Zal het zo goed mogelijk proberen uit de doeken te toen, maar voor mij is alles ook een complete wirwar, dus als jullie het niet begrijpen, ligt het niet aan jullie

2 jaar geleden kocht ik jamaica, met haar zou ik western gaan rijden. Kocht het tuig, vond een instructrice, maar na 3 lessen werd me duidelijk dat EN het zelf leren, EN het een jonge pony leren, niet werkte. Dus besloot ik haar engels in te rijden, ik kon tenslotte altijd nog overstappen.
Jamaica is nu ruim een jaar onder het zadel en ze doet het super! (engels dus)
Bij ons op stal staan ook mensen met een quarter, en elke keer als ik hun zie rijden, kriebelt het weer. Ik wil ook!
Western spreekt me gewoon heel erg aan, maar als je me vraagt waarom, dan heb ik geen antwoord.
Ik heb het wel gezien met het engelse rijden, maar echt iets aangeven van, waarom dan, dat kan ik niet. Het is gewoon een gevoel. Ik wil wat anders, maar wat?
Ik wil Jamaica met een touwtje om haar hals kunnen rijden, en verder niks, maar daar vertrouw ik ghaar nog niet goed genoeg voor, durf ik nog niet.
Ik heb een touwhalster, waar je prima mee kan rijden. Ik wil hier heel graag mee naar buiten, maar ik durf niet. Er zit bij mij ingebakken dat je met een bit gewoon veel meer te vertellen hebt, en tja, dan zo'n touwtje... reageert ze daar wel op? Doe ik het wel goed? En wat als het fout gaat? Kortom, weer iets wat ik niet durf.
De vrijheidsdressuur ligt redelijk stil, ook hier kan ik geen echte rede voor aangeven.
Jamaica heeft in haar koppie ambities zat, om het zo te zeggen. Ze leert ontzettend graag, en is altijd in voor iets nieuws.
Ik denk dat ze het op engelse wedstrijden op zich niet slecht zou doen, maar ik heb in die hoek totaal geen ambities, heb geen zin om verplicht te rijden, wil mezelf niet bewijzen....
Engels, freestyle, western... of nog wat anders....
Ik weet gewoon niet waar ik heen wil. Maar dat ik wat anders wil weet ik wel, maar wat dan?
. Lees eens een boek van Voest (niet dat daar veel over rijden instaat maar toch), zoek de 7 games van Parelli uit op internet. Lees een boek over clickertraining en ga dat eens combineren met je vrijheidsdressuur....de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik heb zelf mij level 1 (Parelli) bijna zonder dat ik dat pakket heb (daar zit ook een stuk rijden op touwhalster bij)..gewoon van internet, wat gezond verstand en yahoo- forums en dan kom je een heel end hoor.