Bak trekken met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Bak trekken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:23

Ik zou graag de bak eens willen trekken met mijn paard, maar wat kan ik erachter doen? We hebben geen beschikking tot trekker of een echt sleep ding.

LisaD

Re: Bak trekken met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:23

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat je er ook een houten pallet achter kan hangen ?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:25

Weet je paard wat een sleep trekken is? Anders moet je er niet aan beginnen.
Zo ja, voor zover ik weet gebruiken de meesten een pallet. Ook kan je iets maken van (halve) autobanden.
Als je paard níet gewend is aan slepen en je hebt wel een 4WD auto, kan je daar een pallet achter hangen.

Zelf gebruik ik gewoon een tractor en een weidesleep. Ik ga er mijn paarden niet mee pesten.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 18:28

Bedankt voor de reacties! Ik ga er dan toch maar niet aan beginnen denk ik :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:15

Waarom niet? Slepen is goede spieroefening en paard is gelijk nuttig bezig.
Wil je alleen egaliseren dan kom je er wel met een paar oude vrachtwagenbanden (gratis ophalen bij garage, zij moeten nl betalen voor de afvoer) en tuig.
Wil je de bodem ook aandrukken zal je meer gewicht moeten gebruiken.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:18

Ik heb van de week met mn pony de bak ge-egt, maar op mijn stal hebben we 2 'ouderwetse' hand-eggen. en die hang ik er dan gewoon achter, werkt prima, maar wat al eerder gezegd is, je paard moet het wel al kennen, want al gaan ze aan de kletter met een pallet of eg erachter := dat is niet zo fraai

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:24

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 22:26

Met mijn vorige verzorgpony hebben ze het ook wel eens gedaan. Ze waren toen ook bezig met hem voor de kar beleren, dus zo kon hij ook meteen wennen aan iets achter hem. Ging super goed :j. Deden ze gewoon met een pallet.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:08

ik heb het ook met mijn paard gedaan toen ik hem ging beleren voor de kar. heb er toen een oude tracktorband achter gehangen. maar denk inderdaad dat voor slepen een pallet beter werkt. adit werkt alleen voor het vlak maken. wil je hem aandrukken dan zou ik bv nog iets van een biels op het pallet leggen. zou wel zorgen dat je paard eraan gewend is iets te moeten trekken, anders krijg je ongelukken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:13

Bij een pallet kruipt het zand op en word het heel zwaar om te trekken. Met een biels erop is het bijna onmogelijk.
Zelfs mijn grote tractor slipt als het zand te veel ophoogt.
Een wat meer open hek van ijzer zal beter werken.
Maar doe het inderdaad niet als het paard het niet is gewend, er kunnen verschrikkelijke ongelukken mee gebeuren.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:26

Voor je begint , laat eerst jouw paard wennen aan het gevoel van de strengen langs de benen. Vooral in de bochten. Zorg dat hij als je erachter loopt perfect reageert. Zorg voor hulp in het begin. Desnoods jij achter het paard lopen en twee mensen ieder aan een kant naast de paard.

Wat je ook als sleep gebruikt, het moet wel iets verzwaard zijn anders gaat het geheel als jouw pony aan het rennen slaat, stuiteren en dan heb je pas echt problemen. Bovendien moet er voor autobanden eerst een balkje ofzo om de strengen uit elkaar te houden en te voorkomen dat wanneer je een enkele band gebruikt hij gaat draaien als hij over en bultje gaat. Banden kan je het beste overlangs doorsnijden om beter resultaat te verkrijgen. En dan met de open kant op de bodem leggen. Ook moet je even op de lengte van de strengen letten. Zodanig lang dat jouw paard niet op de sleep stapt, dat hij nog een pasje achteruit kan doen zonder erop te stappen, maar niet zolang dat als ie de bocht omgaat over de strengen stapt. Dan moet je niet zolang worden dat je er niet achterlangs kan stappen. Ofwel je wilt van handveranderen en je zou bij wijs van spreken op de sleep moeten stappen om aan de andere kant van jouw paard te komen. Dus pas lengte paard + sleep aan aan de lengte van de leidsels

Succes ermee

114677

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:19

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:33

Ik hoorde ook dat iemand betongaas gebruikt om de bak te slepen, maar dat was achter de auto.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:58

Ik gebruik mijn shetlander voor het slepen van de bak. Ik wissel het af, de ene keer een pallet (maakt het vlakker) de andere keer een stuk betongaas met daarop een autoband om het wat zwaarder te maken (deze maakt de bak wel vlak maar de bovenlaag wat losser).