Paard te dik, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Suus17_

Paard te dik, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:01

Mijn paard was altijd veelste mager. Toen is hij van stal verandert en sindsdien staat hij ook op ander voer. Ik ben super tevreden over dit voer, er zitten geen suikers ed in en ipv 4 kilo slecht spul krijgt hij nu 1,5 kilo goede bix. Hij is lekker aangekomen en zit ook beter in z'n vel enzo. Alleen het probleem is dat hij iets te veel aangekomen is... Z'n buik is nogal dik dus moet ie op dieet.
Hij kreeg altijd 3x per dag 0,5 kilo. Dit heb ik veranderd naar 3x per dag 1/3 kilo. En 4x per dag krijgt hij kuil, waarvan nu 1x een iets kleiner beetje. Hopelijk helpt het voor de lijn, alleen hij heeft wel heel wat minder energie nu.
Ik wil eigenlijk niet helemaal overgaan op een ander soort voer.
In de avond krijgt hij nu alleen wortelen, ik zat zelf te denken dat ik misschien de helft van de wortelen kon blijven geven en de andere helft aanvullen met een ander soort voer. Iets waarvan hij meer energie krijgt maar niet dikker wordt. Ik heb alleen geen idee of dit bestaat en of dit een goed idee is.
Misschien dat jullie tips hebben over hoe ik kan zorgen voor meer energie, maar dat hij nog wel afvalt?

Even ter extra informatie:
Hij krijgt 5 keer per week een half uur tot drie kwartier fanatiek beweging (meer tijd heb ik op dit moment ook niet door eindexamenjaar en nog een paard) daarnaast staat hij een paar uur per dag met z'n vriendje in de paddock (waar ze heel erg veel spelen/rennen dus waarvan ie eigenlijk ook zou moeten afvallen).

lonnie

Re: Paard te dik, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:19

misschien een idee om je kuil ver vervangen voor ouder hooi? mijn paarden kunnen absoluut niet tegen kuil, teveel eiwitten met als gevolg dat ze idd dik worden en aan de diarree gaan. hooi van bv kun je onbeperkt geven. of bv 2 keer per dag kuil blijven geven, en 2 keer per dag graszaadhooi, hier zit helemaal niks in

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:28

Inderdaad misschien wel een goed idee :)
Maar dat zal ik dan wel op stal moeten overleggen, want dat kopen zij niet in.. En wordt beetje erg duur denk ik als ik dat nog boven op m'n stallingsprijs krijg =/

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:48

sja, dat is natuurlijk een keus die je moet maken...maar zeker wat ouder hooi hoeft helemaal niet zo duur te zijn, en als je 2x per dag een plakje geeft, zullen er ook niet superveel balen per week nodig zijn. of misschien regelen dat je iets minder betaalt, omdat je 2x per dag je eigen hooi voert?

edit: wij hebben hier trouwens van die hele grote pakken, waar wel 20 kleine pakjes uitgaan. die zijn ook nog eens veel goedkoper (hier dan). misschien wel handig om daar naar te kijken, en dan vragen of je die op stal bv in een loods ofzo mag zetten. wij betalen voor zo'n groot pak 25 euro. Daar doen we 1 week mee, en er eten 3 grote paarden en 2 shetten van

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:54

idd zoals lonnie het al aan geeft of overstappen naar gewoon droog hooi of veel minder kuil geven maar wel 4x per dag ... ;)

mijn knollie zet ook giga aan van kuil (kuil van eigen land van de stal eigenaar) dit heb ik terug gebracht van 2 x per dag een hele berg(gaf de stal eigenaar) naar 3x per dag een klein beetje daarbij musli eiwit arm en granenmix ....
hij is bijna 3 en ik mag er niet zoveel mee doen en dit werkt perfect bij mijn paard ....

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:09

Onze konijnen krijgen ook altijd hooi, maar dat is €8 per baal.
Heb net even MP af zitten speuren en dat kan idd veel goedkoper :) Voor €3 heb je hier in de buurt een baaltje.
Als ik nou helemaal overstap op hooi, zou een halve baal per dag (= volgensmij 3 á 4 plakken toch?) dan genoeg zijn?
Is vast wel te regelen op stal.
Koop dan wel liever de kleine baaltjes, omdat deze in de trailer op te slaan zijn (de loods van stal staat nogal vol:P)

Minder kuil voeren en daarvoor in de plaats niets geven, vind ik geen optie, omdat ie een groot deel van de dag binnen staat, zich gaat vevelen, stro eten, enz ^^

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:02

dat zou ik idd ook geen optie vinden, ruwvoer is belangrijk en daar moet je niet op korten. daarom voer ik sowiezo liever hooi dan kuil, daar kun je wat meer of zelfs onbeperkt van geven, hopelijk kun je iets regelen op stal!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 11:18

een paard wordt niet dik van krachtvoer maar van ruwvoer, daar moet je dus naar kijken. dus inderdaad naar hooi overstappen, wel de zelfde hoeveelheden blijven geven want helemaal omdat je paard groot deel van de dag op stal staat moet hij wel wat te eten hebben.
zou er gewoon met je stalbaas over hebben, misschien dat hij zegt van ik koop het wel in en anders kijken of je een x bedrag van je stalgeld af kan krijgen zodat je zelf het hooi kan kopen.

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:36

mider kuil meer beweging?
minder brok of muslie overstappen?
meer beweging doet het iddg wel goed xd

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:39

Meer beweging! Zoek gewoon iemand erbij die je paard een aantal keer in de week wil berijden of longeren.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:05