Stalgebouwtje bouwen met YTONG blokken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Stalgebouwtje bouwen met YTONG blokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:05

Weet iemand wellicht of het een goede optie is om een stal te bouwen van simpele Ytong bouwblokken...?
En dan heb ik het dus over buitenmuren van die gasbeton blokken , met een golfplaten dakje :)

Volgens mij kon dat namelijk niet , omdat dat spul toch wat te zacht is voor dergelijk gebruik ?

delerium

Re: Stalgebouwtje bouwen met YTONG blokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:15

Hm, daar heb ik mij ook ooit iets over laten vertellen... Maar als je bv een stalen geraamte hebt zou het al een eind sterker moeten zijn. Het "zachte" kun je aftimmeren denk ik. Ben wel heel benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:22

Ik geloof dat je het sowieso aan de buitenzijde van minimaal een coating moest voorzien (stucen ofzo) :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:28

Ytong is poreus, neemt dus water op, en vriest dan 's winters kapot.
Als je snel, makkelijk en zelfdragend wilt metselen moet je B2-blokken nemen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:33

Dat zijn toch van die gipsblokken?
Ik wou dat eerst ook, maar mij werd verteld dat die dingen vocht op zuigen. Dus dan zou je bijvoorbeeld een betollen plaat moeten storten of met gewone stenen een stukje moeten opmetselen. Daarnaast moeten ze afgewerkt worden anders zouden ze door het regelmatig natregenen kapot kunnen gaan.
Wanneer je dus een betonnen vloer zou willen leggen dan moet je daar dus weer een vergunning voor aanvragen.

Zou het niet gewoon makkelijker en net zo goedkoop zijn om het met hout te doen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:37

Ytong zijn blokken waar je makkelijk en snel een binnenwandje mee neer kunt zetten. Helaas zijn ze niet zo sterk als kalkzandsteen. Ytong is ook er poreus en je kunt het gemakkelijk "breken".

Ik raad het je af en zou als ik jou was kalkzandsteen gebruiken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 12:51

waarom koop je niet een bouwpakketje van hout? Wij hebben een hele mooie schuur van Finwood staan. Zit een beschrijving bij, alle balken zijn genummerd. Weet je precies in welke wand en zelfs welke laag je een balk moet plaatsen.
De hoeken haken kruislings in elkaar.
De balken zijn mes in groef (dubbele mes+groef), dus dat schuift niet.
Wij hebben met wat familie in 2 dagen tijd 2,5 meter opgetrokken voor een schuur van 15 bij 10 meter, waar 6 wanden in zaten. Je zag het gebouw echt de lucht in groeien.

Zie mijn topic:
[ITP] Mijn nieuwe stal is zo goed als klaar!!!!
Als je naar beneden scrolt dan kom je foto's van de nieuwe schuur tegen waar ze aan het dak bezig zijn. (Daar zie je links op de foto de kaartjes met nummering, die hadden we er nog niet vanaf gehaald )

Voordeel van zo'n gebeouw is ook, dat ....zou je ooit verhuizen, dan kun je het gebouw eventueel weer afbreken en meenemen naar je nieuwe stekkie.
AL denk ik niet dat wij dat met deze lel van een schuur ooit zullen doen.

Wij hebben trouwens de onderste meter met betonblokken moeten metselen, omdat de schuur aan de achterzijde in de helling wegloopt. Zouden we daar hout hebben gebruikt, dan zou dat in de grond uiteraard gaan rotten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:56

We hebben al enkele weken geleden normale metselstenen besteld voor ons stalletje ;) Maar ik vroeg het me gewoon af. In de YTONG bouwwijzer (op Google wel te vinden) staat dat ze juist niet vatbaar zijn voor vocht , en ook prima voor (dragende) buitenmuren gebruikt kunnen worden...waarvan ik dus altijd dacht dat dat niet kon , vandaar :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:04

Hallo,

We hebben net een nieuwe stal gebouwd (nog 2 te gaan) en daarvoor gebruiken we kelderblokken (geperst beton). Die zijn hard, hol, zwaar en goedkoop. Zo heb je een solide muur die ook isoleert. Dan is deze gestuukt met mortel aan beide kanten en aan de binnenzijde afgetimmerd met een houten lambrisering (planken) dit heeft als voordeel dat je beschadigde planken eenvoudig kunt vervangen en dat de druk bij een trap gelijkmatig over de wand verspreid wordt, zodat je muren heel blijven.
Gebruik je geen hout als afwerking, we hebben hier nog oude stallen van de vorige eigenaar, waar de wanden compleet verwoest zijn door het trappen (gaten, scheuren, ja zelfs los getrapte tussenwanden). Hout is de beste afwerking en voorkomt dat je in een paar jaar weer een nieuwe stal moet bouwen.
Let er bij de dakconstructie op dat je voldoende ventilatie hebt en bescherming tegen condens, anders heb je telkens een natte stal en rot je dakconstructie weg.
Let wel op randen en uitstekende delen, paarden zetten graag hun tanden in hout, dus werk deze af met ijzeren hoek-profielen. Zo heb je een solide stal die vele jaren meegaat.
Gebruik in geen geval gips of YTong, dat neemt teveel water op en is te zwak voor buitenwanden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:14

Bedankt voor je reactie +:)+

Maar wat zijn kelderblokken....? Is dat soms die steen rechts hier in de link , die echt helemaal hol is...? :)

http://www.wijckmans.be/bouwmaterialen.htm

Op zich ben ik niet heel bang voor trappen , daar het een doorloopstalletje wordt met 2 in / uit gangen. Daarnaast dan nog een zadel / voerkamertje en een hooiopslag / stal.

Maar het idee was inderdaad wel om de binnenkant af te timmeren en de buitenkant een mooie witte laag te geven zoals de huisjes hier in de polder zijn , en ons huis ook :)

De dakconstructie wordt in principe simpel , we hebben meerdere opties overwogen maar willen in eerste instantie maar gaan voor iets simpels zoals bvb. gewoon rondom op de muren houten balken schroeven , de voorkant iets hoger dan de achterkant , en dan wat tussenbalkjes en daarop gewoon lichtdoorlatende golfplaten schroeven. Alleen ben ik dan inderdaad wel bang dat je daar condensvorming onder krijgt...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 02:24

Hallo,

Dit zijn inderdaad de blokken (de holle variant) die wij gebruikt hebben. Hier in de streek worden alle stallen -en ook woonhuizen- zo gebouwd. Het formaat dat we gebruikt hebben -op aanraden van de landbouw coöperatie- is 39x29x20 cm.
Over de schade die de paarden aanrichten, dachten we ook dat het wel zou loslopen, maar aangezien we jonge paarden hebben, is de baldadigheid soms te vergelijken met de sloopzucht van pubers. Dus maar afgewerkt met hout. Het maakt meer herrie, maar de wanden blijven wel heel.
Als dak hebben we stalen profielplaten en doorzichtige golfplaat van glasvezel. Daar heb ik nu al spijt van, want die platen vervuilen en lekken snel en condensatie treedt ook gauw op. Onder de profielplaten hebben we bitumenplaten gelegd, dat scheelt al veel. Belangrijk is wel dat alle houtwerk van het dak goed behandeld is. Jammer genoeg is carbolineum hier niet meer toegestaan -al hoewel het in België weer wel mag-, terwijl de alternatieven op waterbasis ronduit flut zijn. Ik denk dat dakpannen nog het beste zouden zijn, maar die zijn wel duurder.