Ik heb me al suf gezocht mbv de zoekfunctie, maar nog niet echt antwoord op mijn vraag gevonden.
(sorry als er wel al een topic over is, dan ontvang ik graag de link
)Ik heb een merrie die dit jaar 17 wordt. Ze is (voor zover ik weet) nog nooit hoefbevangen geweest.
En ik wil er natuurlijk alles aan doen om dit ook te voorkomen. Met de weiperiode in het zicht (joepie!)
ben ik nu begonnen met opbouwen van het grazen aan de hand. Ze heeft heel de winter alleen hier een daar
een hapje aan de hand gegraasd namelijk. Maar hoe bouw ik dat nu op?
Ik doe nu steeds 5 minuten extra per dag. Zit nu aan een halfuur, maar eer dat ik op deze manier op 24/7 zit, is de zomer
al voorbij
.Maar ik wil natuurlijk ook niet te snel gaan, iemand tips?
. Ik snap dat je je meer zorgen maakt om bevangenheid maar als je ze voor de weidegang uit hooi voert zijn ze minder hongerig en eten ze wat minder in het jonge gras. Dus minder kans op bevangenheid. Bijkomend voordeel is dat de vertering in de darmen beter gaat doordat het hooi de nodige vezels verstrekt die je in jong kort gras mist.
Nee he nog iets om me zorgen om te maken
... Maar wel bedankt voor je tip. Gelukkig krijgt ze 4 x per dag hooi uit een hooinet, dus eigenlijk is het altijd tijdens of na het eten. Dus dat is wel handig, maar zal er in het vervolg wel extra op letten!!
Je hoeft straks niet terug naar 30 minuten per dag, het groeien van het gras gaat namelijk ook geleidelijk. Het is een ander verhaal als je bijvoorbeeld twee weides hebt en de een helemaal kaal laat vreten en ze dan, in het voorjaar/de zomer, over zet in de andere wei waar wel heel veel gras staat. Daar moet je voorzichtig mee zijn, net als wanneer je een heel grote wei hebt die ze niet kort kunnen houden. Dan zou je bijv. een stuk af moeten zetten waar ze mogen grazen en ze steeds wat lang gras bijgeven, maar als ze gewoon in dezelfde wei lopen waar het gras niet extreem lang wordt gaat dat wel goed hoor.