Welke houtsoort voor weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Welke houtsoort voor weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:45

Om een lang verhaal kort te maken, gaat m'n paard waarschijnlijk aan huis staan.
Nu heb ik al even gegoogled naar stallen en weideafsluitingen, zou deze graag in degelijk hout laten doen.
Mijn probleem is dat ik redelijk verschillende houtsoorten tegenkom, maar ik weet de verschillen niet echt.
Kan ook zijn dat mijn opa zelf de afrastering in elkaar wil timmeren, maar weet weten we niet wat voor hout e.d.
Ik ben dus op zoek naar een heel goedkope, maar toch duurzame houtsoort om een weide/paddock mee af te bakenen :)

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:52

Hoi,
Kijk goed uit.
Wij hebben weideomheining in gewoon hout gezet en dan met biocarboline gesmeerd.
Resultaat:de paarden knabbelen eraan en heeel veel.
dus goed informeren,misschien betaal je dan iets meer maar ze bijten ze niet kapot!
Groetjes

chrisje_83

Re: Welke houtsoort voor weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:47

Je moet hout kiezen waar ze niet aan knagen, dit zijn de hardere houtsoorten. Deze zijn vaak wel duurder dan de zachtere houtsoorten.
Waarom zet je geen schrikdraad?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 01:58

Kastanjehout is duurzaam, kan onbehandeld en is dus niet zo slecht als bijv creosootpalen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 02:05

hier in belgie heb je een vergunning nodig voor een houten omheining. Weet niet hoe het in Nederland zit met de regeling hier omtrent.
Ik denk dat je beter kan investeren in een wat duurdere houtsoort want goedkoop is vaak duurkoop op lange termijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:36

Goedkoop hout heb je een jaar of 5/6 plezier van, dan kun je het vervangen (zeker de palen die in de grond staan).
Verder moet je met de planken rekening houden met breken; zacht (=goedkoop) hout geeft scherpe splinters.

Ik ben al geen voorstander van hout (geef mij maar onderhouds/rottingsvrij kunststof), maar áls je kiest voor hout lijkt mij de investering in iets duurzamers het meergeld wel waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:56

Hout ziet er ook mooi uit , maar is wel een materiaal dat duur is "wil" rotten , veel onderhoud vraagt , paarden knagen er graag aan , en schuren / hangen er graag tegen. En inderdaad : het splintert gemeen als het kapot gaat. Om je hekwerk alleen al tegen de paarden te beschermen moet je er een schrikdraadje langs spannen.

Het is dan ook het overwegen waard om bvb. voor een kunststof omheining te gaan , daar heb je ook hele mooie opties in :)

Of ga voor bruin schriklint , ziet er ook netjes uit en is veel betaalbaarder en ideaal voor paarden die graag schuren / knabbelen :j

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:04

waarom inderdaad niet gewoo schrikdraad of kunststof?
hout is, als je een goede houtsoort wilt, erg duur. paarden knabbellen er graag aan en als ze met een beetje gewicht erin gaat schuren heb je nog kans dat het stuk gaat ook. om dat te voorkomen moet je dus of alsnog een schrikdraadje langs de planken spannen of een ijzeren stripje (dit helpt alleen tegen knagen) erop doen.
plus dat het een hoop onderhoud vergt, verfen ed.

maar neem anders iig ee harde hout soort, dit is minder makkelijk stuk te krijgen dan het zachte (goedkope hout) zou gewoon even bij een hout handelaar informeren wat het beste is en wat het kost.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:03

Misschien is het handig om even op de site van Royal Dutch Fences te kijken. Ook ik ben bezig met een weide en daar zie je welke types omheining zij aanraden. Als je ze een mail stuurt reageren ze binnen een dag terug. Veel succes!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:03

Ik heb gewoon vuren planken, ingesmeerd met teer :)
Ziet er super netjes uit en ze eten het niet kapot :)
Inderdaad wel een draadje erboven, zodat Tinkerlief het niet in zn hoofd haalt om eroverheen te gaan hangen voor dat éne hapje gras aan de andere kant.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 12:36

Naar de vraag waarom ik geen schrikdraad wil :
Omdat ik ook in de weide ga rijden, en heb daarmee niet echt goede ervaringen moet ik zeggen, levensgevaarlijk. Ooit eens een pony gereden met schriklint? Als hij wat naar buiten loopt kan hij tegen de draad komen, een schok krijgen en dan heb je niet echt voordeel als ruiter denk ik.
Verder heb ik nog wat gegoogled, ben idd kunststof omheining tegengekomen, wist alleen niet of deze nou goedkoop was, wat de prijzen ongeveer zijn etc :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:37

Als ik ga rijden in mijn weiland, zet ik de stroom eraf.
Je hebt daar zeker een punt, maar het is niet onoverkomelijk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 12:53

Idd stroom eraf halen :)

Qua prijs worden er vaak prijzen per strekkende meter gegeven en dan is het afhankelijk of er 2 of meer 'planken' worden aangebracht (3 is natuurlijk duurder als 2 :D )
Hoe hoog je omheining moet worden en hoeveel planken je wilt is weer afhankelijk van de grootte van je paarden en of je ook hengsten hebt.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:02

Inderdaad, dat is een oplossing, de stroom afzetten :j
Maar ik zat te denken, een schrikdraad is goedkoper dan hout/kunststof, maar ben je op termijn niet meer kwijt? Kwestie dat je ij schrikdraad elektriciteitskosten hebt en bij hout/kunststof niet :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:04

Precies, en dat ik nu na 2 jaar al merk dat mijn stroomdraadje begint af te takelen. Met hout moet ik eens in de 3 jaar opnieuw teren en af en toe een rotte paal vervangen, maar dat zijn de kosten niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:26

Bij hout / kunststof heb je toch ook nog schrikdraad nodig om vreten / schuren tegen te gaan :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:32

Niet altijd, heb gekeken en de maatschappijen die ik tegenkwam smeren het hout met een middel in met een vieze smaak, waardoor paarden er niet aan knabbelen ;)

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:37

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 13:37

Maar dat houdt het schuren niet tegen :D

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 13:47

@lauratje_88 : heel goede site met goed prijsoverzicht :D
@DubbelDun : dat is wel waar. Maar is daar niet eventueel een speciale hars ofzoiets die het hout beschermt tegen splinteren? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:20

Het probleem met schuren is dat ze alles gewoon helemaal uit het lood duwen , palen komen los te staan enzo :)

En als je echt een fanatiekeling hebt dan knabbelt die ook door vieze smaakjes heen , helaas.

Ook als ze bvb. luchtzuigen , toch met de tanden op de palen :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 14:44

Luchtzuigen heeft m'n paardje geen last van, is dus geen probleem ;)
Hmm ik denk niet dat ze bij een vieze smaak tóch gaan knabbelen, als je hem genoeg geeft om mee bezig te houden tenminste,
zoals een liksteen of een hooinetje desnoods, als ze niet genoeg gras hebben. Als mijn paard op de wei staat houdt ze zich enkel bezig met gras ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 15:16

Joycebunny schreef:
@DubbelDun : dat is wel waar. Maar is daar niet eventueel een speciale hars ofzoiets die het hout beschermt tegen splinteren? :)
Geen idee of dat bestaat. Volgens mij is er geen enkele hars/lijmsoort die zo sterk is dat ie splinteren tegengaat. Verder moet je voorkomen dat je er zoveel geld qua onderhoud in gaat steken dat je voor hetzelfde geld een beter/duurdere/onderhoudsvrijere omheining kunt laten zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:46

De mijne zit van zichzelf ook al niet aan hout gelukkig , dat scheelt echt enorm , heb je mazzel mee :j

Maar dat schuren en duwen tegen een hek is echt heel slecht hoor. We hebben hier een soort Shet en een Haf staan en die drukken echt elke paal waar geen stroom op staat , helemaal uit het lood....

Of ze kunnen er tegenaan gaan hangen , over het hek heen hangen om grasjes o.i.d. aan de andere kant te pakken :)

Als je dat allemaal niet hebt dan heeft een houten hek al veel meer kans van slagen :j