s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 23:59

Het is gelukkig bijna zomer heerlijk :D
Maar toch zit ik al te bedenken hoe ik het volgende winter ga doen met mijn paarden. Ik heb altijd de mogelijkheid gehad om ze s'winters ook een paar uur buiten op de wei te zetten. Helaas gaat dat volgende winter niet meer lukken. Wel worden ze ochtends in de molen gezet en rij ik s'middags of s'avonds. Ik vind dit zelf erg weinig. Maar ik werk zelf 40 uur en heb zelf niet de mogelijkheid om ze nog een 3x van stal te halen.

Wie heeft dit probleem ook en hoe lossen jullie dat op?

zap

Re: s'winters geen weidegang hoe lossen jullie dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:03

Onderling regelen op stal?

Die van mij staat in de zomer 24/7 op het land en in de winter staan ze ook op stal. Ik ben er natuurlijk elke dag en naast het rijden zet ik haar altijd buiten met een vriendje (de ene keer wat langer dan een andere keer).

Ik vind het namelijk erg belangrijk dat die van mij gewoon elke dag uitgebreid kan rollen (heeft ze ook gewoon nodig) en even lekker kan ravotten :j

Die van mij is heel sociaal naar andere paarden en kan dan ook met elk paard los op stal. Een voordeel hiervan is dat eigenlijk altijd nog een tweede keer van stal gehaald wordt om lekker buiten te spelen :)

Vaak gooit een stalgenoot ze in de ochtend naar buiten en ik de avond.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 00:05

Ik kan ze zelf ook nog buiten gooien als ik er ben. Als ik de ene rijdt kan de ander naar buiten in de paddock. Maar weet niet of ik ze daar een plezier mee doen. Alleen zonder vriendje buiten in het donker (met een lantaarnpaal).

Dit is de beste optie die ik hier kan vinden in de omgeving. Ik kan ze van de winter wel buiten laten zetten maar dat kost me zoveel extra geld. Dat ik eerst een andere oplossing probeer te vinden. Mocht die niet te vinden zijn. Overwegen we het als nog.

Is ook de beste stal in de omgeving. Fijne mensen die ook echt verstand van zaken hebben. En waar ze ook overweg kunnen met hengsten en niet de allemakkelijkste paarden. En waar ik zelf ook altijd kan rijden. Wat voor weer het ook is. Ik kan er ook fijne begeleiding krijgen. In de zomer staan ze wel heerlijk heel de dag buiten.
Laatst bijgewerkt door felicity op 12-03-10 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:05

Waarom is het niet meer mogelijk op je huidige stal?
Is je paard verhuizen geen optie?
Ik zou nergens staan zonder weidegang, dat vind ik een must.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 00:13

Mijn paard komt in de winter ook niet op de wei.
Wel heel de zomer 24/7.
S'winters komt ze wel drie uur per dag in de paddock, word door de stalbaas gedaan.
Zou het niet zo zijn dan is het niet anders.
Niet iedereen heeft het luxe om zich heen dat er in de winter weidegang is of paddock waar ze zoveel uur in kunnen.
Ook is dat niet altijd in je omgeving te vinden.

Ik denk altijd maar zo op een hele hoop stalen komen paarden 365 dagen per jaar maar 1x naar buiten als je er bent om te rijden.
Dus heeft de mijne zo en zo al meer als die paarden

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:19

Wij hebben ook geen weidegang in de winter (behalve wanneer het vriest), maar hebben een stuk 'erf' afgezet (verhard dus) met daarop een schuilstal.
Daar staan ze 24/7 .

Zo kunnen ze bewegen, maar staan ze droog.

De plek waar ze gevoerd worden, naast de stal, uit de wind, ligt altijd wel wat hooi op de grond, zodat ze 'zacht' staan.

Het is wel een hoop werk, de paddock moet elke dag schoon, de stal elke dag schoon, en daarnaast moeten wij ook zelf voeren en water geven (i love h2o bag :). Gelukkig heb ik fijne stalgenoten met wie we onderling een mooi schema hebben.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:42

Ik heb de paarden aan huis. Normaliter sta ik tijdens de wintermaanden met de sportpaarden wel op een stal en is het in c ook zonder weidegang. In de zin dat je er ofwel moet achter vragen om ze buiten te zetten (is dan ook maar een 1uur) en het vaak ook een gedoe is met dekens (stal en weidedekens nl.)

Dus daar staan ze smorgens de molen in, dan smiddags een uurtje buiten en 'savonds ben ik der weer. In het weekend kom ik vaak smorgens dan eentje buitenzetten, terwijl ik de andere rijd/op concours ben en visa versa. Dus hun lange dagelijkse uitjes zijn dan beperkter dan wanneer ze thuis staan. Maar ze lijken me er geen last van te hebben, staan goed in de vacht, worden geen bommetjes eens ze de wei zien en hebben geen stalondeugden ofzo. Dus voor die paar maanden prima zo. Thuis staan ze normaal enkele uren per dag buiten.

Dus weidegang ik ben er zeker voor, en niets is echt te weinig. Maar om nu te zeggen 24/7 is ook weer het uiterste.

Dus voor jouw persoonlijk zou ik toch kijken naar alternatieven, mss twee keer per dag de molen in? Of zijn er geen paddocks?
Als dat allemaal een njet is dan mss overwegen om een andere stal te zoeken.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:51

Die van mij gaat 2x per dag in de molen en verder rij ik hem elke dag. Zomers gaat hij ook nog een uurtje naar buiten. Maar echt als er geen druppeltje regen naar beneden komt. Dan weet ie niet hoe snel hij naar binnen moet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:55

felicity schreef:
Ik kan ze zelf ook nog buiten gooien als ik er ben. Als ik de ene rijdt kan de ander naar buiten in de paddock. Maar weet niet of ik ze daar een plezier mee doen. Alleen zonder vriendje buiten in het donker (met een lantaarnpaal).

Een paard heeft geen verschil tussen dag en nacht en ook niet tussen licht en donker.
Als je ze overdag niet naar buiten doet zou ik op zoek gaan naar een andere stalling.

JJane, wat jij doet is eigenlijk mishandeling, een paard is gemaakt om dagelijks vele kilometers te bewegen. En hij wil ook wel eens gewoon even lekker gek doen met zijn soortgenoten. Sorry maar ik vind dit echt niet kunnen..

annetmulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 07:59

Wij gooien de paarden los in de binnenbak. In de winter is de wei te nat (kleigrond). Hier maak je je paard ook niet blij mee......

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:05

Cynthiaapje, als je er zo'n discussie van wil maken gelieve je dan tot andere topics te begeven. Je kent JJane van geen kanten, dus om er ff zo'n etiket op te gooien is voor niets nodig. Vooralsnog komt haar paard er dus meerdere keren per dag uit en ik heb ze veel liever de molen in, dan bvb op een klein paddockje waar ze amper in kunnen lopen. Zeker in de optiek van bewegingdier.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:12

Wij hebben hetzelfde probleem, en wij betalen iemand om het paard met een viendje in de paddock te zetten.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:13

Zooo Cynthiaapje, jij vind mij een dierenmishandelaar? Had jij het filmpje over staatbosbeheer nog niet gezien hier op bokt. Da's pas zielig. Van mij mag hij de hele dag buiten maar soms regent het. En dan wil hij maar1 ding : binnen,binnen, binnen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:14

ik ga met Bulck mee :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:42

Hier staan ze in de winter ook te trappelen om haar binnen te mogen.

Ze gaan hier naar buiten als het weer het toelaat. Mocht het land te nat zijn dan lopen ze los op het erf

Dit jaar gaan we aan de zijkant van de stal een deur maken zodat ze zelf naar buiten kunnen.

Het stuk naast de stal gaan we een gedeelte van bestraten zodat het een niet al te grote baggerzooi wordt.

Ik heb wel een hele grote stal met een luik op de binnenplaats.

Ik heb vroeger ook een poosje op een manege gestaan, hier was het buitenkomen in de winter een probleem. Toen ben ik verhuisd naar een stal met minder luxe maar voldoende weidegang. Nu heb ik ze aan huis staan.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 08:53

ik sta nu ook op een stal met in de zomer weide
En in de winter niet (alleen als heel hard gevroren heeft, mogen ze 2 uur de wei op)

Ik vraag wel eens aan stal genoot of ze hem los wil zetten overdag in de paddock
En soms staat hij er al voor dat ik wat gevraagd heb.
In de avond zet ik dan weer paarden los voor een ander die overdag zijn geweest.

En anders ga ik rijden of longeren en zet ik hem daarna nog los, als ik ga mesten :j

Beter als de manege waar ik hiervoor stond.
Want als je je paard daar los wilde gooien mocht niet langer dan 20 min
En je had een wacht lijst van hier tot tokio...

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:05

Bij ons op stal (redelijk grote pensionstal in de randstad) hebben de paarden tot half januari ongeveer overdag op het weiland gelopen, en gaan ze eind april/begin mei weer het land op. In de tussentijd hebben we wel mogelijkheden om ze los te zetten.
Wij hebben het onderling wel goed geregeld. Mijn paard staat altijd samen met een ander paard, en wij en de eigenaresse van zijn vriendje, proberen altijd wel dat de paarden bijna altijd overdag wel buiten kunnen lopen, helaas geen hele dagen maar vaak wel een paar uurtjes, daarnaast dan gewoon rijden/longeren of wat dan ook voor de verdere beweging. Dat is wel fijn als je elkaar kan helpen op stal om te zorgen dat de paarden er zoveel mogelijk uitkomen, ik ben erg blij dat dat bij ons tot nu toe erg goed gaat.
Zo komt mijn paard er bijna iedere dag wel meerdere keren uit, en tot nu toe is hij nog steeds erg vrolijk en is nog nooit zo happy geweest *D. Ik kan inderdaad ook niet wachten tot ze weer lekker op de wei kunnen de hele dag!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:30

felicity schreef:
Het is gelukkig bijna zomer heerlijk :D
Maar toch zit ik al te bedenken hoe ik het volgende winter ga doen met mijn paarden. Ik heb altijd de mogelijkheid gehad om ze s'winters ook een paar uur buiten op de wei te zetten. Helaas gaat dat volgende winter niet meer lukken. Wel worden ze ochtends in de molen gezet en rij ik s'middags of s'avonds. Ik vind dit zelf erg weinig. Maar ik werk zelf 40 uur en heb zelf niet de mogelijkheid om ze nog een 3x van stal te halen.

Wie heeft dit probleem ook en hoe lossen jullie dat op?

Ik heb dit probleem ook gehad,maar dat heeft zichzelf opgelost doordat een clubgenoot vroeg of ik interesse had mijn paard bij hun aan huis te stallen,daar zij 4 stallen gebouwd hebben en zelf 1paard en 2 pony's hebben en er dus nog een stal over was.
Nu heeft ze afgelopen winter iedere dag met die 3 andere van 10 tot15.00u gewoon lekker op de paddock gestaan die 15 bij 30m is met overal hoopjes hooi verspreid zodat ze toch wat te knabbelen hebben.
En dat is goed bevallen,zijn ze ook niet zo druk met rijden en zelfs met de sneeuw stonden ze lekker buiten.
Ze heeft heel de winter maar 2 dagen binnen gestaan omdat het weer die dagen te extreem was.

De stallen hebben een buitenluik dat lekker openstaat dus kan ze ook wanneer ze binnen staat lekker buiten alles in de gaten houden.

Nog even een paar weekjes wachten en gaan ze de grote wei op en savonds/snachts naar binnen.
Wanneer het te warm wordt van de zomer gaan ze smiddag op stal en sochtends en savonds naar buiten.
Ik werk ook 40 uur maar heb onregelmatige diensten,dus kan ik ook sochtends,smiddags of savonds rijden,ligt aan mijn dienstrooster.
Ook kan ik nu zeggen ik ga vandaag iets anders doen en weet dat ze dan toch lekker buitenloopt.

Wanneer ik wil rijden haal ik haar binnen en wanneer ze dan weer goed afgekoeld is en ik ben weer weg dan gooien de staleigenaren haar weer naar buiten overdag dus sochtends of smiddags.

Ben erg blij met m'n nieuwe adres en m'n knollie ook zo te merken en past gelukkig goed in de groep waar ze mee buitenloopt,dat is ook een geruststelling!

Zou je misschien niet met een stalgenoot een deal kunnen sluiten dat wanneer zij/hij overdag komt dan jou paard buitenzet en andersom?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:33

Bij ons op stal ook geen weidegang in de wintermaanden, wel worden ze 1 keer daags met hun vaste groepje in de paddock gezet, en daarnaast kunnen we iedere dag rijden doordat er een binnenbak op stal is. Wij kunnen hier in de omgeving namelijk kiezen tussen of stal met weidegang en niet kunnen rijden groot deel van de wintermaanden, of geen weidegang in de winter maar wel beweging kunnen geven. Aangezien dat laatste voor ons wat oudere paard het beste is (rust roest) hebben wij daarvoor gekozen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 09:51

Ik heb zoveel stallen bekeken hier in de omgeving. Maar dit is wel de beste oplossing. alleen in de winter een beetje behelpen. Maar geloof dat dat best goed komt.
Moet wel zeggen dat jullie gauw dierenmishandeling roepen. Soms is het gewoon niet anders hoe graag je het ook zou willen.

@jjane Gaat die van jou sóchtends en sávonds in de molen een uurtje en dan nog rijden?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:33

wij mogen onze paarden 10 maanden per jaar op de wei zetten waarvan in de zomermaanden 24/7.
voor die overige 2 maanden hebben we 2 paddocks waar we ze zelf in los kunnen gooien, de padocks zijn niet erg groot maar onze paarden zijn erg braaf met elkaar en kunnen met de 6 ruinen in een paddock, de merries staan dan met zijn vieren en dat gaat ook goed.
we hebben met elkaar afgesproken dat als je op stal bent je de paarden zolang mogenlijk buiten zet, en zo komt het voor dat ze soms wel 3 keer per dag 2 uur buiten komen en andere dagen weer miss wat minder.
je kunt met een stalgenootje afspreken dat als jij gaat rijden met het ene paard je het paard van die ander bij je andere paard kan zetten, en dat als je stalgenootje er is dat zij jou paarden ok even buiten zet.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:08

Het is niet mijn bedoeling om een reltopic hier te maken.. Alleen ik heb soms een andere kijk op dingen dan de meeste.. Daar heb ik zo mijn eigen redenen voor. Ik weet ook niet hoe JJane verder is, ik beoordeel haar in der daad op 1 opmerking.

Maar weer on topic, felicity wat voor faciliteiten heb jij op je stalling?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:47

Niet overal in Nederland is weidegang het hele jaar door mogelijk. Waar ik woon dus ook niet want dan is het in de winter prut! Daar doe je een paard 24/7 ook geen plezier mee. In de winter gaan ze in de paddock.

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:05

Is het een grote stal? Zo nee kunnen ze dan niet ombeurten of met zijn allen in de bak. Dat jullie dan beurten nemen van wie ze buiten en binnen zet.

En sorry noem mij ook maar extreem maar wat Jjane doet dat vind ik ook niet door de beugel kunnen. 2 x per dag in de molen + elke dag rijden. En dan in de zomer 1 uurtje buiten :7 Die paarden van jou moeten diep ongelukkig zijn. Schandalig. En om te roepen het is niet anders. Tja dan moet je of op zoek naar een andere stal, of geen paard nemen als je hem niet het noodzakelijke kan bieden. Paarden willen ook wel eens lekker uit hun dak gaan. Lekker spelen etc.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 17:11

Ik heb een binnenbak, buitenbaan, trainingsmolen, longeercirkel en weidegang. Ze willen van de zomer ook paddocks maken voor de winter.
Het is een dressuur/africhtingsstal en er staan maar een paar pensionklanten. De klanten die er staan draaien op hoog niveau mee in de sport. Die paarden komen in de winter naast de molen en rijden niet vaker uit hun box.

@tessaaa ik vind dit weer kort door de bocht. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard. Maar soms zijn de mogelijkheden niet anders.