras is meer kruiden, heb je van dat raaigras ( lang , voor koeien) zit veel meer in.
Hiervoor kun je het best even zoeken in de topics over hoefbevangenheid.
Staat genoeg over op dit forum.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 21:44

Oké bedankt voor je reactie!

Ik zit nu aan de 3 uur per dag en doe er iedere dag zo ongeveer een kwartier bij.
Maar moet ik dan straks als het gras gaat groeien weer terug naar 30 minuten per dag?

We hebben gewoon gras, haha, niet voor koeien, maar ook niet met kruiden speciaal voor paarden.
Gewoon groen gras }:0 :+

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:42

Joh, groen gras?!? :P Je hoeft straks niet terug naar 30 minuten per dag, het groeien van het gras gaat namelijk ook geleidelijk. Het is een ander verhaal als je bijvoorbeeld twee weides hebt en de een helemaal kaal laat vreten en ze dan, in het voorjaar/de zomer, over zet in de andere wei waar wel heel veel gras staat. Daar moet je voorzichtig mee zijn, net als wanneer je een heel grote wei hebt die ze niet kort kunnen houden. Dan zou je bijv. een stuk af moeten zetten waar ze mogen grazen en ze steeds wat lang gras bijgeven, maar als ze gewoon in dezelfde wei lopen waar het gras niet extreem lang wordt gaat dat wel goed hoor.
Hoe reageert ze nu op die drie uur? Merk je iets aan de mest ofzo? Ik zou er namelijk lang niet zo voorzichtig mee zijn, niet in deze tijd van het jaar. Je kan het echt wel sneller opbouwen hoor. Ik heb die van mij vandaag voor het eerst in de nieuwe wei gehad, een uurtje (meer tijd was er niet omdat de wei pas om 6 klaar was...). Morgen doe ik ze er een paar uur (uur of 3 a 4) in, als de mest vannacht gewoon goed is en maandag nog iets langer. Als ze er geen last van hebben, en dat merk je wel, lopen die van mij de tweede helft van de week gewoon de hele dag in de wei hoor.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 06:07

Ik bouw het ook op. De mijne gaan nu nog niet overigens, ik wil nog even mijn land sparen dat ze er straks een heel seizoen lekker op kunnen. Ik ga vanaf mei ong opbouwen. Dit met een kwartier per 3 dagen. Wel hou ik de paarden zelf in de gaten. Als ik zie dat ze aan de diarre raken, dan bouw ik niet verder op, maar blijf ik even op de tijd die dan in gebruik is.

Ook ik voer ze eerst flink hooi voordat ze de wei opgaan.

Zolang ik zie dat ze goed reageren op het gras ga ik door met het opbouwen, anders blijf ik even op de tijd hangen die ik denk dat niet te lang is.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 10:51

jaja groen gras haha!! Maar dat is inderdaad wel waar dat het geleidelijk groeit. Ze staan steeds op dezelfde wei die ze met zn vieren denk ik wel kort kunnen houden. Zodra die wei kaal is gaan ze naar een andere. Maar dan zetten we altijd een klein stukje af waar ze dan bijvoorbeeld drie uurtjes opgaan. En dan de rest van de dag weer naar de kale. Als dat kleine stukje bijna kaal is gaan ze daar heel de dag (of tegen die tijd misschien 24 u) op en dan geven we 4 x per dag een strookje erbij.

Eigenlijk had ik vandaag pas op 2 uur gezeten ofzo. Maar iemand was vd week vergeten mijn paard binnen te halen en toen stond ze dus ineens 3 uur. Dus nu bouw ik maar vandaar uit op. Ik merkte niks aan haar mest toen. Nu nog steeds niet.

Bedankt voor de tips!