Wij willen van onze buitenstallen de deuren laten vervangen. Ze zitten op het zuiden dus hebben veel te lijden. Nu wilde we eigenlijk voor kunstof kiezen ivm het onderhoud. We hoorde echter dat kunstof verweerd en vervormd buiten. Wie heeft er kunstof buiten deuren of hard hout en weet de voor en nadelen? Ook de stevigheid. We hebben twee paarden die er een hobby van maken van achter in de stal met een noodgang tegen de deuren aan de lopen als ze niet snel genoeg voer krijgen of naar buiten worden gelaten.
De kunststof stal die ik gezien heb, die was erg verweerd (lag op de zon) . Dat was een groene, dus ik weet niet of het met andere kleuren ook zo is. Voor het vervormen doen ze tegenwoordig stalen/metalen strips tussen de planken.
Overigens heb je met hout ook problemen, dat gaat nl krimpen en dan krijg je kieren in je deuren.
Elmiii
Geplaatst: 03-03-10 22:48
Wij hebben houten deuren en de paarden gaan hier aan de bovenkant op bijten. Niet echt fijn. Verder hebben wij ook kieren door het krimpen. Ik heb geen ervaring met kunststof deuren.
Wij hebben houten stallen, met ijzeren omheining Hier zetten ze geen tanden in. Zolang je je hout ieder jaar netjes behandeld gaat het erg goed en blijft het lang netjes. Wel behandelen wij de onderkant van de stal (zo'n 15 cm) met rubber verf. Zo kan er geen vocht (regen/urine) door gaan. Maar dit is puur als extra
Kunstof planken, verweren bijna niet, ligt er een beetje aan welke kleur je neemt, vooral de grijze, bruine en zwarte blijven lang mooi, aventoe een keer met een spons afdoen, en alle urine vlekken zijn weer weg.
Houten planken rotten eerder weg
Horseware
Geplaatst: 04-03-10 21:32
Mijn ervaring met hout is dat bijna alle paarden eraan gaan eten. Ijzeren strippen houden dit alleen op die plek tegen waar ze zitten, verder niet. Ik vind hout mooier (totdat ze e.e.a. weggegeten hebben tenminste), maar kunststof is duurzamer en daar blijven ze vanaf. Puur praktisch gezien zou ik dan ook voor kunststof gaan.
Er zijn speciale kunststof planken verkrijgbaar voor buiten gebruik, die verkleuren minder snel en trekken ook niet krom ze zijn wel erg prijzig ik dacht voor particulier iets van 13 euro per meter plank. Hout is goedkoper er zit alleen meer onderhoud aan, je kan er idd een ijzeren beslag omheen doen zodat ze iig niet aan de randen gaan knagen.
Ik zou zeker gaan voor Kunststof. Als ik zie hoe de houten stallen aangevreten worden door de paarden bij ons op stal, terwijl er nog metalen strippen op zitten! Er zijn speciale kunststof soorten die UV-bestendig zijn en dus niet verkleuren door weersinvloeden.
kat
Geplaatst: 10-03-10 21:37
Ik heb goede ervaring met kunststof staldeur, gekocht bij Klavier Stalinrichting in Erp. Mooie stevige kwaliteit en makkelijk schoon te houden!
@Kat: hoelang heb je die al, staan ze op de zon kant en welke kleur heb je ??
kat
Geplaatst: 11-03-10 09:19
@dubbeldun: heb hem nu 9 maanden, de deur staat niet op de zonkant. Heb donkerbruin, met een ijzeren kozijn eromheen.. Rest van de stal is van donkerbruin hout.