Shetland pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sielke

Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 12:25

Hallo iedereen,

mijn zus en ik krijgen binnenkort elk een shetlandpony.
ik wil wel enkel eens weten hoe je die moet gaan verzorgen en
of dit een leuk beestje is? wie heeft ervaring en wie heeft tips
voor een goede opvoeding van een shetje.

Mijn pony is nog maar 3 jaar oud en die van m'n zus is er 6.
ik wil mijne helemaal zelf opleren (met begeleiding) en hoop dat dit allemaal goed komt.
heb ook al eens gekeken op veel site's voor vrijheidsdressuur want dat wil ik er zeker en
vast ook wel mee doen!

Groetjes Sielke

DeSa

Re: Shetland pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:01

Je krijgt binnekort een shet maar je weet niet hoe je die moet verzorgen?? Zou je er dan wel aan beginnen?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:04

Als je nog niets over het verzorgen van een paard weet, zou ik er inderdaad niet aan beginnen :n
Neem dan eerst een verzorgpony of ga naar een manege waar je het allemaal kan leren.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:13

Weet je wel hoe je een gewoon paard moet verzorgen?
zo ja nou een shet hetzelfde.
Let bij shetlanders op met voeding niet te eiwitrijk.
Gooi een shetlander niet tot zijn knieen in het gras.
Krijgt de shetlander er een vriendje bij of alleen??
En heb je iemand die je kan helpen met opvoeden beleren?

Een shetlander mag dan wel klein zijn maar vaak nog lastig ook dus zorg dat je goede begeleiding hebt.

Dashke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:27

Shetlanders zijn behoorlijk sterke dieren! Ze kunnen tegen een stoot, maar je moet inderdaad wel opletten met te veel eten, teveel gras op de weide, ... Ik zou er alleszins toch zeker van zijn dat je alles weet over het verzorgen dan een pony/paard. Dit is wel enorm belangrijk voor de ontwikkeling van je pony. Hij/zij draagt dit immers mee voor het leven. Veel succes!

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:55

Zoals de anderen zeggen: weet je hoe je een paard/pony moet verzorgen?

Koop een boek of leen een boek uit de bibliotheek die je leert hoe je paarden moet verzorgen en zoek er dingen over op op het internet.
En ga een paar keer naar een manege (bijvoorbeeld op woensdagmiddag of zaterdag), dan zijn er veel mensen die je dingen kunnen leren en kan je lekker pony's poetsen enzo :)

Vrijheidsdressuur is inderdaad erg leuk om te doen! Verder kan je wandelingen maken met je pony (heb ik heel veel gedaan met Shetjes, lekker door het bos en over het strand enzo :)) en natuurlijk borstelen en vlechten enzo :)

Shetlanders zijn hartstikke leuke beestjes, maar wel wat eigenwijs en inderdaad ook sterk. Dus let daar wel op. Maar je kan echt goede vriendjes met ze worden :)

Weten je ouders verder ook over de verzorging? Je moet je pony wel op tijd ontwormen en de hoefsmid moet regelmatig langskomen. Ik heb een verzorgshetje gehad die de eigenaar had als sierpaardje voor bij de geiten en kippen en die wist niks over al die dingen. Die pony kreeg toen ook wormen...

Sielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:01

DeSa schreef:
Je krijgt binnekort een shet maar je weet niet hoe je die moet verzorgen?? Zou je er dan wel aan beginnen?

ik weet wel hoe ik het moet verzorgen hoor,
maar ik bedoelde met "verzorgen" het eten enzo.
en hoe je met een shet een goede band kan scheppen.
ik rij al 7 jaar paard en heb al 3 verzorgpaarden gehad,
dus van dat weet ik wel 1 en ander.
alleen dacht ik dat een shetland wel wat anders zou zijn?

Sielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 16:02

rossebol schreef:
Weet je wel hoe je een gewoon paard moet verzorgen?
zo ja nou een shet hetzelfde.
Let bij shetlanders op met voeding niet te eiwitrijk.
Gooi een shetlander niet tot zijn knieen in het gras.
Krijgt de shetlander er een vriendje bij of alleen??
En heb je iemand die je kan helpen met opvoeden beleren?

Een shetlander mag dan wel klein zijn maar vaak nog lastig ook dus zorg dat je goede begeleiding hebt.

ja hij krijgt er vast en zeker een vriendje bij!!
de pony van m'n zus, ook een shetlandje.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 16:23

Shetlanders kunnen verbazingwekkend sterk zijn en als ze niet consequent en goed worden opgevoed, kunnen ze letterlijk over je heen lopen.
Ze moeten op een kale wei staan met kort gras. Als jij het idee heb dat ze te kort eten hebben, dan krijgen ze vaak precies goed. Over het algemeen hebben ze geen brok nodig maar wel mineralen en vitamines via een goede liksteen.
Niet dagelijks borstelen als ze in het land blijven, dan zijn ze niet meer waterdicht. Een shet heeft meestal geen deken nodig.
Ze hebben wel beweging nodig. En regelmatig hun entingen, tandarts is geen overbodige luxe voor de meeste shetjes en de hoefsmid.

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:28

het is misschien een handig om het bij de da na te vragen wat het beste voer is en wat ga je hem beleren?
ik zou hem eerst even laten wennen en niet meteen beginnen met van alles en nog niets het is beter om eerst lekker te poetsen enz, enz.
zo bouw je vertrouwen op en dat houd je pony vrolijker zeg ik altijd maar.
greetz hoop at dit helpt ;)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 16:24

Leuk dat jullie een shetje krijgen! Maar het is inderdaad eerst belangrijk om te weten hoe je hem moet verzorgen, wat voor voeding ze moeten, etc. Ga dus ten eerste veel lezen over shetlanders, en probeer anders een paar keer met iemand mee te gaan die een shetlander heeft.
Komen ze in een weitje te staan? Zorg dat ze zoveel mogelijk buiten lopen, liefst 24/7 met beschutting. Ze kunnen prima tegen kou!
In de zomer: let op dat ze niet teveel gras eten! Hier kunnen ze o.a. hoefbevangen van raken (hierover kan je ook lezen in boeken/internet).
Geef ze ook zo min mogelijk brokjes, hier worden ze erg dik van en dik zijn is slecht voor ze. Zorg (als er weinig/bijna geen gras staat, bijv in de winter) wel dat ze een aantal keren per dag hooi krijgen.
Elke paar maanden de smid.
jaarlijkse inenting + tandarts bezoek.
Elke paar maanden ontwormen.
Een liksteen en water in de wei.

Dit zijn allemaal standaard dingen vind ik, maar je komt nog niet zo ervaren over, dus ga vooral op onderzoek uit en doe ervaring op :)
Veel plezier met je pony alvast!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 18:52

Klinkt leuk! Kunnen ze gewoon bij jullie in de tuin staan?
En wat bedoel je met beleren? Voor de kar mag ik hopen? Misschien ben je met je 17 jaar wel een beetje te groot om erop te gaan zitten (A)
Is het niet leuker om een grotere pony te kopen waar je ook op kan rijden?

Sielke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 20:25

_Suus17_ schreef:
Klinkt leuk! Kunnen ze gewoon bij jullie in de tuin staan?
En wat bedoel je met beleren? Voor de kar mag ik hopen? Misschien ben je met je 17 jaar wel een beetje te groot om erop te gaan zitten (A)
Is het niet leuker om een grotere pony te kopen waar je ook op kan rijden?

Met beleren bedoel ik inderdaad berijden.
ik heb ook nog een jongere zus hé, en zij zal dat doen.
Neen ik heb niet echt behoefte aan een grotere pony nu,
ik wil niet echt een pony om op te rijden, want dit hoeft natuurlijk niet altijd daarom te zijn?!
En het is niet echt in de tuin maar in een weide vlak voor de deur.

Groetjes

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:26

Shetlander zijn best eigenwijze beestjes,
dus de opvoeding is best wel heel belangrijk.

Succes!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:32

Je krijgt binnenkort een Shetje maar je weet niet eens of ze wel leuk zijn, en hoe je ze verzorgen moet?
Waar begin je aan..