Vlas in groene bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Vlas in groene bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:36

Wij gaan de paarden verhuizen naar stallen waar wij zelf de mestafvoer gaan regelen.
Nu waren wij dit eigenlijk van plan dmv een aanhanger zelf af te voeren (stro).

Maar nu bedacht ik mij of het niet een optie is om ze op vlas te zetten, dit kan men toch in de groene bak doen?
Mensen hier ervaring mee en bevalt dat?

Amrah

Re: Vlas in groene bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:38

De groene bak wordt dan al snel te zwaar en wordt deze (helaas)niet meer geleegd.
Hij hebben nu een klein karretje staan waar we de meste opkiepen en eens in de week/2weken het karretje uitrijden :)

Mijn paard staat wel op vlas en niet op stro :)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:44

Ik zou ze zeker op vlas zetten. In de groene bak gaat niet lukken weet ik uit eigen ervaring. Die is namelijk snel te vol en te zwaar. Waarom dan wel op vlas? Heel simpel; je hebt minder "afval", en het is makkelijker op te slaan. Wij hebben de paarden ook bij huis en ik heb mijn paarden zowel op stro als op vlas gehad. Vlas bevalt mijzelf veel beter. Het geeft een vele kleinere mestbult en slinkt. Ook als je het eerst in een kar doet en daarna vervoerd.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:47

Kan je vlas gewoon uitrijden? Of bedoel je gewoon wegbrengen? Want als je mest wilt uitrijden moet dit toch minimaal een jaar composten ook ivm wormen ed.

Heb net gelezen dat je container max 80 kg mag wegen.. Hoeveel mest zullen 2 paarden in twee weken produceren?
We hebben ook sowieso 2 groene containers dus dan ca 150 kg mest per 2 weken zou het moeten zijn.

9jinte9L Oke, ik ga even kijken of vlas wel hier weg te brengen is, dan is het evt sowieso een optie.

Edit: zie op div pagina's dat een paard rond de 15 kg mest per dag, dan zit je dus waarsch al in ween week op die 150 kg die je elke twee weken zou moeten verbruiken. Dan wordt het inderdaad snel te zwaar..
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 01-03-10 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:48

Wij doen op stal stro in de groene bak, gewoon helemaal vol. Zijn vaak ook loodzwaar. Worden gewoon geleegd. :)
Het verschilt dus per plaats, proberen kan natuurlijk altijd ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:51

Mijn pony staat ook op vlas en mijn mest + natte plekken gaan gewoon in de groene bak ( heb niets anders :+ )
Ze worden één keer per twee weken op gehaald.
Ik red het met gemak.
Moet wel zeggen dat ik drie groene kliko's heb anders had ik toch echt een probleem.

Mij bevalt het niet,moet toch altijd nadenken wat ik er uit haal.
Neen geef mij maar stro, maar ja het is niet anders. :Y)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:52

Ik heb de paarden ook op vlas staan. In principe gaat het vlas/ de mest naar een boomkwekerij in de buurt maar ik gebruik de groene container ook wel eens. Geen probleem zolang hij maar niet te zwaar wordt.

Maar 2 containers met 2 paarden ga je echt niet redden :n

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 15:59

Nee, met twee containers valt het echt niet te doen zie ik al na een klein rekensommetje. Op zich is het afvoeren ook geen probleem maar wil even de opties verkennen en graag horen hoe andere mensen dit doen. Hoe ben jij aan dat adresje van die boomkwekerij gekomen Daan_Ordeal? Op MP zie ik meer mensen die vd mest af willen dan mensen die mest willen ontvangen :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:11

Mijn vader is ook boomkweker maar hij heeft de planten in potten staan. Een van de buurmannen heeft de planten in volle grond en hij is er erg blij mee. Ze schijnen er erg goed op te groeien *D

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:06

@ madelief; Op het bedrijf waar mijn vader werkt en deels de baas is rijden we het uit in de boomgaard :) En hebben achter de stallen een berg liggen (ong 1jaar) en gebruiken het dan zelf in de tuin ed :)

Ik_is_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:07

Ik heb een poos mijn buurman van mest voorzien, hij had zo'n volkstuin. Via hem kon ik toen alles daar kwijt, er waren wel meer tuinierders die erg graag paardenmest hadden (moet ik er wel bij zeggen dat ik puur de mestballen had, geen strooisel ertussen). Als je zo'n volkstuincomplex in de buurt hebt, is het misschien wat om rond te vragen of je het daar kwijt kunt?
Vlas lijkt mij ook in dat geval praktischer dan stro, het composteert veel makkelijker voor zover ik weet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:10

bij ons in de straat doet de buurvrouw het ook in de groene bak,stromest van 2 paarden,ze heeft er 3 grote groene bakken voor,nooit geen problemen mee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:36

hier mag het niet in de groene bak en mag je het ook niet wegbrengen naar de compost-stort.

Ik heb 1 volle kruiwagen pure mest van 2 paarden per dag. Met strooisel komt er nog een kruiwagen bij en periodiek moet de boel leeg. Dat red je nooit qua volume met 2 groene bakken. Die zitten zo vol. Beter een karretje regelen en een plek waar je het naar toe mag brengen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:19

Bij ons mocht het inderdaad ook niet in de groene bakken.
Ik had 2 pony's maar redde het ook niet met de kliko's.
Vlas kan je wel goed en vlot laten composteren en dan uitrijden over je weide.
Je kan ook bij een boer in de omgeving informeren of je tegen betaling
op zijn mesthoop mag storten.

kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:43

mijn paardje staat ook aan huis en op vlas. Weinig afval. Mocht van de gemeente 2 vuilniszakken per week naar de milieustraat brengen, maar dat haal je bij lange na niet. Heb nu een aanhanger en breng die 1 keer in de week naar een veeboer in de buurt.
Ben erg tevreden over vlas, geeft ook weinig stof!

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 21:24

Vlas is super, maar informeer wel even in je buurt of je het goed kan afvoeren. Wij hebben er 4 en die vullen ongeveer 2 kuub in 1.5 week. Nu hebben we iemand waar we het kunnen afvoeren en brengen we (voor 4 paarden) een aanhanger met ruim 2 kuub weg per week.

poepje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:14

Mijn paardjes staan op vlas. Het mest breng ik naar een boer.
Soms kan je af en toe wat vlas doen in de groene bak.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:53

Omdat ik hetzelfde probleem ervaar, wil ik graag dit topic even omhoog schoppen.
Ik weet niet of ik een nieuwe mag openen, als er al recent eentje is geweest?

Ik heb nu sinds een paar dagen dus hetzelfde probleem. Mijn mestboer heeft me zaterdag verteld dat ik iemand anders moet zoeken. Per direct! Dus nu doen we het maar even in de groene container, maar ik merk dat die na 1x uitmesten al voor 1/3 vol zit.
Boeren in de omgeving willen het best hebben, mits mijn paard op stro staat. En dat is dus niet, hij staat op vlas. Ik vind het echt een groot probleem.
Nog andere ervaringen met vlas wegbrengen? Ik woon in een woonwijk, paard aan huis en een weiland achter het huis. Hierop kan ik het NIET uitrijden, en wegens stankoverlast dus ook geen mesthoop maken!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:00

Waarom willen de boeren het niet hebben dan? Wij brengen het hier wel weg bij een boer en het gaat gewoon op de bult stro-mest.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:14

Mijn mestboer wil het niet meer hebben omdat hij geen land meer heeft om het over uit te rijden. De andere boeren in de omgeving hebben genoeg aan hun eigen poep ( ;) ) en bij de meesten komt de champignonkwekerij het ophalen. En die willen blijkbaar ook geen vlas...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:54

Toen ik net de meiden aan huis had heb ik het ook in de kliko gedaan. Dat werd idd veel te zwaar en dat resulteerde in stickers met de melding dat ie niet meer geleegd zou gaan worden.
Hierop heb ik gewoon geïnvesteerd in een betonnen mestput en een naburige loonwerker die hem voor 75 euro komt legen als ie vol is. Dat is 2x per jaar en er gaat 12 m3 in.

Als je weinig stalafval wilt zou je ook eens naar strokorrels kunnen kijken. Dat geeft nog minder afval als vlas.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 19:50

Ik voer de mest af in 4 containers, is wel pure mest van 't land. Containers zijn door verschillende buren aangevraagd, je mag er zelf maar 1 extra hebben. Verder mag je officieel geen mest in de containers doen, maargoed. Ook mag die niet zwaarder zijn dan 80 kg, maar hier geven ze hm even een duwtje als 't niet lukt, geen probleem :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:31

Wij gebruiken ook de groene containers voor mest- en vlasafvoer.
Met 2 pony's hebben we zeker 3 bakken p/w.
Per gemeente zal het ook verschillen of je extra containers kan/mag hebben.
Wij hebben ook als voordeel dat we het vlas kwijt kunnen bij de vuilstort, als het maar in Komo-zakken zit.
Pleeg een belletje naar je gemeente; die weten precies hoe en wat.