2 pony's in één box, hoe aan pakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

2 pony's in één box, hoe aan pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:12

Per 1 april verhuizen wij naar de andere kant van het land, de pony's gaan uiteraard mee.

Pony's, waaronder een haflinger (1.54m) van 8 en een shetlander (0,85m) van 3, staan al ruim 3 jaar samen op het land in de zomer en in de winter samen in de paddock. Nooit enige problemen gehad. Wel hebben ze altijd een eigen box gehad (3,5 bij 3).

Onze nieuwe stal betreft een stal aan onze (huur)boerderij. Stal is ruim 3,5 bij ongeveer 5 en de eigenaar van het complex geeft de voorkeur beide pony's in één box te plaatsen. Nu is dit opzich een geen probleem (shet eet geen staart/manen en ze kunnen altijd goed door één deur), maar omdat de haflinger vrij dominant van aard is vind ik het een te grote gok om ze dag één gelijk samen in de box te zetten.

Ze hebben 2 jaar gelden wel eens 2 uurtjes samen in een 3x3 gestaan en dit ging goed, maar toen ik vandaag wilde oefenen in een 3,5x3 was de haf toch niet zo vriendelijk. Zolang ik er al politieagent tussen ga staan is er niets aan de hand............

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Zelf dacht ik de box af te zetten de eerste weken, zodat de shet iig buiten het 'beenveld' van de haf blijft , maar weet nog niet hoe ik dit moet realiseren. Zijn er mensen die dit hebben gedaan?

Paarden komen beiden dagelijks buiten, ook in de toekomst.

(Mocht het idee niet slagen huren we voor als nog een box bij, stal eigenaar wilde de shet eventueel aan een pen zetten en dan dag en nacht buiten maar dat wil ik liever niet)

Joscaa

Re: 2 pony's in één box, hoe aan pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:16

Wij hebben heel vaak 2 pony's in 1 stal, omdat ze ook altijd samen in het land staan. Gaat vaak goed. Soms een ruzie'tje, maar als ze 5 meter lengte hebben, is er ruimte genoeg om het ruzie'tje uit 'te vechten'. Gewoon buiten de stal even toezicht houden, als ze ruzie maken, gewoon laten gaan en kijken hoe ze het oplossen. Als het gevaarlijk word, kun je er altijd nog tussen springen. :)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:17

Wat je kan proberen is een stroomdraad op borsthoogte van de haflinger te hangen (zodat de shet er onderdoor kan), dan zet je 3 meter voor de haf af en hou je nog 2 meter voor de shet over als vluchtruimte. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 18:23

Shattered schreef:
Wat je kan proberen is een stroomdraad op borsthoogte van de haflinger te hangen (zodat de shet er onderdoor kan), dan zet je 3 meter voor de haf af en hou je nog 2 meter voor de shet over als vluchtruimte. :)

Daar heb ik ook over nagedacht, maar dan met een stang in het midden...............alleen dan het nadeel stang veert niet mee en de shet is vrij lomp, bang dattie dan niet bukt...

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:25

mwa die bukt wel hoor, heeftie snel genoeg door lijkt mij en anders de stang wat hoger maken? Het is wel een goed idee dat de shet ff kan ontkomen van de haflinger en misschien ook handig met voeren. Weet niet in hoeverre jou haf deelt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:28

Een enkele stang in de stal lijkt mij geen fijn idee eerlijk gezegd. Voor je het weet rolt er een onder door en komt vast te liggen. Of slaat er een een been overheen.

Edit, dan zou ik er toch voor kiezen om te overlegen of er twee boxen van gemaakt kunnen worden. Eventueel met een halve scheidingswand zodat het niet twee compleet dichte boxen worden.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:31

bij paarden die ik ken staan ze ook samen in 1 container, dat is ook ongeveer die maat die jij zei.
In het begin ging dat wel goed, later werd de pony ( grote e formaat) toch erg dominant tegen over de shet, die mocht niet meer eten etc.
Daarom hadden zij een schot geplaats zodat ze toch apart stonden.
Deze hadden wel een grote uitloop eraan en konden dus ook dag en nacht gaan en staan waar ze wilde, alleen de shet kon in zijn gedeelte komen want die ingang hadden ze verlaagd ( de grote pony ging dan ook zijn gedeelte in om zijn eten weer op te eten)

Hier werkte het dus niet 2 paarden in 1 stal.. maar misschien lukt het wel bij jou ? succes je kan het altijd proberen!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:33

Dat bukken leert hij snel genoeg en het is wel zo veilig. Ik heb ook vaak paarden/pony's boxen laten delen maar de verhouding tussen 1,54 en 0,85 is wel een tikje scheef als er iets misgaat.
Als de stang op ca.1,10 hangt denk ik dat het gevaar wel meevalt, ik ken een aantal mensen die de boxen zelfs gemaakt cq afgezet hebben met bijv. steigerpijp, weinig tot geen problemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:50

Ik heb zelf een pony die in de wei, etc. 0 problemen geeft met andere paarden. Hij zal eerder weglopen dan agressief worden, maar zodra er op klein oppervlak voer in het spel is heb ik plotseling een heel ander paard.

Geef in elk geval op 2 aparte plekken hooi en kijk toch echt voor een scheidingsdraadje ivm rust onderling.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:38

Ik zou eerlijk gezegd paarden niet snel met z'n 2en opsluiten in een kleine ruimte. Dan heeft de shet gewoon geen ruimte om te ontvluchten. En wordt makkelijk in een hoekje gedreven. Dus ik zou toch zeker voor de rust van de shet iets doen zoals bijvoorbeeld zo'n stang waar ze het overhadden. Als die hoog genoeg hangt kunnen ze er niet zomaar onder blijven steken als ze gaan liggen en de benen erover gooien zal dan ook niet zo snel gaan.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:39

M'n NF van 1.37 cm staat ook in 1 stal van 3,5 bij 3,5 m. met mijn Shet. Je moet 't een tijdje in de gaten houden en dan merk je van zelf of het wel of niet kan. Maar waarom maakt de boer er zo'n probleem van je geen twee stallen te geven? Je betaald dan toch gewoon voor de stal..
Als mijn Shetje nl. een eigen stal voor zich alleen had betaald ik namelijk even veel als die voor mijn New Forest.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:07

Als het mag zou ik persoonlijk de box in 2 delen, door middel met een stuk tussenwand. Hierdoor kan je via de box je shetlander nog bereiken. Je kan de doorgang blokkeren voor je haflinger door een houten balkje te plaatsen 1 kant op een scharnier (die het hout omhoog en omlaag laat gaan) de andere kant half op een blokje laten rusten. Wij hadden de blokjes kant met een stro touwtje om het tralie vastgezet.
Hierdoor kon in nood altijd het touwtje doorgesneden of geknipt worden en het houtje opzij naar beneden geduwd worden.

Het is dus wel eens voorgekomen door de speling dat de welsh op de stal van de shet stond. Na 2 x had meneer door dat hij niet meer terug kon, aangezien hij met onder het houtje door wurmen het balkje van het blokje had geschoven en die dus schuin naar beneden hing geblokkeerd door het touwtje.

Een veilige manier in geval van nood, en bij been erover heen kunnen ze door middel van hun gewurm het houtje verlagen en terug/door stappen. Wel is hier een nadeel aan als jou haf besluit dat de shet buiten moet blijven en de toegang blokkeert staat jou shet buiten. Je shet maakt best een paar keer de fout door met hoofd omhoog er door te willen. Na een paar domme acties leert hij wel hoofd omlaag en veilig ben ik :D (ik heb het in het begin een aantal keer zien gebeuren)

edit ik zie nu pas dat het geen loopstal met paddock is. De optie kan nog steeds, of ipv het houtje een deur erin. Houd rekening met hoogte onderkant, zodat als er meer stro ligt je nog steeds de deur kan sluiten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 08:24

Belady schreef:
M'n NF van 1.37 cm staat ook in 1 stal van 3,5 bij 3,5 m. met mijn Shet. Je moet 't een tijdje in de gaten houden en dan merk je van zelf of het wel of niet kan. Maar waarom maakt de boer er zo'n probleem van je geen twee stallen te geven? Je betaald dan toch gewoon voor de stal..
Als mijn Shetje nl. een eigen stal voor zich alleen had betaald ik namelijk even veel als die voor mijn New Forest.

Man zijn zoon rijdt jonge d-pony's door voor verkoop en kan eigenlijk zijn handelsbox niet missen................,daarbij komt inderdaad dat ik ook het volle pond moet betalen. (Houd ik dus als optie 2).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:29

Dan zou ik toch een scheidingswand maken zodat ze ieder een gedeelte van de box hebben. Anders krijg je problemen
tijdens het voeren denk ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:03

Gewoon samenzetten. Mijn merrie heeft altijd samen met andere binnengestaan, eerst in een grote loopstal met 2 fjorden, nu staat ze met een iets oudere b-merrie in 1 (grote) box. Gaat prima, is ze eigelijk onmiddelijk bij ingegaan zonder kennismaken, beiden waren het wel gewend om samen met andere te staan. Ook met voeren geen probleem, ze hebben hun eigen plaats. is geen wand ofzo voor nodig :). vind het prima zo met twee, leuker dan alleen iig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:03

Ik heb ze gewoon samen gezet. In het begin ging dat niet goed, maar ze kende elkaar nog niet zo lang. Ik heb er altijd voor gezorgd dat de deur open stond en dat de shet (onderdanig) haar hooi en voer bij de deuropening kreeg. Mochten ze even onenigheid krijgen dan kon ze altijd weg.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:53

ik zou de eerste tijd inderdaad een tussenbalk ophangen, zodat de shet eventueel kan wegvluchten. verder inderdaad hooi en voer op 2 plaatsen neerleggen zodat ze niet van hetzelfde hoopje hoeven te eten.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 14:56

Bedankt voor alle tips en reacties:)!

Aangezien het voor beide een nieuwe box is, zet ik ze er gewoon samen tegelijk in en kijk dat een paar uurtjes af. Wil het niet, dan moet er een stang tussen:)......................en als het dan nog niet lukt moeten ze maar geheel apart.

Stomme is, sta gister te mesten. Haflinger in de paddock, shet in z'n box.........staat hij vanuit de padock te hinneken en te gilllen naar de shet :( , maar saampjes één box delen gaat hem dan weer te ver op dit moment ;(

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:33

ik heb een maand geleden een mini shet (merrie) aangeschaft als maatje voor mijn quarter merrie. Zij staan vanaf dag 1 samen in hun uitloop stal. Ik had ze eerst laten wennen in de bak zodat ze de ruimte hadden en en dat was al o.k.
Ik was overigens ook huiverig voor het samen zetten en zat ook vanalles te bedenken om ze eerst gescheiden te houden maar dat was dus niet nodig. Nu kunnen ze al niet buiten elkaar :+: maar de quarter merrie is wel de baas.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 16:41

rapido schreef:
ik heb een maand geleden een mini shet (merrie) aangeschaft als maatje voor mijn quarter merrie. Zij staan vanaf dag 1 samen in hun uitloop stal. Ik had ze eerst laten wennen in de bak zodat ze de ruimte hadden en en dat was al o.k.
Ik was overigens ook huiverig voor het samen zetten en zat ook vanalles te bedenken om ze eerst gescheiden te houden maar dat was dus niet nodig. Nu kunnen ze al niet buiten elkaar :+: maar de quarter merrie is wel de baas.

Mijn haf is ook de baas :Y) , al vindt de shet het een uitdaging om te proberen waar de grenzen ook al weer lagen :+ !

Fijn dat het bij jou goed gaat!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:32

linda_arnold schreef:
Shattered schreef:

Daar heb ik ook over nagedacht, maar dan met een stang in het midden...............alleen dan het nadeel stang veert niet mee en de shet is vrij lomp, bang dattie dan niet bukt...

dat leert ie vanzelf ;) draad zou ik niet doen... als er 1 vast komt te zitten in het draad vergeef je jezelf dat nooit...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:50

wa bij ons een tijdje geleden ook, er waren 9 paarden, en 6 boxen.
het jongste veulen stond nog bij zijn moeder in de box, de twee jaarlingen in 1 box, en de 2 twenters in 1 box. ging opzich prima.

maar idd een half schot ertussen?