Van stal naar wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantje1981

Van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 19:36

Voor mijn oude paard heb ik een groot stuk wei gevonden. Er staan nu 2 pony's die beide bevangen zijn geweest, de wei is eigenlijk te groot voor hun. Ze krijgen al het gras niet op. Mijn paard kan daar dus als grasmaaier gaan werken :D
Hij staat op dit moment snachts op stal en overdag buiten. Heeft een winterdeken van 200 gram op. Zit gelukkig wel goed in zijn vacht.

Hoe snel zou ik hem over kunnen zetten? Ik bedoel hij staat nu dus snachts binnen en beschut. Is het beter om nog even te wachten of zouden jullie de gok nu al nemen om hem 24/7 buiten te zetten? Die deken houdt hij lekker om, is ook waterdicht.

Ik twijfel een beetje wat beter is..

Wegbenik

Re: Van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:39

Uhmmm ik zou hem voorlopig nog eventjes 's nachts op stal houden. Het vriest nu nog best vaak 's nachts, bij mij ongeveer een graad op 3 onder 0. Ik zou dus eventjes wachten tot 's nachts de vorst uit de grond is. Daarna is het geen probleem om hem meteen naar buiten te doen, zou ik zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:11

Vorst is niet koud voor paarden hoor. 2 graden met regen is veel kouder

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:09

Ik zou in ieder geval wachten tot het gras daar echt begint te groeien, dan kan hij namelijk eten wanneer hij het nodig heeft. Ik neem niet aan dat ponies die hoefbevangen zijn geweest onbeperkt goede kwaliteit hooi beschikbaar mogen hebben en een paard op leeftijd zal dat wel nodig hebben. Dus wachten tot het gras groeit is dan zinvol, want dan is de temperatuur ook net wat aangenamer ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 10:18

Wij hebben hier hetzelfde...mn oude draver staat op pensionstal en komt van het voorjaar naar mijn weide ipv de weide op de stal..
De nachten zijn nog erg koud icm die wind en regen. Wij wachten tot de temperatuur snachts rond wat hoger ligt. Ik heb echter wel beschutting van een schuilstal, maar uit ervaring van mn andere paarden is gebleken dat ze er nauwelijks in staan, enkelt met hete zon..dus zal mn draver in bescherming moeten nemen en nog even geduld moeten hebben.
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dus nog ruim een maand wachten ;)
Fijn hoor dat ie zo lekker mag genieten van zn oude daggie :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 12:17

is er een schuilstal op dat andere weiland? want als dat het geval is en je paard heeft een lekkere warme deken en dan bv een hooinet in het schuilstalletje, dan zie ik weinig problemen. zolang hij maar uit de wind en regen kan gaan staan.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-10 13:48

Bedankt voor jullie reacties!

Die vrouw heeft 2 stallen, met een stukje met klinkers ervoor. Het is een grote schuur die aan het weiland ligt. Hij kan dus zeker wel uit de wind staan enz. Als het echt slecht weer is kan hij ook de stal in. Hij zal in het begin zeker ook bijgevoerd worden. Zoiezo krijgt hij senioren mix van Subli en hooi hebben ze altijd. Het viel mij heel erg mee hoe de wei eruit ziet, is best groen nog. Maar die ponys hebben er ook al een tijd niet opgelopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:49

gewoon erop zetten, je pony heeft een deken op en zo heel koud is het snachts niet

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 15:04

nou dan zou ik er zeker geen probleem van maken. als je pony het nodig vind om te schuilen dan kan hij dat gewoon doen. denk dat het voor je pony alleen maar lekkerder is!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:19

Als er een schuilmogelijkheid is waar hij terecht kan bij veel wind en/of regen, zou ik lekker overgaan. Eind vorig jaar is mijn pony van echte 100% stalpony op de manege waar hij werkte verhuisd naar mij, waar hij dag en nacht op de wei is gekomen met schuilstalletje. Aangezien het meteen erg slecht weer werd, dagen regen en daarna flinke vorst, is er wel een deken op gekomen. Maar ik heb niet de indruk dat hij er slechter van geworden is.
Hij heeft even moeten wennen, das logisch. Maar zorg voor voldoende ruwvoer en het komt vast goed hoor!

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 00:14

Ik zou echt even wachten. Hij zal er aan moeten wennen om dag en nacht buiten te staan en daarvoor is het nu te koud snachts. Plus dat er weinig voedingswaarde in het gras zal zitten op dit moment.
Over een maandje zal het weer anders zijn en dan kan het prima!