Uitval van de manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragenbol

Uitval van de manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 09:28

Mijn paard heeft extreme maanuitval aan de kant van de schof, hij heeft nog een paar sprietjes over. Aan de kan van zijn oren is niks aan de hand.
Dit is een maand geleden begonnen, en ondertussen heeft hij niks meer over.
Hij heeft een deken met hals, maar die zit erg los, en dan zou het toch ook de andere kant moeten zijn?

Kan dit in verband liggen met het feit dat hij sinds een maand zichtbaar meer jeuk heeft?

Iemand iedeeen?

Alvast bedankt!

daffie1986

Re: Uitval van de manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:13

ik hou dit even in de gaten. Er staat bij ons een paard op stal die zomaar kale plekken krijgt op de staartwortel, het kan niet van schuren zijn want de huid is niet beschadigd of geiïriteerd. Heeft er iemand een idee?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:19

met een halsstuk dat te dik is, riskeer je dat de manen verstikken, dan mag het nog los zitten. het stuk achter de oren komt bij grazen (vooroverbuigen) met stukjes bloot en krijgt maw meer lucht en is minder warm.
Mijn paard heeft ook een deken met halsstuk, ik heb geen kapotgeschuurde manen of verlies van manen. Maar moet bekennen dat het me gisteren tijdens het manen trekken opviel dat het stuk vlak voor de schoft minder "nieuwe"manen stonden, dan meer naar de oren toe. Ze hadden allemaal dezelfde lengte.

Dus misschien dat jou paard ook minder nieuwe haren aamaakt door het broeiend effect van een halsdeken en nu de oudere allemaal uitschuurt. Halsstuk zo snel mogelijk afdoen lijkt me het beste...

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:37

Ik zou de hals af doen. een paard bij ons op stal had het zelfde. we hebben de hals er af gehaald en de manen vet gehouden met baby olie en dat werk echt;)

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 15:12

Bedankt allemaal!

Maar hij is geschoren en het vriest nog, dus dat kan niet zomaar, toch?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:14

ik had hetzelfde probleem en heb om die reden zijn halsdeken eraf gehaald. Hij heeft nu nog een klein beetje manen bij de net achter zijn oren en de rest is uitgevallen.
Morgen scheer ik alles af en kan het weer netjes aan groeien, zo ziet het er ook niet uit.

ikhouvanjouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:16

ik zal toch eventjes de hals af doen.
en dan rustig weer aan laten groeien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:32

staat je paard op stal of buiten?
Als het op stal staat kan je de hals gerust aflaten, worden ze niet snel ziek van ofzo.
Als je paard buiten staat of in een buitenstal zou je de hals alleen kunnen aandoen bij vries zelf of bij erge regen zolang de temperatuur niet boven 10°C komt.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:35

Ik had pas op Bokt iets soortgelijks gelezen en daar kwam het i.d.d. door de deken met hals. Dat was voor ons een goede verklaring voor het feit dat ook onze pony zijn manen verloor. Gelukkig waren we op tijd en zit het meeste er gewoon nog aan :D .
Nu het niet meer zo koud is hebben we de hals afgedaan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:06

ach mijn ponypaard zijn kapsel is nu wel stoer hoor, heb er geen seconde spijt van gehad en voor je het weet zit er weer een dikke bos manen op.