vieze staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

vieze staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 13:48

bij een van mijn paarden zit er vaak een beetje poep in de staart, ik heb zo'n groene fles van eculix ofzoiets.....
maar na zo'n 3 dagen is die weer een beetje vies, hebben jullie nu echt iets dat het goed schoon word, en het gaat er heel de tijd weer in....
met plassen tilt ze haar staart wel helemaal op maar met poepen niet echt...... is een merrie..... wat kan ik hier aan doen....???

Tigra_

Re: vieze staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:53

Poept je paard dan aan de dunne kant?

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:54

CrossHorse schreef:
bij een van mijn paarden zit er vaak een beetje poep in de staart, ik heb zo'n groene fles van eculix ofzoiets.....
maar na zo'n 3 dagen is die weer een beetje vies, hebben jullie nu echt iets dat het goed schoon word, en het gaat er heel de tijd weer in....
met plassen tilt ze haar staart wel helemaal op maar met poepen niet echt...... is een merrie..... wat kan ik hier aan doen....???

Je kan ook eens kijken wat hij eet, hooi of kuil.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:42

mijn merrie is in de winter altijd in de dunne door het kuil
en de olie die ik door haar eten die, van wege koliek gevoelig.
hierdoor is haar staat altijd extreem vies.
ik gebruik antiklit, bijna iedere dag.
hierdoor kan ik de staart altijd uitkammen zonder klitten en blijft die ook schoon.
vaak als ik het een tijdje niet gebruikt heb en dan inspuit, in laat trekken en dan probeer uit te komen zijn mijn handen vaak vies van de stront die is los geweekt.:S
Anti-klit werkt bij mij dus prima, af en toe met water schoonmaken.
poep in de staart is denk ik nooit te voorkomen, althans bij die van mij totaaaaaal niet :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:54

Schone staart invlechten en in een staartzak doen helpt ook.
Af en toe de zak schoonmaken en de vlecht verversen. Helpt bij mijn varken prima.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:55

Als ze haar staart niet optilt kan het zijn dat ze een verlamming aan haar staartwortel spier heeft. Ik zou eens een DA naar laten kijken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:00

Vjestagirl schreef:
Als ze haar staart niet optilt kan het zijn dat ze een verlamming aan haar staartwortel spier heeft. Ik zou eens een DA naar laten kijken

Haha nu niet overdrijven , ok dat bestaat, maar denk nu niet dat dat TS haar probleem is.

Ik heb zelf ook een merrie (een schimmel trouwens) en als ik die haar staart niet invlecht (is trouwens een hele mooie dikke volle) dan duurt het geen dag vooralleer er mest en urine (wordt dan zo'n pap aan de staartharen) aan de staart hangt.

Dus hier gaat er resoluut een vlecht in en een keer per jaar dun ik de staart uit en knip ik deze goed kort. Voor de winter tot net onder de hak gedaan en nu weer teruggegroeid tot net boven de de kogel.
Laatst bijgewerkt door bulck op 09-03-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:03

Met sprong bedoel je zeker de kogel, Bulck?
Ben ik de enige die het niet gek vind, als een staart na drie dagen een beetje vies is? Paarden gaan ook nog al eens liggen, en daarbij wordt de staart ook vies.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:06

BPVS schreef:
Met sprong bedoel je zeker de kogel, Bulck?
Ben ik de enige die het niet gek vind, als een staart na drie dagen een beetje vies is? Paarden gaan ook nog al eens liggen, en daarbij wordt de staart ook vies.

haha ja heb het direct aangepast. :D

Ja maar vies en vies is een breed gegeven. Modder en stro is snel proper te maken. Zo urine en mest is toch een hele brij dat ineenkoekt.

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:08

Dat is waar. Maar een staart is zo gewassen, toch?
En hethelpt ook al, als je de troep goed laat drogen. En dan haal je het er zo uit met een harde borstel.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:13

BPVS schreef:
Dat is waar. Maar een staart is zo gewassen, toch?
En hethelpt ook al, als je de troep goed laat drogen. En dan haal je het er zo uit met een harde borstel.

Valt tegen hoor! Merrie die ik rijd, haar staart zit ook elke dag onder de pis en poep. Borstel je er echt niet zomaar uit! Ze is ook regelmatig hengstig, waardoor het een plakkerige boel wordt.

Eigenlijk moet haar staart gewoon weer gewassen worden, dan is het ergste vuil er weer wat uit..
Maar met afgelopen weersomstandigheden was het niet echt geschikt om haar staart te wassen. Als het weer wat warmer is, zoals nu, ga ik dr staart weer is wassen. Dat gaat beter als met een harde borstel eruit borstelen!

Staartzak helpt wel, maar lijkt me zo lastig voo rje paard! Vooral in de zomer..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:35

[/quote] Staartzak helpt wel, maar lijkt me zo lastig voo rje paard! Vooral in de zomer..[/quote]

Ik ben er vorig jaar mee begonnen en had toen dezelfde mening als jij ;)
Ben toe begonnen met alleen een vlecht. Maar daar had hij meer last van:
Als-ie met z'n staart sloeg werkte het als een zweep. Z'n flanken zaten onder de bultjes ervan (en mijn gezicht ook, hihi!)

Met een staartzak erom was dat probleem opgelost. Heb toen wel ff aangekeken hoe het met de vliegen ging.
Maar hij slaat met een staartzak om echt net zoveel vliegen weg als zonder.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:09

Henk001 schreef:
CrossHorse schreef:

Je kan ook eens kijken wat hij eet, hooi of kuil.

ze eet kuil met een beetje vochtig(natgemaakt hooi) i.v.m. hoesten en astma

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:09

Monica_1987 schreef:
Poept je paard dan aan de dunne kant?

niet heel dun, maar ook niet echt dik... gewoon normaal

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:11

Vjestagirl schreef:

die heeft er al wel eens naar gekeken, heeft een jaar geleden ongeveer tegen een paaltje in weilan gegaloppeerd, en toen is ze van top tot teen onderzocht... had ook wat bij haar staart en heeft daar ook naar gekeken kon niets vinden...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:45

wij doen er vlechten in.
dan blijft je staart schoon