Ouder paard en paddock bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Ouder paard en paddock bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 12:47

Hallo,

Beetje vreemde titel maar ik wist even niks beters te verzinnen voor mijn dilemma......

Ik heb 2 paardjes een 9 jarige haflinger en een 25 jarige kwpn-er die al jaren aan het kwakkelen is met zijn gezondheid.
ze staan beide bij mijn ouders thuis (met 5 shets) waar we buitenstallen, klein uitloopje (stoepje voor de stallen), buitenbak die in de winter 1 grote modderbende is en weiland.
Omdat mijn oudje dampig is mag hij niet in de modderbak staan, mijn haflinger staat daar ook zo min mogelijk in ivm mok.
Dat betekent dus dat mijn 2 paardjes in de wintermaanden overdag op het stopeje staan waar ze een beetje kunnen draven maar echt groot is het niet en ik zet ze zoveel als mogelijk bij de buurman in de droge buitenbak, maar dat gaat niet altijd omdat zijn paarden daar ook af en toe in staan.(wat logisch is).

Ik ga mijn haflinger in pension zetten als mijn oudje er niet meer is, tot die tijd blijven ze samen bij mn ouders staan.
Omdat mijn oudje lang aan het kwakkelen is met zijn gezondheid heb ik getwijfeld over het aanleggen van een paddock met wit zand die altijd droog is.
Ik bedoel dadelijk heb ik een paddock laten bouwen voor veel geld en dan gaat hij de pijp uit, bedankt voor de paddock zeggen mijn ouders dan en veel succes op de pensionstal.
Kortom ik heb een investering gedaan voor iets wat wellicht van hele korte duur is, maar aan de andere kant vind de huisvesting in de wintermaanden momenteel tekort doen voor mijn paarden.
Ze lopen in de wintermaanden ook wel eens op de weide maar het meest van de tijd net omdat het te nat is.
Mijn oudje is de laatste tijd behoorlijk opgeknapt en lijkt aan zn 2e jeugd bezig te zijn, hij kan zn enegrie door de beperkte ruimte moeilijk kwijt en dat vind ik erg sneu......daarom ben ik momenteel weer in twijfeling gebracht over het aan laten leggen van een paddock........wat zouden jullie doen?
Ik zou daarvoor nog enkele maanden moeten sparen, maar dan zou het wel mogelijk zijn voor het najaar van dit jaar.
Wat inhoud dat mijn beide paarden aankomende winter een lekkere droge uitloop hebben en daardoor veel meer ruimte.

NZ92

Re: Ouder paard en paddock bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:54

Ik zou het doen als ik jou was, je geeft zelf ook al aan waar je voorkeur naar uitgaat een paddock!:) zo kun je paardjes op hun gemakt stellen en wie weet komt die paddock nog wel ns van pas;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:56

Ik denk dat het een illusie is om te denken dat paarden in een paddock altijd droog staan.
Ondank al het werk wat ik in mijn paddocks stop zijn ze met enige regelmaat nog steeds nat. Al is dat na 2 dagen meestal wel weer weg.
De goedkoopste oplossing is -mits je op zandgrond zit- om de zandlaag naar boven te laten halen en de zwarte aarde onderop. Keren dus. Een grondwerker kan dat in een dag voor je doen en kost ong. 50 euro per uur. Afhankelijk van het oppervlak natuurlijk.
Als je hier konsekwent de mest uit haalt, hooi voert vanaf het betegelde gedeelte en de boel regelmatig los laat trekken moet je qua droogheid een eind komen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:58

maar de winter is nou wel bijna voorbij,, dus misschien kun je nog even wachten,, ik snap wel dat het in het voorjaar en zomer ook niet altijd mooi is!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:00

Helaas zitren mijn ouders op kleigrond, deze optie had ik anders allang bij de buitenbak toegepast.
De paddock zal om hem zo goed als droog te krijgen een hele klus zijn en dus ook een hele kostenpost.
Onze buurman heeft een buitenbak die altijd droog is, ik heb aan hem gevraagd hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen en schrok van de kosten en arbeid die daarin heeft gezeten.
Nadeel van zijn buitenbak is dat deze in de zomermaanden onzettend mul is, maar dat zou voor de paddock niet erg zijn omdat daar niet in gereden wordt.

Bedoeling van de paddock zal zijn, enkel uitloop het hooi wordt op het stoepje voor de stallen gegeven.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:02

HeleneDas schreef:
maar de winter is nou wel bijna voorbij,, dus misschien kun je nog even wachten,, ik snap wel dat het in het voorjaar en zomer ook niet altijd mooi is!

Als ik dit ga doen dan wordt het komend najaar, dan kan ik nog even doorsparen en wat jij ook zegt de betere periode komt er nu aan en dan heb ik geen probleem met uitloop ect, want dan is de buitenbak vaak aardig droog of ze gaan de weide op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:41

@cissie : een 2e optie is het land zo af(laten)graven dat het goed op afschot ligt zodat het regenwater goed weg kan lopen. Dan worteldoek erover en dan een flinke laag zand gemengd met kokos of ander spul waardoor zand niet kan geen 'klitten/dichtslaan'.
Wel moet je dan zorgen dat er stevige randen rondom de bank komen zodat de boel er niet uitgelopen kan worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:51

@ Dubbeldun:
Dat zou idd een mogelijkheid kunnen zijn, aangezien de paddock met 1 lange kant langs een sloot zou komen.(wbt op afschot).
Zou je de kokos ook kunnen vervangen door vilt? of is dit geen optie?

Om de paddock heen zouden dan bielzen komen te liggen zodat het zand niet wegkan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:28

Vilt is ook een optie, of stukjes leer of vloerbedekking.
Hou er dan wel rekening mee dat bij nietverterend materiaal het evt afvoeren wel duurder is.

niene_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:25

kan je dan niet gewoon beter een paddock aanleggen
met een goede bodem, zodat je daar met je haflinger
ook kan rijden?
dan heb je ook geen pension voor je haflinger nodig, lijkt me.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 18:50

De beslissing om mijn hafje in pension te zetten hangt niet af van een buitenbak dat is een heel ander verhaal waar nogal wat aanvast zit.

Ik heb er wel aan zitten denken om een grote paddock aan te laten leggen waar ik kan totdat mijn hafje in pension gaat, ook in kan rijden.
Maar helaas wordt dat te kostbaar en dan ben ik nog veel langer aan het sparen, met andere woorden ik heb dan het gevoel dat tegen de tijd dat ik zo'n bedrag bij elkaar heb mijn oldie zeker overleden is.
Daarnaast kan ik rijden in de bak van de tegenover buurman, dus voor het rijden hoef ik het niet tedoen, zeg maar.