Strokorrels in Belgie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astrid1980

Strokorrels in Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 12:16

Beste allemaal,

Ik heb mij sinds kort in het strokorrel-avontuur gegooid voor de bodembedekking van de stallen. Mijn paarden staan op rubber matten en sinds kort dus hierover strokorrels. In het verleden heb ik ook houtkrul en vlas gebruikt.
Wie in Belgie gebruikt ook strokorrels en wat betalen jullie?
Dit blijkt heel anders dan in Nederland; minder gemakkelijk verkrijgbaar en veel duurder.
Momenteel heb ik mijn eerste pallet van 36 zakken via een tuincentrum besteld maar dit kost 9 euro per zak! en dan heb ik reeds korting gekregen omdat ik een hele pallet ineens gekocht heb en zelf afgehaald.
Zijn er eventueel ook nederlandse leveranciers die tot in Belgie leveren? Ik kan wel maar max 2 palletten per keer afnemen wegens plaatsgebrek in mijn opslagruimte.

Wie weet raad?

DubbelFun

Re: Strokorrels in Belgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:17

Strovan komt toch van origine uit België ??
Peterina gebruikt ook strokorrels iig.

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 15:49

Ja strovan is belgisch maar kost hier dan toch meer dan in nederland.
Ik ben als het volgt aan mijn strovan geraakt;
1, gebeld naar de fabricant die op de website van strovan staat, deze is van kortrijk, een heeleind van waar ik woon (100km) deze meneer zei dat hij particulieren doorverwijst naar verdelers, noteert mijn telefoonnummer en beloofd dat er iemand mij zal contacteren.
2, enkele minuten later krijg ik telefoon van een verdeler uit kasterlee, weer de andere kant van het land, (nu nog 60km). Deze meneer somt een lijst op van tuincentra en dierenzaken bij mij in de buurt. Toevallig ook een tuincentrum waar ik ook vlas en paardenvoeding koop, is echt gewoon om de hoek, maar ik had geen idee dat die ook strovan verdelen. ik ga er al enkele jaren en nog nooit strovan zien liggen. Blijkbaar kunnen ze het wel leveren op bestelling.
3, naar het tuincentrum vlakbij gebeld voor prijzen; 10 euro per zak! bij bestelling van een pallet 9,5 euro per zak.
4, naar ander tuincentrum 12 km verder gebeld; hier 9,15 euro per zak en 9 euro per zak voor volledige pallet.
Dus ben ik bij deze laatste een pallet gaan kopen.
Ben ondertussen ijverig op zoek om mijn volgende lading toch eventueel elders goedkoper te vinden, zonder merk is ook prima, afhalen of leveren allemaal ok. Als ik die prijzen zie op het forum hier denk ik toch dat ik langs de verkeerde weg ga.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:59

ik ken het verhaal, ik wilde het ook proberen, maar voor losse zakken betaal je 10 of zelfs 11 euro bij bepaalde tuincentra.

Contacteer Imker hier op bokt, zij had enkele maanden geleden een heel voordelige actie. de transportkosten meegerekend, zat ik aan 8,30 per zak als ik een pallet afnam. Maar als jij 2 palletten/keer kan afnemen zal de prijs in verhouding nog wel iets zakken...
Ik kan niet per pallet afnemen, anders had ik dat wel gedaan, scheelt enorm

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:03

Volgens Marktplaats kost een halve pallet (18 zkn) bij Imker 8,8888888
Citaat:
VANAF 1/2 PALLET (18zk) AAN HUIS GELEVERD, € 160,00 incl. BTW en transport.

Vreemd dat ze in België er zo duur mee zijn.

Astrid1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 17:50

Okido
Das toch alweer meer dan een euro per pak eraf!
De site van Imker dus _/-\o_
die was ik al eens tegengekomen op mijn zoektocht maar wist natuurlijk niet dat ze in ons belgenlandje leveren. Voor Belgie verwijst ze ook naar de site van strovan.eu, de belgische producent dus.
Dan ga ik gewoon volgende keer daar bestellen wss. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:08

eigenlijk mag ze in België niet leveren. want da's slecht voor onze markt. maar voor 1 of 2 palletten kan een uitzondering gemaakt worden... of dat is toch wat ze mij toen vertelde...

Karel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:00

Ik ben door mijn kippen in aanraking gekomen met Strokorrels.
Nu is sinds een jaar in Nederlands Limburg een strovandealer.
Dus kunnen de Belgische paardenliefhebbers daar terecht voor de Strokorrel voor hun paardenstal!
Ik ben er heel tevreden over. Nu nog een paard..
Lindemann's in Susteren.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:07

ik weet niet hoe groot die zakken van jullie dan zijn,

maar hier betaal je nog geen 5 euro per zak.
(in belgië)

Karel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:32

De zakken zijn 20 kg en kosten € 7,80.Waar haal jij ze dan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:03

strovan bevat idd meer kg/zak, maar kosten enkele jaren terug nog 9-10 euro in belgië.
ik heb laatst chopped stropellets van bij agrodieren gehad, die zijn idd maar iets van een 5 euro/zak maar bevatten wel maar 14 kg

Karel16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:09

en die zijn dan kwalitatief net zo goed als Strovan stropellets?
Goedkoper wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan beter of net zo goed zijn en net zo lang meegaan. /3

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:14

doordat ze gechopped zijn heb je sneller stromot zonder dat je er zelf al te veel water moet oversprenkelen.
Maar ik vind dat moeilijk te vergelijken gezien ik eigenlijk maar een 1/3 tot 1/2 zak verbruik per week. Mijn paard staat nl op houtkrul. ik vond met strokorrel alleen dat de stal er altijd "vies" uitzag en het werkt bij mij minder handig dan houtkrul, dus gebruik ik alleen ene onderlaagje op de plasplek en dat verschil merk ik goed in hoe lang mijn bovenlaag droog blijft. ik verbruik gemiddelde 2-3 pakken houtkrullen minder/maand (ik heb een grote stal van 3.5x4 en verbruik zonder strokorrel zo'n 8-10 pakken/maand)

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:40

zakken die ik had zijn inderdaad van agrodieren.

Vind zelf het systeem van strokorrels niet zo geweldig werken.
Veel werk met uitmesten vonden we tov houtkrullen/gehakseld stro.

mvg

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:11

http://www.agrodieren.be/Verdeelpunten.html

Afgehaald: 1 zak = 3,87 EUR incl btw (minimum 1 pallet)
Afgehaald: 1 zak = 4,30 EUR incl btw (losse verkoop)

zakken van 14kg geloof ik
ik heb deze gebruikt voor bodembedekking bij mijn cavia's het verdeelpunt waar ik heen ben geweest (boechout) had demo stallen dat was wel interessant om te zien eigenlijk

CriolloJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:36

ik gebruik ook die van Agrodieren, heb ze afgehaald in Brecht.
Daar heb ik vorige week 42 euro betaald voor 10 zakken.
Vind dat nog best meevallen. Als je ze bij Agrodieren besteld kun je ze ook laten leveren, dan wel enkel per pallet van 70 zakken. Geloof dat dan de leveringskosten 40 euro per pallet zijn.

Groetjes

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:25

Strovan Stro Pellet Dier is een korrel met diameter 6mm, gemaakt met tarwestro, opgeraapt en binnen gestockeerd volgens richtlijnen Strovan.
Een 6mm korrel is duurder in productie dan een 8mm, maar heeft dan ook andere eigenschappen dan een korrel van 8 mm.
Strovan Stro Pellet Dier is in aanschaf duurder dan andere producten, in verbruik per periode scoort Strovan Stro Pellet Dier heel goed. Naargelang paard en eigenaar kan het bed langer in goede conditie gehouden worden en dient minder vaak totaal leeggemaakt.

Strovan Stro Pellet Dier is een belgisch product, lokaal geproduceerd.

Strovan Stro Pellet Dier wordt geleverd in zakken van 20 kg.
Andere aanbieders geven bvb. aan ca. 14 kg, of ca. 980 kg.

FCS_belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:26

strovan schreef:
Strovan Stro Pellet Dier is een korrel met diameter 6mm, gemaakt met tarwestro, opgeraapt en binnen gestockeerd volgens richtlijnen Strovan.
Een 6mm korrel is duurder in productie dan een 8mm, maar heeft dan ook andere eigenschappen dan een korrel van 8 mm.
Strovan Stro Pellet Dier is in aanschaf duurder dan andere producten, in verbruik per periode scoort Strovan Stro Pellet Dier heel goed. Naargelang paard en eigenaar kan het bed langer in goede conditie gehouden worden en dient minder vaak totaal leeggemaakt.

Strovan Stro Pellet Dier is een belgisch product, lokaal geproduceerd.

Strovan Stro Pellet Dier wordt geleverd in zakken van 20 kg.
Andere aanbieders geven bvb. aan ca. 14 kg, of ca. 980 kg.

U kunt bij FCS-Belgium.com ook zakken van 20kg krijgen, evenals zakken van 14kg, maar ook zakken met uw eigen naam en bigbags. Deze zijn ook lokaal (Europa is één land) geproduceerd en zijn 100% tarwestro.
Een 8mm korrel gaat makkelijker open, en is minder hard dan een 6mm korrel. Als uw dieren er op lopen heb je toch graag dat ie onmiddellijk plat gaat en dat je dier er niet op uitschuift.
Er is competitieve keuze genoeg op de markt, er zijn veel aanbieders van kwaliteit!