Vraag over stallingsprijzen ed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ukkie09

Vraag over stallingsprijzen ed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 20:49

Hallo Bokkers,

Ik heb een aantal (open) vragen en zou graag wat antwoorden horen waar ik in de toekomst iets mee zou kunnen.

Ik heb een boerderij op het oog met een flink stuk land (7.335 m²) dit wil ik graag gaan verhuren.
Ik heb al een beetje uitgezocht dat ik er een aantal paarden/pony's neer kan zetten zonder problemen met mestafvoer ed te krijgen.
Er zijn nog totaal geen voorzieningen.

Mijn vragen zijn dus:
1. Wat zijn echt de basis voorzieningen
2. Wat wil de gemiddelde paardeneigenaar voor voorzieningen
3. Welke taken wil men (eventueel) het liefst uitbesteden (denk aan voeren, mesten, in-uit land halen enz)
4. Welke prijs zou reeël zijn

Kleine toevoeging, uitrij mogelijkheden zijn niet heel erg gunstig dus een bak zou er sowieso komen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Laatst bijgewerkt door Ukkie09 op 18-02-10 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Vraag over stallingsprijzen ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:00

3/4 ha is niet vreselijk veel land. Zelfs met goed weidebeheer en strookbegrazing is dit maximaal toereikend voor 3 paarden (mits geen erg grote). Wat je qua mestregels mag is daaraan ondergeschikt. Met de hoeveelheid dieren die jij noemt heb je vrij rap geen gras meer.

Beste optie (minste werk voor jouw en je behoud meeste privacy) is om dit stuk land te voorzien van een goede paardenomheining met stroom, water (pomp/buitenkraan), paddock(je) en schuilhok+opslag. En dat totaal pakket als geheel doe het zelf te verhuren aan 1 persoon met max aantal van 3 pony's of 2 paarden. Maak afspraken over wat voor onderhoud je verwacht, dus niet de wei stuk laten lopen, onkruid bestrijden (mag dat met chemische middelen ja/nee) weghalen mest, ivm netjes houden wei en bestrijding insecten (wel zo prettig dicht bij een woonhuis), etc.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:05

tis volgens mij niet 3/4 hectare hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:07

Tinkels schreef:
tis van mij niet 3/4 hectare hoor!

1 ha = 10.000m2
7.335m2 = 73% daarvan , dus grofweg 3/4e hectare. Minimaal per paard is 2.500m2 of 1/4e hectare.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:09

ja is ook zo... sorry..

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:36

Ukkie09 schreef:
Hallo Bokkers,

Ik heb een aantal (open) vragen en zou graag wat antwoorden horen waar ik in de toekomst iets mee zou kunnen.

Ik heb een boerderij op het oog met een flink stuk land (7.335 m²) dit wil ik graag gaan verhuren.
Ik heb al een beetje uitgezocht dat ik er een aantal paarden/pony's neer kan zetten zonder problemen met mestafvoer ed te krijgen.
Er zijn nog totaal geen voorzieningen.

Mijn vragen zijn dus:
1. Wat zijn echt de basis voorzieningen
2. Wat wil de gemiddelde paardeneigenaar voor voorzieningen
3. Welke taken wil men (eventueel) het liefst uitbesteden (denk aan voeren, mesten, in-uit land halen enz)
4. Welke prijs zou reeël zijn

Kleine toevoeging, uitrij mogelijkheden zijn niet heel erg gunstig dus een bak zou er sowieso komen.
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Wat bedoel je met die problemen van mestafvoer?

Welke prijs zou reeël zijn? sorry ik weet niet wat jij met een aantal bedoeld? 3 of 6 paarden/pony's

Ukkie09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 22:50

Als je meer dan 350kg stikstof produceerd zou je zogezegd een boekhouding bij moeten houden omdat je dan onder bedrijfsvoering valt.

Als je de vragen goed leest vraag ik me dus af welke prijs je bij welke voorzieningen zou verwachten.
Het aantal paarden is niet bekend omdat het allemaal nog gerealiseerd moet worden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:31

Informeer eerst bij je gemeente tot hoeveel dieren hobby is en wat de lokale regelgeving is ivm paarden en of je wel paarden mag houden op dat stuk grond (bestemmingsplan!)
Afgezien van het feit dat 6+ paarden niet genoeg gras hebben aan 3/4 ha (dus alles stuk lopen) mag je ook lang niet overal zoveel paarden als hobby houden. Daarnaast kan het ook zijn dat je door wat voor reden dan ook alsnog als bedrijf gezien wordt als je stalling gaat verhuren.

Zoek eerst heel goed uit hoe het zit met de regelgeving. Maak een kostenplaatje, want kans is heel groot dat je net quitte speelt gezien de ruimte die je hebt (en dan moet je het echt goed doen + geluk hebben). Dan heel goed de voor en nadelen tegen elkaar afwegen, opbrengsten zijn niet zo super tot slecht, pensionklanten hebben altijd een iets ander idee over ideaal, privacy ben je ook gedeeltelijk kwijt, flinke startinvestering die zichzelf langzaam terugverdient (vaak wel bij verkoop, maar dan moet alles , incl. wei, er wel netjes uitzien!).

Ik weet verder niet hoeveel ervaring jij zelf hebt met paarden, maar bij een pensionstal, dus waar eigenaar gedeelte van de verzorging doet, wil ik toch wel een eigenaar die verstand heeft van paarden en liefst zelf een paard/paarden heeft staan. Anders heb ik liever wei met stroom (omheining) water en opslagplek en geheel doe het zelf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:18

Ukkie09 schreef:
Als je meer dan 350kg stikstof produceerd zou je zogezegd een boekhouding bij moeten houden omdat je dan onder bedrijfsvoering valt.

Als je de vragen goed leest vraag ik me dus af welke prijs je bij welke voorzieningen zou verwachten.
Het aantal paarden is niet bekend omdat het allemaal nog gerealiseerd moet worden

Maar met een dergelijke hoeveelheid land kun je hooguit twee paarden kwijt, wil je niet klauwen met geld kwijt zijn aan bijvoeren in de zomer!
Leuk idee, maar om hier serieus iets mee te kunnen zul je echt fors meer weidegrond moeten hebben! Je schrijft dat uitrijmogelijkheden matig zijn; ik verbindt daar voorzichtig de conclusie aan dat je in een of andere polder zit. Hoe is de waterhuishouding daar? Kun je zomer en winter een vorm van weidegang bieden?

Kortom, hier kun je in de praktijk niks mee. Leuk om je eigen paarden aan huis te hebben, maar meer is het niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:27

Ik heb 2 paarden op 8000 m2 staan vanaf juli, aanvang gras moeten begrenzen zo veel dat er stond. Echter na 5 weken al bij moeten voeren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:08

Ukkie09 schreef:

Als jij paarden van een ander huisvest en stalling vraagt val je toch ook onder bedrijfsvoering?

Ukkie09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 15:33

Onder die hoeveelheid van je onder hobbymatig, vandaar

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 15:46

Ukkie09 schreef:
Onder die hoeveelheid van je onder hobbymatig, vandaar

Nou sorry, maar als er geld bij komt kijken ben je niet meer hobbymatig. Als jij bv jaarlijks meer als 1 paard verkoopt ben je ook niet meer hobbymatig ook al gaat het om de veulens van jou merrie. Zoiezo ben je sinds kort volgens mij verplicht om een mestboekhouding bij te houden.

Maar je komt dus uit op 29,16 kg stikstof per maand dus dan kun je qua stikstof 5 ponys houden als je ze in een box huisvest en anders ongeveer 10 pony's. Beide is gezien de hoeveelheid grond niet haalbaar. Ga je je mest afvoeren of niet? Mest afvoeren heb je een mestnummer nodig en dus ben je bedrijfsmatig.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 16:22

de gemeente kan jouw vertellen hoeveel paarden je mag hebben zonder vergunning. je mag per hectare zoveel paarden/pony's hebben. en uit jouw verhaal kun je opmaken dat je de boxen wilt verhuren en ben je dus wel bedrijfsmatig bezig en kun je gelijk ook een UBN nummer ect aan vragen, dit staat ook allemaal op de site van het Ministerie van landbouw (LNV)