Weide opvullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Weide opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:17

Hoi,

Alle sneeuw is weg, het word weer lekkerder weer, dus ik kan aan de slag gaan in het weiland en ik kan niet wachten.
Een paar maanden heb ik nu kunnen kijken waar alles kan/ moet komen en ik stuit eigenlijk tegen één probleempje aan.

Ondanks alle regen en gesmolten sneeuw heb ik een vrij droog weiland. Het is niet drassig en snel droog.
Nu ik het rijgedeelte (de bak) aan het uitstippelen was kwam ik tot de ontdekking dat er een groot stuk vol ligt met water. Dit is de enige plek in het weiland waar water ligt. Nu vind ik een beetje water niet erg, maar hier zak je helemaal in weg, het is echt een grote plas.
Het rijgedeelte wil ik niet verplaatsen omdat juist hier de grond egaal is.

Nu ben ik op google aan het zoeken, maar niets kunnen vinden. Ik hoop hier eigenlijk wat reactie ste krijgen waar ik iets aan heb.

Mijn idee is om dit stuk weiland op te vullen, ik vraag me alleen af hoe.. zonder dat het een modderpoel word.

tamary

Re: Weide opvullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:29

Waarschijnlijk is dat het laagste deel van je wei en dus de plek waarop alles afwatert. Als je daar zand gaat storten of wat je dan ook wil gebruiken voor je rijbak zal dan altijd natter blijven. Maak je het hoog genoeg dan lopen andere delen van je wei "over" bij veel regen. Ik zou toch goed naar je wei kijken en voor je bak een vrijwel permanent droog deel kiezen. Je zal toch iets met zand. etc. moeten (opbrengen of keren), loonwerker kan dan meteen egaliseren.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 19:34

Bedankt voor je reactie.
Ik zal er even bij toevoegen. Ik noem het het rijgedeelte, het word heel provosorisch. Het is gewoon een deel weide waar ik in kan rijden en waar mijn pony kan staan vanwege zijn hoefbevangenheid.
Op dit deel kan hij nog lekker schuilen ook.

Ik neem je reactie in ieder geval mee, dank je wel!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 22:25

Ik snap niet wat je bedoelt met schuilen met de voeten in het water.
Het is gewoon een stukje weide wat iets lager ligt, geen poel, vijver meer of wat dan ook. Ik wil alleen kijken naar de mogelijkheid om het daar wat droger te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:08

De plek waar je je pony altijd toegang toe wil geven moet het hoogste/droogste deel van je wei zijn. Dat kan de extra belasting beter aan en je zit niet de hele winter met modder waar jijzelf doorheen moet met voer, water, kruiwagens mest, etc. Plus ellende met mogelijk mok, geen droge plek om te rollen/liggen, enz.

Deel je wei in naar wat de bodem toestaat, meewerken met wat je hebt is altijd makkelijker dan forceren wat door de natuur niet zo aangelegd is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:13

is er een mogelijkheid om het water via een te graven geul weg te voeren naar een sloot? als het te laag ligt en er vaak water staat is het idd niet de beste plek voor dagelijks verblijf

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:20

Hmm, daar moet ik even over nadenken.
Ik zie de wei zo voor me.
Het hoogste gedeelte is lastig in te schatten, maar zit aan de kant waar geen beschutting is.
Als hier geen water lag had ik niet eens gezien dat het iets lager zou liggen.
Het is ook niet extreem groot, dat zou ook niet haalbaar zijn.
Het stuk wat ik af wilde zetten is ook niet dat mijn pony de godganse dag met zijn voeten in het natte staat.. gezien het stuk wat afgezet word is het maar een klein deel wat zo nat is. Vandaar dat ik ook vraag naar de mogelijkheden om het op te vullen.
Het is overigens niet voor de winter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:24

dan zou ik er gewoon zand op brengen ,soort weet ik niet,al het zand heeft een naam,wit zand. en kijken of er een afvoer mogelijk is.
misschien is het keren van de grond al voldoende dan kan je het ook schuin aflopend llaten maken,even overleggen met een loonwerker

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 23:29

Ja ik zit wel te denken om er iemand naar te laten kijken.
Het is lastig uit te leggen hoe die plek eruit ziet, maar het staat hier alsof mijn halve weide een zee is geworden :+

Maar zand eroverheen, dat bedoel ik eigenlijk en daar zat ik aan te denken. Aarde word denk ik te drassig.
Afvoer ligt er volgens mij wel, ik zal voor de zekerheid nog eens kijken en navragen.
Dank je!

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 07:24

Onze bak komt ook op de laagste plek en dit is vooral omdat dit juist het eerste gedeelte is. Wat wij hebben gedaan en nog doen is het omkeren en dan zand erop laten storten, daarbij laten wij hem bol aflopen dus x het hoogste punt zodat het naar de sloot kan aflopen met hevige regenbuien.

Als ik jouw was zou ik dan kijken naar drainage zand. Dit laat goed water door.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:15

zorg dat het laagste deel af kan wateren naar een nog lager deel zoals een goede sloot, greppel of water-opslagvijver. Als je dan eventueel ook nog drainage aanlegt die daarop af kan wateren, dan moet je een heel stuk wateroverlast kwijt zijn.
Als je ophoogt moet je er wel voor zorgen dat het (grond)water ergens heen kan, anders wordt het alsnog een sompige bende.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:40

het best is een mix van zandsoorten,als je afwatering heel goed is loop je de kans dat de baan weer te zwaar wordt en verschillende groottes korrel stabiliseren elkaar-denk aan ballenbak met alle ballen dezelfde maat of een ballenbak met grotere en kleinere ballen