Allereerst wil ik even vertellen dat ik zelf geen land heb en mij dus aan moet passen aan de pensioneigenaar.
Mijn paardje heeft de mazzel dat hij een stal heeft met een weiland er aan vast bij de pensioneigenaar. Hij loopt nu al heerlijk buiten.
Vorig jaar stond hij later buiten en toen in hele korte tijd stond een stuk weiland vol met boterbloemen en ook in korte tijd super hoge brandnetels. (een dikke meter zo niet 1,5 meter) Vorig jaar ben ik met een stuk al bezig geweest om de brandnetels met de hand te verwijderen. Ook roudup op de boterbloemen gedaan maar was niet zo'n goed plan las ik later en merkte ik, omdat het gras daar ook dood ging.
Vandaag was ik in de wei wat aan het doen en ik zag al op vele plekkern heel kleine mini brandnetels. De boer gooit zo rond april of mei mest op het land.
Moet ik nu al beginnen met het uitrekken van de brandnetels? Of kan ik daar bijvoorbeeld nu al mcpa over heen spuiten of is dat nog te vroeg?
Ik weet de plekken waar de boterbloemen komen te staan. Kan ik dat nu al voorkomen? Of moet ik gaan spuiten met mcpa op het moment dat ik ze zie verschijnen?
Nogmaals ik mag wel wat dingetjes zelf doen maar kan dus ook weer niet alles doen/veranderen.
ik heb ook iets gelezen over kalkcyanamide. Wat is dat en wanneer mag je daar mee beginnen?
Ibbel
Geplaatst: 08-03-10 07:04
Brandnetels reageren beter op MCPP. Gebruikelijk is om te spuiten met een mix van MCPA en MCPP, dan pak je zo'n beetje al het onkruid en hoef je niet na te denken welk onkruid nou ook weer door welk middel wordt gedood. Voor extra effect gooien loonwerkers er ook nog Starane doorheen - is wel duur, maar werkt ook bv op Jakobskruiskruid, paardenstaart en pispotjes, waar MCPP en MCPA weinig op doen.
Spuiten doe je als het onkruid 'in het derde blad stadium' is zoals soms zo mooi op de gebruiksaanwijzing staat. Oftewel, er moeten voldoende bladeren aanzitten voor voldoende oppervlak om het pesticide op te kunnen nemen. In de praktijk is dat voor het meeste onkruid als het 10-15 cm hoog is.
Cyanamide is een kunstmest waar tegelijkertijd ook kalk in zit. Die kalk zit aan een cyaanverbinding, dat is giftig (ook voor mensen, dus handschoenen aan bij het gebruik!) en heeft een heel klein beetje pesticidewerking. Te weinig om bestaand onkruid te doden, maar wel voldoende om herbesmetting enigzins tegen te gaan, zéker als je dankzij de kalk in het spul de pH van de wei beter op orde hebt. Paardenmest werkt nl zuur is, en op verzuurde grond groeit onkruid beter dan gras. Gras heeft liever een pH van rond de 6.
Brandnetels komen inderdaad nu al weer boven, en je kan ze nu wel uitspitten, maar spuiten is het te koud voor. Het spul wordt onvoldoende opgenomen nu. MCPA en MCPP zijn nl plantengroeihormonen, je jaagt het onkruid er de dood mee in door het kapot te laten groeien. Dan moet het natuurlijk wél ook groeizaam weer zijn, anders gaat het trucje niet op.
Ibbel, de kalkcyanamide, ik las dat dat gestrooid moet worden als het gras droog is en de bodem vochtig klopt dat? En minstens een dag daarna gerekend moest het dan een keer regenen om het spul in de bodem te laten zakken? Doe je dat rond maart dan, als het nog wisselvallig weer is? En wat is de juiste volgorde, eerst onkruid afspuiten en dan kalken, en vervolgens een week of 2 later inzaaien? Moet je ook nog verticuteren en zo ja moet dat voor het zaaien of al voor het kalken?
Bravura
Geplaatst: 08-03-10 19:47
Als je brandnetels regelmatig maait, komen ze vanzelf niet meer terug. ik had ook massa's brandnetels in een wei. Heb nu 2 jaar regelmatig gemaaid. Als er nu 's zomers 2 staan is het veel. Maar blijven maaien die dingen!
Ik werd eerst ook gek van de brandnetels, maar nu heb ik ontdekt dat ze ook goede functies hebben en pluk ik ze om te drogen. Droog vinden de paarden het heerlijk om te eten en het is zuiverend.
Verder maaien wij regelmatig de wei als er veel brandnetels en boterbloemen staan. Hoelang mogen de paarden niet op de wei als hij behandeld is voor onkruid?
hinta
Geplaatst: 10-03-10 14:06
de wei is weer "veilig" na 10 dagen, zelf houd ik altijd 2 weken aan.
friesiszwart
Geplaatst: 15-03-10 09:16
hinta schreef:
de wei is weer "veilig" na 10 dagen, zelf houd ik altijd 2 weken aan.
En dan moet het ook nog fllink geregend hebben.
hinta
Geplaatst: 15-03-10 13:40
En dan moet het ook nog fllink geregend hebben.[/quote]
nee hoor, dat hoeft niet. lees de bijsluiter maar eens goed.