Welke maat en bodem buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan

Welke maat en bodem buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 20:47

Ik heb sinds december een stalletje overgenomen met een buitenbakje van 20 bij 30 meter. Deze wil ik uitbreiden en laten draineren. Wat is een geschikte maat. Volstaat 20 bij 40 meter of heb ik meer baat aan 20 bij 60 meter. Ik rijd recreatief dressuur, maar wil in toekomst (misschien)wedstrijdjes rijden met mijn friese merrie.

Welke bodem is redelijk betaalbaar en toch ook goed?

Groet Gerda

tamary

Re: Welke maat en bodem buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:31

Hoeveel ruimte heb je ter beschikking voor die bak? En als je toch gaat draineren en zand laat aanvoeren, kijk dan ook naar eventuele paddock, longeerbak, enz.
Verder moet je en het juiste zand hebben EN veel onderhoud plegen (slepen, slepen, en ja hoor weer slepen) Je kan een superbodem laten leggen (wel erg kostbaar) maar als je er niks aan doet wordt elke bodem zwaar en slecht.

Zou even een paar telefoontjes plegen naar lokale loonwerkers, etc. juiste zandsoort opvragen is niet zo heel moeilijk, maar een beetje nette prijs voor het afgraven, buizen leggen en zandstorten is lastiger.

Alles wat je zelf kan doen bespaard op je kosten, maar kost wel weer extra tijd. Ga dus eens even goed zitten zodra je de bedragen hebt en reken alles eerst geheel door. Dan kan je kijken of er wat te onderhandelen valt.
20x60 is leuk, maar ook meteen de helft duurder en ookal is die extra ruimte makkelijk met een jong, groot paard, ze zal als jij inderdaad wedstrijden wil starten zich wel genoeg moeten kunnen sluiten voor die dan kleinere wedstrijdbak.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:17

Als je de ruimte en het geld hebt kan je er ook 30X60 van maken. 's Winters kan je dan een deel afzetten als paddock (of zelfs meerdere) en alsnog tegelijkertijd in een ander stuk rijden.
Kom je ooit aan Z-dressuur kan je er makkelijk een 20 x 60 in uitzetten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:42

Nou, ik ga dit topic even volgen, want ik heb bijna dezelfde vraag (dus ik dacht dat ik beter hierop in kan springen dan een eigen topic openen...?).
Op stal hebben wij een bak. Deze is alleen bijna nooit te rijden, omdat hij bij regen heel erg glad wordt en het regent hier in nl nogal vaak :+
De bodem is gewoon donker zand, klein beetje klei achtig. Het is wel een stuk op de kop gezet heb ik begrepen, maar het ziet er eigenlijk meer uit als een stuk grasland waar het gras verdwenen is zeg maar.

Ik ben op zoek naar een niet al te dure manier om deze bak een beetje beter berijdbaar te krijgen. Het grootste probleem is nu dus dat hij erg glad wordt. Erg belangrijk voor ons is ook dat de bak niet te zwaar wordt. Hoop dat er goede tips voorbij komen.

marjan321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 08:37

Dan zou ik beginnen met het aanleggen van drainage (dat is echt noodzakelijk als je op kleigrond zit; anders zul je altijd een natte bodem houden ;( En aangezien je niet veel kosten wilt maken zou ik even zoeken naar een goedkope versie van M3C zand.

Dit is de beste (goedkope) oplossing maar geen garantie dat je bak niet zwaar wordt. Maar zoals jammer genoeg voor alles geldt: om de bodem echt goed te krijgen zul je ook meer moeten uitgeven.. Nog wel een tip: hoe droger de bodem is, hoe zwaarder die zal worden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:49

Het ligt natuurlijk ook aan je budget. Houd er rekening mee dat een 20x60 bak de helft duurder is dan een 20x40 bak. Een goede bodem kost veel geld, dus je praat dan wel over duizenden euro's.

CtenBrink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:07

Tsja wij hebben bij ons een bak van 20 bij 40 is een ideale maat en we hebben van die tapijtstukjes als bodem dat is ook goed spul. groetjes

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:29

Ik zou ook even goed bij de gemeente informeren of de vergunningen goed geregeld zijn en/of wat je uberhaupt mag aanleggen/veranderen.
Als (beginnende) wedstrijdruiter e/o amateur kan je met een 20x40 rijbaan aardig uit de voeten. Liggen je ambities hoger (klasse z+) kies dan een 20x60 afmeting.
Wanneer je niet voor natuurlijk materiaal in je rijbak kiest, zoals hierboven genoemde tapijtsnippers, hou er dan rekening mee dat het t.z.t. verwijderen van zo'n bodem duur is.
Ik weet niet of je met de overname van het genoemde stalletje bedoelt dat het je eigendom is maar bedenk ook dat igv verkoop het ook belangrijk kan zijn voor welke bodem je uiteindelijk hebt gekozen. Niet iedereen zit op kostbare verwijderingskosten te wachten. :n

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:10

Ik volg ook even!

Aan welke prijzen denken jullie dan zo, voor een bak gedraineerd op kleigrond?

princessleia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:11

hangt af welk niveau je wilt gaan rijden
z of gewoon recreatief

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:22

Bij onze vereniging (en stal) hebben we een rijbak van ong. 45 x 45 mtr. Geelzand gemengd met leem. Leem zit helaas niet op alle plekken even goed. De zijkanten zijn behoorlijk zwaar. Binnen gedeelte is goed te rijden, maar ligt ietsjes lager. Bij regen liggen hier dan ook de plassen. Maar de bodem blijft wel goed.
Binnenkort wordt ie goed gelijk getrokken dan hoop ik dat alle stukken evengoed te rijden zijn.
Voor ons waren de kosten € 0,00. Bouwbedrijf heeft hem in opdracht van de gemeente aangelegd. Zeg maar voor wat hoort wat.
Geelzand is toch beter dan donker zand. Dit wordt vaak glad bij regen. Bak uitgraven, donkere zand eruit, dan geel zand eruit halen, donker zand er weer in en het gele zand er weer over. Evt wat leemhoudend zand erdoor heen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:53

Hmmm, bij ons was de bak aardig duur..hij is ongeveer 25 bij 30 of zo, meer ruimte hadden ze destijds niet.
Hij is gedraineerd met 6 pijpen, speciaal steen erover, speciaal zand en geopad vlokken.De omheining erbij.... totaal kostenplaatje zo'n 12.000 euro.
Alleen de geopad laag was al 8000 of zo....
En dan nog een hoop zelf uitgereden en gevlakt.
Wel een superbak trouwens!!! staat nooit water in!!

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:03

Onze bak is 20*40 en heeft 200 euro gekost.

Is wel niet gedraineerd.
Mensen in de straat waren een kelder aan het uitgraven, dit zand hebben we op onze wei laten storten, daar hebben we treinbilsen rondgelegd (die we al hadden), paaltjes en draad rond.
En mijn vriend heeft met de tractor van zijn papa de piste gelijk gemaakt.

Hij ligt er nu al anderhalf jaar. Nog nooit gesleept, rijden er toch een aantal keer per week in. En in de winter staan er 3 paarden in.
Is nog geen hoefslag gevormd. En we kunnen altijd rijden, behalve als het gevroren heeft.

Het voordeel is hier dat we op echte zandgrond zitten. Dus geen drainage nodig.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:08

Wij hebben zelf een 20x60 rijbaan van geelzand gemengd met ongeveer 20% leem. De rijbaan is eerst uitgegraven door een lokaal graafbedrijf en zijn om de 3 meter gleuven gegraven voor de drainagebuizen.
Vervolgens is er oud champignondoek (afkomstig van champignonkweker) op de bodem gelegd om vermenging met de zandlaag (= heel zacht stuifzand) eronder te voorkomen en zijn de drainagebuizen daarop aangebracht. Vervolgens hebben wij diverse zandbedrijven bezocht om het juiste zandmengsel te vinden en met een transportbedrijf afspraken gemaakt om het zand te halen/brengen waarna het door een lokale graafbedrijf vlak werd gemaakt.
In eigen beheer maken kan wel degelijk. Wel duidelijke prijsafspraken maken maar ook dan is het niet goedkoop :n Echter de reden om alles in eigen regie te houden, was wel degelijk het kostenaspect. Geraadpleegde professionele rijbaan-bedrijven waren echt nog veel duurder. :o
Tot op heden heb ik nog geen spijt gehad van onze aanleg. De bodem is super. Wel moet er in de zomer bij droog weer gesproeid worden anders stuift het te veel en ik hou niet van zand tussen mijn tanden :D