Drinkbak nippel/ventiel kapotgevroren, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Drinkbak nippel/ventiel kapotgevroren, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:44

Ik heb in november 2 nieuwe drinkbakken gekocht, omdat mijn oude lepeldrinkbakken (20 jaar oud!) te oud werden (eentje stroomde niet zo goed meer door), bovendien liet mijn pensionpaard die overlopen met soppen met hooi. Tijd dus voor nieuwe, niet op een dubbeltje beknibbeld en gegaan voor ondiepe bakken met een ventiel/nippel (waar ze met de neus tegenaan moeten duwen). Echter bij de eerste vorst netjes waterleiding afgesloten en leiding leeg laten lopen. Echter toch zijn beide ventielen kapotgevroren. Ik baal, want de bakken waren duur, en ik moet nu al nieuwe onderdelen gaan kopen. Ik noem geen namen, maar klacht bij zowel leverancier als fabrikant resulteert enkel in 'vorst is eigen risico'. De oorzaak lijkt dat toch iets water in de leiding is gebleven en dit bij het ventiel terecht is gekomen en zo het koper van de nippels is ingescheurd.

Ik vind dit bizar, want mijn lepeldrinbakken waren ongeveer onverwoestbaar, die konden elke vorst hebben, ik kon ze vast laten vriezen en daar hadden ze niets van. Deze bakken zijn door hun ventielen, vind ik, zeer kwetsbaar. In de gebruiksaanwijzing wordt hier niet voor gewaarschuwd.
Nieuwe onderdelen, maar wat bij de volgende vorstperiode?
Hoe doet een grotere stal dit dan met deze ventielen, want daar komt toch ook vorst voor?
Wanneer weet je dat de vorst 's nachts te zwaar wordt? Ik sluit al jaren het water netjes af als er -4 vorst komt, maar met deze nippels weet ik het niet meer... een graadje teveel en ze zijn alweer kapot... Dat is toch geen doen?

Het zit me gewoon niet lekker dit...

Afbeelding

Afbeelding

kimmie88

Re: Drinkbak nippel/ventiel kapotgevroren, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 03:34

Wij hebben ongeveer de zelfde op stal en deze waren idd wel met die vorst dichtgevroren. Maar dan even met wat warm water over het nippeltje en zodra de leiding dan weer aanging, liep de waterbak gewoon weer.

In jou geval is dit wel heel extreem hoor. Bizar dat de leverancier hier geen moeite voor zoet en je afscheept met: vorst is eigen risico

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 07:14

Water zet nu eenmaal uit als het vriest. Mijn kogelkranen zijn deze winter ook weer naar z'n grootje, en ik heb wel eens een lepeldrinkbak (de bak zelf!) in stukken gehad, in de wei. En de rubbers in de ventielen in de lepeldrinkbakken buiten vriezen er ook bijna altijd uit 's winters, zelfs met laten leeglopen van de leidingen, en dus kan ik ook weer aan het peuteren om ze eruit te frutten, want dan werkt er helemaal niets meer.
Ik denk dat jij gruwelijk veel geluk hebt gehad in het verleden.

Op stal heb ik verwarming in de leidingen, daar vriest niets dicht. Maar buiten...
En pas afsluiten bij -4? Doe maar bij plus 4, dan is water qua volume op z'n kleinst.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:51

Bij vorst moet je inderdaad die drinkbakken aftappen. Gelukkig zijn die onderdelen niet zo heel duur en bij de meeste agrarische winkels op voorraad. Om dit soort problemen te voorkomen, kun je de bakken beveiligen met zo'n speciaal warmtedraadje.

ElCamino

Re: Drinkbak nippel/ventiel kapotgevroren, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:44

Ik laat ze gewoon bevriezen en ze ontdooien ook gewoon weer. Ik heb dezelfde... niks aan de hand eigenlijk. En ze zijn héél vaak bevroren geweest deze periode...