Buitenbak, welk zand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dniekje

Buitenbak, welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 16:56

Heeej :)!

Voor het aanleggen van een buitenbak wil ik graag weten welk zand je het beste kan gebruiken.
En hoeveel zand er voor gebruikt moet worden.
Het gaat hier om 20 x 40 bak.
Welk zand kan je het beste gebruiken?
Het moet niet glad worden als het geregend heeft, en zeker niet zwaar.

Iemand ideeën?

Liefs

Urielle

Re: Buitenbak, welk zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:20

Wij gaan aanleggen op een zandbodem. Daar komt drainage in, opgevuld met kiezel en drainagezand, dan worteldoek en dan lommelzand (is een rivierzand). Wij hebben daarvoor gekozen omdat de hier goed leverbare soorten rivierzand: scheldezand meer sproeien vraagt omdat het vrij zwaar kan liggen bij droogte (dat zou bij lommelzand schijnbaar iets minder zijn) en rijnzand vrij prijzig is (het is maar voor onszelf). Qua korrelgrootte heeft rijnzand wel de grofste korrel, maar ik zit op een zandbodem met puin erin tot zeker een meter diep die behoorlijk waterdoorlatend is dus ik kan me hopelijk :P een fijnere korrel permitteren. In het oosten van Nederland lees ik ook veel dat er woudzand gebruikt wordt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:12

gebruik de zoekfunctie eens met woorden als drainage of paddock kom je veel tegen.
Ik zelf heb drainage buizen, daar overheen drainagezand(heel grof) en dan een dikke laag vulzand.
Ik rij er niet in het is een paddock en hij ligt pas dus of het een succes is geen idee, kan ik je over een jaar vertellen :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:53

Hallo,

Gebruik zand (toplaag) gezeefd op 1 tot 3 mm korrel. Zorg dat er geen schelp/kalk- of vulkaansteen deeltjes in zitten. De eerste doet je drainagebuizen verstoppen de tweede is heel slecht voor de hoeven. Wij gebruiken omwikkelde drainage buizen en daar op een laag grind. Hou er rekening mee dat je bij intensief gebruik om de 5-6 jaar de top- en grindlaag moet verwijderen en wassen en de drainage buizen moet uitspoelen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 00:57

Wij hebben 1 meter geel zand (geen idee wat voor zand, is zand dat op de veluwe dieper in de grond zit) met daar doorheen tapijtsnippers, anders wordt het te zwaar. Drainage hebben we niet nodig; de dikke laag geel zand laat het water goed genoeg door en we hebben nooit plassen in de bak. De tapijtsnippers voorkomen dat de bodem te zwaar wordt en hebben als voordeel dat de bak niet snel stoft in de zomer of bevriest in de winter.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:52

Hallo,

Naar die tapijtsnippers was ik ook al op zoek. Weet je misschien een adresje daarvoor?

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:30

Wij hebben bij ons in de buitenbak, en nu ook in de binnenbak, gemengd zand. een van de 2 die door mekaar zijn gemengd komen iig bij ons uit het Heegermeer. Het water zakt aardig weg naar beneden.