wel of niet maaien

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

wel of niet maaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:32

dit voorjaar word de wei opnieuw ingezaid. er is zeker 5 jaar niks aan het stuk land gedaan, dus word nu helemaal op de schop genomen(kalk,mest, zaaien) Normailiter zou je, voordat je de paaarden er op doet, een x maaien, om het vette gras er af te halen.

maar mijn paard komt pas per 1 september naar die wei. Moet het er dan ook nog af gehaald worden voor die tijd, of kan ik het lang laten groeien, zodat ze in de winter/najaar goed lang gras hebben.

Oftewel, als ik het niet maai, en ze er per sept. op gooi, is hetgras dan nog te rijk? Of verdwijnt die rijkheid niet ui het gras, naarmate het seizoen vordert?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:32

goed lang gras is alleen maar onpractisch
word kapot/plat getrapt
kun je beter een keer laten hooien, heb je meteen pakjes voor de winter

Martje80

Re: wel of niet maaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 18:08

ok, ik dacht juist, dat als het gras wat anger is, ze in de winter wat te eten hebben, en de bodem niet zo snel vertrappen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:12

Ik zou er in augustus hooi van maken(of eind juli)
Mijn ervaring is dat ze dat lange gras niet zo lekker vinden, dan gaan ze de kleine sprietjes daaronder eten, en dan komen de lange sprieten in hun ogen.

Daarnaast zal je tegen die tijd ook flink wat onkruid hebben, wat waarschijnlijk langer is dan het gras.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:56

Je kan bij inzaaien in april al makkelijk in juni maaien en hooien. Maaien zorgt ervoor dat de zode mooi uitstoelt, steviger wordt, en dus minder vertrapt wordt. Niet maaien geeft (even overdreven) 1 worteltje omlaag en 1 spriet hoog omhoog. Dat loopt een paard er zó uit. Maaien geeft vertakkingen naar boven én naar beneden (en dus zodevorming).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:37

Maaien wordt niet alleen gedaan om het vette gras wat weg te halen he? Het maaien zorgt ook voor een stevigere, dichte grasmat zodat er zonder al te veel schade een sprintje getrokken kan worden.

Maai het een keer of 3/4 (afhankelijk van wat mogelijk is) en zet Karev er dan lekker op.

Het gras wordt armer naarmate de tijd vordert. Daarom kan ik de kudde ook van november t/m half maart op een rijkbemeste koeienweide zetten. De meeste voedingsstoffen zijn er dan uit. In april en mei moet ik onze shet echter regelmatig in de bak zetten ipv in de paardenweides anders is hij binnen notime bevangen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:41

hooien heeft niet veel zin, daar de wei maar 30x45 meter is, klein stukje dus. Maar ze staan er ook niet om vol te vreten, maar voor de buitenlucht.

Ok, wel maaien dus,haha

Maar dan volgende domme vraag. Moet dat persé met een landbouw maaier, of kan dat ook met de gewone grasmaaier(of je daar zin in hebt is een 2e,haha).

Gras wat er af gemaaid word gaat dus de container/composthoop op, en blijft niet liggen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:43

Het is eigenlijk handiger om er met de bloter over te gaan :+
Dan heb je al het gras gehakt, en kan je het gewoon laten liggen als bodembedekking

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:43

dan maakt het niet uit waarmee je maait
maar wel zonde van het gras, om het weg te gooien

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 19:48

ja, maar om op een stukje wei een loonwerker te hebben, is ook te duur gok ik.

Hoeveel zou je uit een wei van 30 x 45 alen, niet veel

Wat is een Bloter?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:03

Een bloter is een gazonmaaier voor achter de trekker, simpel gezegd. Die verhakselt het gras, ipv het als lange halmen te maaien. Op zo'n klein stukje kan je ook met de gazinmaaier aan de slag. Overigens haal ik van het dubbele (70 x 40) toch nog wel een baaltje of 30 - 40.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:21

ok, valt nog mee dus wat je er vanaf haalt.

Maar ik wil gesealde rollen, dan haal ik er net 1 rol vanaf gok ik,haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:33

karev schreef:
ok, ik dacht juist, dat als het gras wat anger is, ze in de winter wat te eten hebben, en de bodem niet zo snel vertrappen

Je kunt het beter 2x laten maaien, of door schapen kort laten eten. Het gras moet juist niet in de lengte groeien, maar uitstoelen in de breedte om beter wortels aan te maken. Daardoor wordt je grasmat steviger en zullen ze het minder snel uittrekken of vertrappen.
Dus beter korter en dicht begroeit, dan langer, slapper en met veel ruimte tussen het gras...

Nadeel van helemaal opnieuw omploegen en inzaaien is dat de aarde ook opnieuw moet gaan zetten. Dan kun je beter de eerste periode alleen schaapjes op het land hebben (die trappen de bodem egaler aan) en er af en toe met een wals overheen rijden om de grond beter aan te drukken.

Op het graszaad staat meestal een maaiadvies. Dus de eerste keer bij zoveel cm en dan tot zoveel cm lengte afmaaien, dan de volgens keer ietsje korter en na een paar keer pas nog korter. Vraag dus ook om dat maaiadvies