wat te doen tegen onkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

wat te doen tegen onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:35

Goedenavond Bokt!
Ik had een vraag die jullie misschien wel voor mij kunnen beantwoorden.

wij hebben een weide van ongeveer 1.3 hectare. Nu is het land pas sinds 2 jaar in gebruik door ons ( 2 fjorden ).
Helaas staat er erg veel onkruid op deze weide, geen giftige onkruiden zoals jacobs-kruid gelukkig.
Het is voornamelijk van dat sla-onkruid (volgens mij zuring?) en onkruid met dikke stengels.

Hoe kom ik nu het best/snelst/goedkoopst van deze onkruid af?
Ik heb vorig jaar het uitzaaien voorkomen door het onkruid op tijd te maaien met de bosmaaier.
ook heb ik vorig jaar een deel van de weide onkruidvrij gemaakt door het simpel weg uit de grond te trekken ( inclusief wortels)
De buren hebben helaas ook veel onkruid en doen hier niets aan, dus ik zal elk jaar aan de slag moeten.

We hebben de mogelijkheid om het door een buur te laten bespuiten, hierna mogen ze volgens mij 4 weken niet op de gespoten weide.
De wei is in 3en verdeeld dus dan is het de bedoeling dat 2 delen worden gedaan.

Iemand misschien een andere oplossing, spuiten met zo'n loopspuit is echt geen optie, de wei is daar veel te groot voor.
ik hoor het graag!

Caira

Re: wat te doen tegen onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:39

heeft je buur wel een spuitlicentie? Want dat is wel belangrijk.

Als hij dat heeft is dat idd de beste oplossing.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 22:40

deze boer beschikt idd over een spuitlicentie, alles gebeurd dus legaal. Op onze oude weide hebben we dit 2 jaar achtereen gedaan en het onkruid is naar niet meer te vinden.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:12

1,3 hectare te klein met een rugsproeier?
Meid, ik doe 2,5 hectare met mijn rugsproeier... :+
Buiten sproeien en uittrekken met wortel kan ik je geen tips geven.
Dit is zowat het enige efficiënte tegen onkruid.

Moet nu wel lukken dat het twee topics van jou zijn waarop ik reageer... :')

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 23:39

spuitlicentie, inderdaad de beste oplossing.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 23:47

nouja 1.3 is natuurlijk niet erg veel. maar sommige delen staan vol met alleen maar onkruid, dan ben ik zeker ( even rekenen ) 2 volle weken aan het spuiten. Hier ga ik niet aan beginnen. om het straks bij te houden zou het makkelijk kunnen. Maar er moet nu echt een begin worden gemaakt.

Ik denk dat ik dan idd de boer laat langskomen om te spuiten.. Maar ik dacht misschien zijn er nog andere oplossingen om onkruid te verwijderen. Bedankt in ieder geval voor de reacties tot nu toe!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 07:58

Waar een onkruid plantje staat, staat geen grasplantje; heb je veel onkruid dan heb je dus heel weinig gras..... Spuiten geeft dan veel kale plekken die..... vaak weer worden gevuld met onkruid.
Het weidebeheer drastisch veranderen is de enige oplossing.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:20

Onkruid groeit in het begin van het seizoen helaas sneller als het gras. We hebben weinig plekken in de wei die bestaan uit alleen onkruid. Het is onkruid dat tussen het gras groeit. Dus als het onkruid weg is groeit het gras gewoon verder. We zullen dus geen last krijgen van kale plekken. Ik ken idd ook weides die bestaan uit zand met onkruid, gelukkig bestaat onze weide uit gras met onkruid. Mochten er toch kale plekken komen kan ik deze alsnog opnieuw zaaien etc.

ik denk dat ik het weidebeheer pas drastisch kan gaan veranderen wanneer het bestaande onkruid weg is ;) De weide is zeker 10 jaar niet meer in gebruik geweest, en moet dus idd helemaal opnieuw worden opgezet qua weidebeheer.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:18

keeyzie schreef:
Onkruid groeit in het begin van het seizoen helaas sneller als het gras. We hebben weinig plekken in de wei die bestaan uit alleen onkruid. Het is onkruid dat tussen het gras groeit. Dus als het onkruid weg is groeit het gras gewoon verder. We zullen dus geen last krijgen van kale plekken. Ik ken idd ook weides die bestaan uit zand met onkruid, gelukkig bestaat onze weide uit gras met onkruid. Mochten er toch kale plekken komen kan ik deze alsnog opnieuw zaaien etc.

ik denk dat ik het weidebeheer pas drastisch kan gaan veranderen wanneer het bestaande onkruid weg is ;) De weide is zeker 10 jaar niet meer in gebruik geweest, en moet dus idd helemaal opnieuw worden opgezet qua weidebeheer.

Ploegen en opnieuw inzaaien. Maar dat had dan eigenlijk al van de herfst gebeurd moeten zijn. Dan had je
nu van het voorjaar ( wel bemesten) eerst een keer kunnen maaien en dan je paarden erop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:54

spuiten, en daarna in najaar de kale plekken opnieuw inzaaien
niet eerst uittrekken en dan gaan spuiten. De bladeren nemen het gif namelijk op

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:47

Johanna59 schreef:
keeyzie schreef:

Ploegen en opnieuw inzaaien. Maar dat had dan eigenlijk al van de herfst gebeurd moeten zijn. Dan had je
nu van het voorjaar ( wel bemesten) eerst een keer kunnen maaien en dan je paarden erop.

dit zou wel het beste zijn, maar dit vind ik echt te veel werk. We hebben mooi gras alleen met wat onkruid ertussen. Als we hem helemaal opnieuw moeten inzaaien hebben de pony's niets om te staan. Als we een kleine weide hadden gehad was dit wel te doen ( hebben we voorheen ook gedaan ) maar ik vind de weide nu te groot om geheel opnieuw in te zaaien. Daarnaast vind ik de kosten te hoog, dan spuit ik liever het onkruid weg en werk ik kale plekken eventueel bij.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 00:48

Lynn_Nikita schreef:
spuiten, en daarna in najaar de kale plekken opnieuw inzaaien
niet eerst uittrekken en dan gaan spuiten. De bladeren nemen het gif namelijk op

klopt dit wist ik al, we laten het onkruid helemaal vergaan, en als het bijna weg is maaien we er over heen en bloten we het.