Paarden in eifelgebied

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Paarden in eifelgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 09:46

Ik zou graag m'n veulens laten opgroeien in het eifelgebied, omdat ze het hier niet zo goed doen op gras die groeit op vette leemgrond.
Veulens komen uit Frankrijk, uit de bergen en zijn zuiverder klimaat en andere grond gewoon.
Ik vroeg me af of iemand me raad kon geven, of eifelgebied gezonder is en of paarden die zeer gevoelig zijn aan fructaan in het gras (Lusitano's), minder last hebben in het eifelgebied (als ze hier van het gras eten, beginnen ze te schuren, ook in de winter. Op hooi heb ik daar nog geen problemen van gezien, maar kan ze toch niet eeuwig op hooi in een paddock zetten?). In de zomer zitten er gigantisch veel insecten door de vieze beek achter m'n weide en ik zou ze zo wie zo moeten verhuizen uit deze weide. De weide ligt hier midden in industriegebied en sommige denken dat de vervuiling ook een rol speelt waardoor de paarden hier allemaal allergisch reageren.
Zou de eifel een oplossing zijn? Dat is voor mij haalbaarder dan ze terug naar 't Zuiden van Frankrijk te doen.
Zit wat met m'n handen in m'n haar en weet niet goed wat doen. De verkoopster had me nochtans op het hart gedrukt dat ze nog paarden naar België en Engeland verkocht heeft en de paarden zich prima aangepast hadden. Jammer genoeg de mijne niet...
Ik heb nog uitgekeken aan de zee, maar da's hier onmogelijk, of ze moeten op een manege staan aan een 2-300 euro per maand per paard. Weides zijn ook meestal nog rijke poldergrond en te rijk voor hen wellicht.
Bedoeling is om binnen twee jaar zelf te verhuizen, maar zoek nu tussenoplossing. Wie kan me raad geven aub?

tamary

Re: Paarden in eifelgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:11

Even verder zoeken naar opfok adressen in het buitenland. Kom er hier soms topics over tegen. Laatst van veulenvrij.nl ? Maar dat is dan wel Tjechië. Moet er in de Eifel dacht ook 1 zitten, weet alleen de naam niet.

Anoniem

Re: Paarden in eifelgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:37

Mijn Tinkerhengstveulen staat in de www.eifelopfok.com Zijn moeder heeft ook flink last van mok, door te gevoelig voor suikers. Hijzelf had bij mij geen last ervan voor zover ik dat eerste half jaar kon merken. Je zou eens contact met daar kunnen opnemen, ze hebben daar allerlei soorten rassen lopen / gehad.

Ik ken wel een aantal opfokken in België aan de kust, met 24/7 buiten zomer en winter. Maar daar moet je ook minimaal een jaar van te voren voor inschrijven.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:29

Maya schreef:
Mijn Tinkerhengstveulen staat in de http://www.eifelopfok.com Zijn moeder heeft ook flink last van mok, door te gevoelig voor suikers. Hijzelf had bij mij geen last ervan voor zover ik dat eerste half jaar kon merken. Je zou eens contact met daar kunnen opnemen, ze hebben daar allerlei soorten rassen lopen / gehad.

Ik ken wel een aantal opfokken in België aan de kust, met 24/7 buiten zomer en winter. Maar daar moet je ook minimaal een jaar van te voren voor inschrijven.

Hoi, thx voor antwoorden. Ik heb Linda van Eifelopfok al enkele malen aan telefoon gehad. Zij zitten vol, maar heb via haar fantastisch plaatsje gevonden.
Toch had ik graag eens geweten of het eifelgebied safe zal zijn voor m'n ene veulen, als ik extra kosten maak. Als ook daar excemers last blijven hebben, dan heeft het geen nut dat ik daar zoveel geld aan geef.
Linda zelf heeft nog geen problemen gehad, maar ik heb begrepen dat daar vooral jonge paarden staan en eigenlijk hebben maar weinig veulens last van exceem, dat begint maar aan 2-3 jaar. Dus misschien heeft zij nog zo geen ervaring met exceempaarden.
Normaal gezien heeft een veulen niet zo gauw last van fructaan, maar de mijne nu toevallig wel...vorig jaar schuurden ze zich te pletter...aan een jaar |( ...in een weide die vijf jaar geleden was ingezaaid met Hofman graszaad.
Was dus geen vet koeiegras, maar zeer vezelrijk gras met dikke stengels, niet bemest. En toch nog zo'n last hebben.
Iemand zie me dat het door het fructaan komt en vette leemgrond slecht is voor Lusitano's (veel vliegjes ook op zo'n vette leemgrond), dan mag je nog het beste gras uit hebben.
Daarom vroeg ik me af of er hier mensen ervaring hebben met excemers in de eifel.

M'n andere twee paarden steek ik aan de kust, omdat ik niet zo ver van de kust woon en graag veel wil rijden.
Kun je me eventueel eens gegevens geven over die opfok aan Belgische kust aub?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:19

Ook hier komt zomereczeem voor helaas. Op ons vorige adres (vlakbij de grens met Zuid-Limburg, Sittard) had mijn merrie erg veel last van eczeem. Kon echt niet zonder eczeemdeken. Schuurde manen, staart en buik kapot. Sinds we in de Eifel wonen is zij volledig eczeem vrij.
De Eifel is echter geen garantie dat je paard eczeemvrij blijft. Vorig zomer is de zoon (3 jaar) van de bewuste merrie helaas begonnen te schuren en ik vrees dat de eczeemdeken van mijn merrie dit jaar voor hem gebruikt moet worden.