Graszaad met kruidenzaad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moppy

Graszaad met kruidenzaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:38

In het voorjaar wil mijn modderige weiland bijzaaien met graszaad en kruidenzaad. Heeft iemand hier ervaring mee ? Waar kan ik het kopen ? Wat kan ik het beste aanschaffen ? Welke kruiden zijn het meest geschikt voor mijn paarden/ponyweiland ?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:01

Kruiden verdwijnen wanneer je grasland gaat bemesten. Wanneer je niet gaat bemesten, krijg je geen gras maar alleen onkruid en dat is ook niet gewenst! Neem een paardenmengsel met een laag groeipunt en gras dat goed uitstoelt,waardoor je een dichte zode krijgt. Een grondmonster laten nemen en daar de bemesting op aanpassen is ook zeer nuttig.
Zelf hebben we goede ervaringen met bemesten met koemestkorrels.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:33

Precies wat sportfokker zegt...
Wij hadden een gedeelte weide laten zaaien met een kruidenmengsel (was ook erg duur) en na 1 x bemesten waren alle kruiden weg en kwam er alleen onkruid, toen nog geprobeerd op een strook wat om die reden niet werd bemest en daar waren ook na een jaar alle kruiden weg.
Daarna met een paardenmengsel is het heel goed geworden en krijgen ze op stal nog een hapje met kruiden.. ;)

BarbaraNova

Re: Graszaad met kruidenzaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:31

pavo verkoopt graszaad voor paarden. staat op hun site, weet alleen niet wat het kost.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:30

Die van pavo is erg duur evenals de graszaadmengsels met kruiden. De kruiden verdwijnen idd en sommige kruiden die erin zitten worden bij geen onderhoud zelfs onkruid en overwoekeren het gras, b.v klaver dit is ook in die kruiden mengsels te vinden. Je kan beter even bij de boeren welkoop graszaad halen denk daarbij aan een combinatie van verschillende grassoorten. Engels raaigras zorgt voor een dichte bodemmat en is dus ook geschikt voor beweiding timothee gras zou je kunnen gebruiken voor hooi, als je tenminste ook hooiland hebt, dit kan je beter niet als voor beweiding gebruiken i.v.m. zeer veel voedingswaarde en dus kans op bevangenheid.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:44

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:43

Die van Ten Have Seeds heb ik ook gevonden. Ik ben zelf nu ook op zoek naar goed graszaad.
Ik heb over Ten Have goede dingen gelezen op het internet.
Succes!

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:38

ik heb vorige week ingezaaid (na geheel omspitten) met paardenmix extra en de kruidenmix het begint al super mooi dicht te groeien terwijl ik zelf echt 0 verstand heb van zaden hebben zij mij aangeraden hoe ik het het beste aan kon pakken, beetje kalk bijgestrooid en het ziet er dus al top uit!

ben echt helemaal tevreden.

Overigens zijn de kruiden nog niet omhoog aan het komen maar wie weet duurt dat gewoon wat langer

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:39

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:53

Ik heb mijn weiland vorig jaar opnieuw ingezaaid met speciaal paardengrasmengsel. Ik heb het besteld bij paardenwei.nl.
Zij hebben verschillende mengsels. Er staat duidelijk beschreven aan welke eigenschappen de verschillende mengsels voldoen. Ik heb overigens gekozen voor basic. Het ligt er nu prima bij. Omdat ik vrij laat inzaaide heb ik er nog geen paarden opgehad. Wel een aantal keer gemaaid en schapen overheen laten gaan.