Ervaring met Gallagher speciale witte kunststof cord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SteffieA

Ervaring met Gallagher speciale witte kunststof cord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:03

Heeft iemand van jullie al ervaring met dat speciale kunststof cord van Gallagher? (wit met drie zwarte strepen).

Wij moeten onze wei nog omheinen maar zitten te twijfelen tussen lint en dit nieuwe cord.
Er zullen o.a. merries met veulen in gezet gaan worden.

Veel reacties zijn erg welkom :D

Peerke_

Re: Ervaring met Gallagher speciale witte kunststof cord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:59

Ik heb het ooit gezien, dit breekt niet zo snel als stroomlint maar of dit een voordeel is weet ik niet,

Ik zelf vind dat een draad mag breken, als een paard er in paniek door heen rent, En vooral voor veulentjes helpt stroom het beste, kunstof komen ze onder door..

(doen ze bij ons ook als ze door hebben dat er geen stroom op de draad staat)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:05

ik weet niet of dit hetzelfde cord is als wat ik heb van gallangher, ik vind cord fijn, maar van gallangher nooit meer!!!
als je het doorkniot springen meteen alle draadjes uit elkaar, gaat erg snel rafelen

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:13

Ik denk dat je equiwire bedoelt, dat is van kunststof met metalen binnenkern, de zwarte strepen is van materiaal dat de stroom geleid.
Wij hebben het al jaren om onze weides, we hebben hiervoor gekozen juist vanwege het veiligheidsaspect. In combinatie met de flexibele kunststof weidepalen kan er eigenlijk niets gebeuren als een paard onverhoopt er toch doorheen probeert te drammen. Ander voordeel vinden wij het onderhoud, hoeft niets aan te gebeuren, niet gespannen worden, altijd voldoende voltage op, roest niet en het staat altijd strak en netjes.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 16:47

labe schreef:
Ik denk dat je equiwire bedoelt, dat is van kunststof met metalen binnenkern, de zwarte strepen is van materiaal dat de stroom geleid.
Wij hebben het al jaren om onze weides, we hebben hiervoor gekozen juist vanwege het veiligheidsaspect. In combinatie met de flexibele kunststof weidepalen kan er eigenlijk niets gebeuren als een paard onverhoopt er toch doorheen probeert te drammen. Ander voordeel vinden wij het onderhoud, hoeft niets aan te gebeuren, niet gespannen worden, altijd voldoende voltage op, roest niet en het staat altijd strak en netjes.

Hoi Labe,

Als ik jouw uitleg zo lees denk ik inderdaad dat we deze bedoelen.
We hebben gisteren ook nog met onze DA gesproken en zij vertelde dat haar collega het ook al een paar jaar om de wei had staan waarin merries met veulens staan.

Heb jij toevallig ervaring met het doorbreken van de paarden? Gaat het draad stuk? Ik heb mij laten vertellen dat het absoluut niet om het been verstrikt kan raken, hoe is jouw ervaring?

Nog bedankt voor de hulp :D

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 17:39

Ik heb inderdaad een jaarling er doorheen gehad, en onze mini's maken ook geregeld een uitstapje. Niets aan de hand, maar ik houd er tegenwoordig wel stroom op omdat ze er anders een spelletje van maken, vooral nu het gras op is willen ze nogal eens kijken of het lukt om uit te breken. Bij ons gaat het draad niet stuk omdat we flexibele palen hebben, beetje lastig uit te leggen, maar op moment dat er druk op komt, buigt het hele zaak zover om dat het tot op de grond plat gedruk kan worden, en afhankelijk van de hoogteafstanden kunnen ze er ook tussendoor piepen (zoals onze mini's dus), druk weg en het veert weer terug.
Het draad kan echt niet om de benen heen slaan, daarvoor is het veel te stug en het krult ook niet op. Het draad is ook best glad en dik, kans op verwonding is minimaal. Maar met breken heb ik nog geen ervaring gehad, ik vermoed dat het spul zo sterk is dat het maar heel moeilijk breekt.
beetje onbenullige info: In Bit heeft wel eens een advertentie gestaan met een foto van onze wei(deafrastering).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:35

Wat is het verschil met dit equiwire en gewoon dik staaldraad ??
Ik lees dat veel van de voordelen van equiwire hetzelfde zijn als bij staaldraad.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:52

Dit staat er bij Equiwire:
EquiWire is een elastische kabel met een gegalvaniseerde kern die beschermd wordt door een 3mm dikke kunststof- laag. De witte kunststofkabel is stroom- geleidend door 3 koolstoflijnen die in direct contact staan met de kern.
Ik denk dat er wel meer verschillen zijn met staaldraad. :o

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:16

Ik wil me weide ook graag opnieuw omheinen en kwam ook de equiwire tegen. Lees er goede verhalen over!
Ik vroeg me af welke palen jullie hiervoor gebruikt hebben. Er worden hiervoor namelijk 2 palen aangeraden, een houten http://www.gallaghereurope.com/nederlan ... tnr=007724
Maar ook een iets goedkopere kunststof variant http://www.gallaghereurope.com/nederlan ... tnr=009534

Zie ook http://www.houthandelbulthuis.nl/Catalo ... 201-27.pdf

Aangezien mijn huidige omheining een bij elkaar geraapt zooitje is van palen wil ik graag helemaal wat nieuws. Ik ben het ondertussen ook meer dan zat om na elk zuchtje wind weer het stroomdraad aan elkaar te moeten knopen omdat het weer gebroken is.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:18

Volgens mij is de adviesafstand tussen de palen met dit lint 9 meter!