pony in buitenstal of binnenstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

selma07

pony in buitenstal of binnenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 22:55

Hallo

Ik heb een haflingermerrie met luchtwegallergie / stofallergie
en ga eind maart verhuizen naar een andere pensionstalling
maar nu mijn vraag:

Ik heb de keuze uit een buitenstal en binnenstal.
De buitenstal zou perfect voor haar gezondheid zijn,,, maar hier staat ze dan alleen in omdat de stal apart staat van de rest van de stallen (geen buren)

De binnenstal is afgesloten ( schuifdeur staat met goed weer wel overdag open,, maar dan staan de paarden in de wei) maar 's nachts wel dicht,, dus minder voor haar gezondheid, maar daar staat ze wel naast andere paarden.

Overdag gaat ze toch de wei op met andere paarden, ze zal dan in de buitenstal alleen 's avonds en 's nachts staan.

Wat zou ik doen?

zou heeel graag reacties willen ontvangen.

broek

Re: pony in buitenstal of binnenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:01

Hoi,
Ik zou toch even verder kijken, naar een stalling met buitenstal en vriendjes waar ze bij kan staan.
Als dat mogenlijk is..
Je wilt niet dat ze ziek word, maar eenzaam..en daardoor gedragsproblemen enz is ook niet fijn.
Kies voor je paardje en kijk nog even verder!
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 08:54

Als ze overdag toch met anderen in de wei staat, dan zou ik mooi voor de buitenstal gaan.

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 11:30

dat is het probleem in deze regio heb je niks anders heb alles al afgezocht.,, zijn wel een aantal stallen,, maar geen buitenstallen.

ik merk aan haar dat ze het nu ook niet erg vind om alleen te staan op stal,

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 18:38

heb het erover gehad op de pensionstalling en ze zorgen ervoor dat er altijd in ieder geval 1 deur open staat voor voldoende frisse lucht. en dus gaan we het gewoon proberen in de binnenstal en daar staat ze dan alleen savonds en snachts en overdag lekker buiten

bedankt voor 2 reacties
als iemand nog een ander idee heeft hoor ik het graag

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:42

EA -> VSW

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:46

Misschien heb je de mogelijkheid om er 1 bij te kopen, zo ja dan zou ik helemaal voor de buitenstal gaan.
Buiten en samen, mooier kan niet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:48

ik zou toch voor de buitenstal gaan
mijn paard heeft ook een stofallergie en haar hoef ik niet in een binnenstal te zetten dan is ze meteen weer aan het hoesten, ook als er dichtbij een luik openstaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:49

Ik zou als ze overdag de hele dag buiten staat. Toch echt voor de buiten stal gaan. Dit is zo veel beter voor de gezond heid van je paardje.

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:51

Onze pony staat s'nachts ook alleen in de stal. De shetjes blijven s'nachts buiten maar overdag zijn ze met elkaar in de wei en we hebben nog nooit problemen gehad met de pony. het is maar net wat ze gewend zijn ook denk ik. Aangezien je toch verhuizen gaat naar een andere pensionstalling lijkt het me geen probleem te zijn en zou ik kiezen voor de gezondheid van je paardje.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:12

Licht er ook aan hoe jouw paard is in haar gedrag.
De mijne zouden bv. geen uur buiten kunnen staan alleen, ze zouden blijven gillen en box in elkaar trappen. Hun zou ik dan maar binnen zetten. Als ze overdag toch zat buiten komt. Maar als jouw paard beter alleen kan zijn, en echt last van haar gezondheid krijgt als ze binnenstaat, dan zal je d'r buiten alleen moeten neerzetten..
Jij kent je paard het beste :)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:18

Mag ik vragen in welke regio je zoekt?

betwixed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:44

ligt inderdaad aan je paard.

de ene staat t liefst 24/7 buiten de ander vind snachts binnen niet storent.

ook niet helemaal onbelangrijk is je gebruiksdoel natuurlijk.

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:28

mijn pony is niet moeilijk en vind het niet erg om ook alleen in de paddock te staan bijvoorbeeld
maar ja buitenstal is wel het allerbeste voor haar,,,
maar ik vind het zo zielig dat ze dan alleen in de buitenstal staat
>edit> R.X.:
er zijn genoeg paarden dus hoef er geen 1 bij te kopen.. dat is ook niet belangrijk in mijn opzicht omdat die er ook niet bij kan
het is op een pensionstalling waar de paarden op de deel bij de boerderij staan en in een grote schuur met 2 schuifdeuren,, en omdat ze eerst vol zaten maar er heel graag een meisje bij wilde hebben ze voor nood die stal gemaakt buiten onder het afdak omdat ze geen stallen over hadden,

ze gaat niet 24/7 naar buiten, maar overdag staat ze met haar soortgenoten in de wei.
>Vajente> welke bodembedekking heb je in de stal? en de buurpaarden in de stal? wordt er veel geveegd enz. enz. en is het hoog en open boven de stallen? hangt er veel stof? op mijn nieuwe stal is het namelijk niet stoffig en is het hoog en open verder misschien is de binnenstal niet te stoffig voor haar,, heb geen idee kan het natuurlijk proberen ik kom elke dag en zie en merk snel genoeg of ze het benauwd krijgt of niet.

Nu staat ze in een grote overdekte hal binnen,, en dat gaat juist heel goed .. daar wordt elke dag een paar keer geveegd en de binnenbak wordt ook 1 keer per dag gesleept daar heeft ze ook geen last van en haar buurpaarden staan zelfs op stro.
als de ammoniak dampen enz. maar niet veel zijn heb ik het idee.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:06

Ze stond in een klein schuurtje, met vier andere paarden die op stro stonden, mijn paard stond op vlas
de stal naast haar had een luik die open stond.
Het werd er wel goed schoongehouden

Mijn paard staat nu aan huis, 24/7 buiten en ze heeft nooit meer ergens last van.

Maar het ene paard is natuurlijk gevoeliger dan de ander, je zou het kunnen proberen, maar ik zou haar dan bij de eerste tekenen direct verhuizen naar de buitenstal.

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 11:43

hoi vajente
daar heb je gelijk in elk paard is anders en over het algemeen gaat het sinds juni vorig jaar al heel lang goed en heeft ze nergens last van., het voer van de eerste stal waar ze stond heeft ook gezorgd dat ze ziek is geworden ,, ruwvoer was van slechte kwaliteit . sinds ze goede kwaliteit ruwvoer krijgt en op houtkrullen staat gaat het goed.. ook als staat ze buiten of binnen
maar de hal waar ze nu staat is wel heeeel fris hoog en open
zeker als ze ook maar iets van tekenen geeft dan verplaats ik haar naar de buitenstal

bedankt voor je advies
geef jij je paard ook nog wat bijvoer of iets van kruiden dan vanwege de luchtwegen?

heb trouwens over vlas ook gehoord dat daar ook veel schimmelsporen in zitten net als stro.. dat je dan nog beter houtkrullen kunt doen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:28

Ik voer verder niks bij, wel voer ik voordroog ipv hooi

mijn paard doet het goed op vlas, zolang er maar geen paard naast staat die op stro staat.
Ze staat nog steeds op vlas(inloopstal)

Die van mij krijgt voornamelijk last door stro. Ze heeft jaren op stro gestaan maar toen we haar verhuist hadden naar een pensionstal waar ze elke dag een nieuw pak stro in haar stal kreeg ging het mis, ze at namelijk haar hele stal leeg en dit is op een gegeven moment gewoon te veel geweest en nu heeft ze dus al last als ze naast een strostal staat.

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:52

oke vandaar
ik heb nog een maand om na te denken of ik haar in de binnenstal probeer of meteen naar de buitenstal ga
maar buitenstal in haar eentje vind ik ook zo vervelend voor haar
ik moet er nog maar ff over nadenken
en ook kijken hoe ze het voorjaar in gaat met betrekking op de pollen enz. enz.
in ieder geval bedankt

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:26

ik heb toch wel het idee dat buiten wel veeeeeeeel gezonder is
dan staat ze alleen maar savonds en snachts alleen
dat ga ik denk ik proberen,,, enige nadeel daar weer van is dat ze geen zelfdrinker heeft
zou ik dan een emmer (in een beugel) ophangen of een grote emmer op de grond zetten?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:29

De binnenstal zal misschien een poosje goed gaan maar niet voor lang hoor.
Ik zou toch zeker voor de buitenstal gaan!

Lauwruh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:36

ophangen, dan kan ze hem niet omstoten! :D

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:40

ik zou zeker voor een buitenbox gaan voor je paardje.

zeker als er paarden naast staan op stro...

je paardje naar buiten met mesten ed.
is ook aan te raden zodat het evt stof(wat er altijd is) niet in haar lucht wegen komen.

en voor het sociale contact hoef je je geen zorgen te maken als ze overdag met z'n alle buiten staan!

wat het water betreft goed in de gaten houden of ze aan 1 emmer genoeg heeft op een dag of dat ie altijd leeg is als je komt!

succes met je keuze!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:48

Ik heb voor dezelfde keus gestaan, alleen maakte het voor de gezondheid van mijn paard minder uit.
Daar kon ik kiezen uit een stal aan de binnenkant van het gangpad met een luik in de staldeur zodat hij met z'n hoofd uit de stal kon hangen, 't gangpad in. die stallen hadden twee aan twee spijlen er tussen dus sociaal contact met 1 buurman.
De stallen met buitenluik waren gesloten met hout aan de zijkanten en ook de voorkant kon niet open gezet worden. Geen sociaal contact dus.
Ik ben voor mijn paard voor de binnengang stal gegaan. De bovenluiken in de stal gaan toch vaak 's winters al dicht omdat de rest het te koud vindt (gebeurde daar ook bij sommige stallen), op dat moment staat je paard dus in een rondom gesloten stal. Daarnaast was voor mijn paard sociaal contact van wezenlijk belang.
Zoals ik het begrijp is die buitenluikstal 1 afgesloten stalletje? Want dan kun je met buitenluik nog steeds meer stof en amoniak dampen hebben dan bij een binnenstal in een grote ruimte. Ook dan zou ik voor die binnenstal kiezen, want door dat ene buitenluik komt minder luchtcirculatie binnen dan wat je in een grote schuur met meerdere open boxen hebt. En je paard staat echt niet de hele nacht met d'r snuffert naar buiten. Als de buitenluikstal ook in een grotere schuur is dan valt het te overwegen, maar dan zou ik ook de tijd die ze op stal staan in overweging nemen. 's Winters gaan paarden vaak al vroeg op stal en 's ochtends wat later weer naar buiten, dan staan paarden dus al heel snel van 5 uur 's avonds tot 9 uur 's ochtends op stal en da's toch snel 16 uur... blijven er 8 uurtjes sociaal contact over.

Wateremmer is niet zo moeilijk... Deze emmer met deze houder van Agradi werken super.
Stevige emmer met grotere inhoud dan een gewone emmer, niet om te gooien of van de muur te trekken door het paard.

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 18:06

de buitenstal is een half tralie stal onderste helft hout helemaal rondom en bovenste helft allemaal tralie behalve de achterwand
verder rest tralies
water drinkt ze heel veel.. vooral tijdens ruwvoer eten
in de winter moeten we het maar weer gaan bekijken
ik kijk nu eerst naar haar gezondheid en dat is toch wel het allerbelangrijkste .. ze gaat overdag de hele dag in de wei met soortgenoten
bedankt goldynf en tooske
dus idd alleen staan dan buiten is geen probleem
kan ze best wel tegen denk ik

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:59

toch de buitenstal?