2-jarige moet nog leren vaststaan!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChevalover

2-jarige moet nog leren vaststaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:35

Ik heb Cheva gekocht toen hij 1jaar en 2maanden was. Je kon hem toen niet aanraken en hij was ook veels te mager!! We hebben hem toen een wormenkuur gegeven en zijn meteen begonnen met voorzichtig bijvoeren en natuurlijk wat vertrouwen opbouwen. Die dingen hebben al bijna 2 maanden in beslag genomen, en dan waren we nog maar aan de basis!!

In de voorbije 6 maanden heb ik hem het volgende geleerd;
- Halstertje dragen
- Aan een touw meelopen (in draf ook)
- Beetje commando's (ho, stap, draf, galop, achter...)
- Borstels verdragen
- Hoofdstelletje indoen (dan laten we hem 10 minuutjes staan en doen het dan weer uit ;))
- Niet meer belachelijk doen als er een dierenarts komt voor een wormenkuur / jaarlijkse spuit etc... :o

Maar nu heb ik dus een probleem en ik vind het eigenlijk ontzettend vervelend!! Cheva had al een enorme achterstand, maar zelfs nu hij 2 wordt in maart, kan ie nog altijd niet alles wat wel zou moeten. Ik heb het nu dus over vaststaan en voetjes geven. Over die voeten geven zal ik een ander topic openen, want ik zou het nu graag eerst hebben over het vaststaan...

Cheva heeft nog niet zo veel geduld, en ik heb al eens een paar keer 'een poging gedaan' om hem op de poetsplaats te zetten. Dan sla ik altijd het uiteinde van het touw door de ring en hou dat vast en dan ga ik met mijn hand over heel zijn lichaam. Jammer genoeg heeft hij snel door dat als ik bij zijn staart kom, hij gemakkelijk weg kan stappen dus dan heb ik niet veel controle meer. Langer dan 2 minuutjes kan hij dus eigenlijk niet blijven staan... :+

Nu zou ik jullie willen vragen of jullie nog tips hebben hoe ik dit het beste op kan bouwen en hoe ik dat eigenlijk met mijn poeskist moet doen?? Want als ik die in de buurt zet, heb ik de kans dat Cheva hem ondersteboven trekt of erop gaat staan en weg stappen om een andere borstel te nemen kan ik dus ook niet natuurlijk ;)

Bedankt voor het lezen!!

JoyceLa

Re: 2-jarige moet nog leren vaststaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:42

Misschien kan je hem hooi geven als afleiding. En hem tijdens het eten aaien en later met een borsteltje dan gaat hij het assosieren met iets fijns ipv vervelends. Ik zou de tijd ook langzaam opbouwen dat hij vast moet staan en uiteraard belonen. Misschien niet gelijk heel je poetskisterneer zetten en gewoon beginnen met 1 borsteltje. Als hij gewend is aan het borstelen en langer kan staan zonder afgeleid te worden (behalve door het hooi ;) dan kan je proberen zijn poetskist neer te zetten..

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:42

Al kan je ook gelijk de poetskist neerzetten zodat hij weet wat er gaat gebeuren maar dan zou ik hem op een afstandje zetten dat hij hem wel kan zien maar niet aan kan raken..

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:43

Das niet zo heel vreemd dat ie dat nog nie kent hoor, ik ken 4 jarige die nog niks kunnen.
Gewoon geduld en probeer het eens met iemand anders erbij.
Dan laat je die hem eerst vast houden dat ie gewoon blijft staan als jij hem poets, met 1 borstel, dan zit je ook niet met je poetskist.
En als dat goed gaat zet je hem aan 1 kant vast en de andere kant het touw wel om de paal maar niet vast, dat mocht ie in paniek raken je hem wat ruimte kunt geven.
En dan van lieverlee vast houden tot ie het kent.
Succes.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:45

En hoe is hij tussen 2 touwen? Dus als je aan elke kant van het halster een touw hebt? Dan kan hij niet voor en achteruit lopen. Mijn 2.5 jarige kon ook niet vaststaan toen ik 'm kocht. In de trailer was het helemaal een drama. Toen ben ik rustig aan begonnen om hem vast te zetten tussen 2 touwen. En dat hielp. :)

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:51

Ik had ook ooit wat op bokt gezien voor paarden die nog niet vast konden staan of in paniek raakte. als je dan aan het paard zijn halster een longeerlijn vast maakt, en dan bijvoorbeeld door de ring haalt en de longeerlijn vast houd. En dan steeds meer opbouwen. Dus eerst mee gaan als hij bijv. naar achtere loopt en daan steeds minder mee gaan..

snapje het nog? :')

angelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:51

ik zou het inderdaad ook tussen 2 touwen proberen en dan niet al te strak vast zetten zodat ie wel wat ruimte heeft. vaak werkt dit beter dan aan 1 touw aan de muur vast binden.
die van mij gaat namelijk ook hangen als ik m aan de muur vast zet en tussen 2 touwen kan ze de hele dag wel vast staan bij wijze van! :D

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:54

Dankje mirka1994 daar heb ik wel wat aan!!

We hebben het ook eens met hooi geprobeerd, maar dan hadden we het probleem dat als het hooi opwas hij enorm vervelend begon te doen!! We gaven hem niet bij, omdat hij ook even moest blijven staan zonder het hulpmiddel, maar dan begint hij na een tijdje te maaien met zijn voorbeen... :\

se7entje; Ja, we hebben hem ook eens door iemand laten vasthouden, dat ging redelijk goed, maar als we hem dan aan de poetsplaats willen zetten, doet hij weeral zoals altijd: heel ongeduldig... ;)

Mayflower_; Dat is inderdaad niet zo'n slecht idee!! maar jammer genoeg hebben we geen 2 ringen in de muur... :o

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:00

tjalk; Hihi, ja ik snap het ongeveer :P Dus de longelijn door de ring slaan en als hij wegstapt het touw mee laten vieren?? En dan een beetje opbouwen door het touw wat meer bij mij te houden ipv. mee te geven?? Ja, dat kan wel handig zijn!!

angelady; Ik vind het wel heel interessant dat veel paarden blijkbaar braver zijn bij 2 touwen!! Heeft een paard dan minder ruimte om weg te draaien ofzo?

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:01

vastzetten en laten staan gewoon je gang gaan en raakt hij in paniek even met rust laten maar wel vast laten natuurlijk niet zover laten komen dat hij verongelukt en misschien kortzetten. Tussen 2 touwen zou ook misschien beter zijn. Ik weet het is moeilijk maar als hij ze zin krijgt dan zal hij het blijven doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:05

Toen ik mijn paardje kocht was hij al bijna 4 en die kon nog helemaal niets.
Ik ben gewoon begonnen met alles in de stal te doen en dan stilletjes aan hem is een keertje vastzetten aan een heel lang touw en telkens een beetje korter dus tot hij het wel voelde dat hij vast stond. Als je dit rustig opbouwt heb je er geen problemen mee :)

Vaststaan doet de mijne dus wel, stilstaan is een anders verhaal :D

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:07

Ik heb het zelfde probleem met mijn paardje (staat bij Mirka 1994 op stal, toevallig ;))
Mijn paardje heeft heel erg de neiging om te gaan hangen.
Wij hebben nu de binnenband van een fietsband opgehangen, dat rekt al mee... Dit scheelt al.
Ik ben ook begonnen met hooi geven. Het belangrijkste in het begin is dat ze leren op één plek te staan en stil te blijven staan.. Als je paardje dit eenmaal onder de knie heeft, kun je het hooi geven vanzelf langzaam af gaan bouwen. Je moet het stapje voor stapje doen en niet teveel ineens willen. Begin gewoon met 10 minuutjes per dag, en breid het langzaam uit.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:08

Er bestaat een speciale vastzetring, als het paard gaat trekken dan geeft het touw enigszins mee. Je kunt het bestellen bij downunderhorsemanship.com maar volgens mij ondertussen ook wel bij de betere ruitersportzaken te koop.

Hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6rbU34eZQ5U

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:09

Vastzetten op een plek waar het paard niks om kan trekken (verkijk je niet, paard in paniek kan een kleine stal en/of schuur omver trekken).
En dan een tijd zo laten staan en je er verder niet mee bemoeien. (niet zelf gaan zenuwpezen bijvoorbeeld, dan geef je het paard aanleiding om zelf bang te worden).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:10

Ik je paard in eerste instantie volgens de Linda Tellington Jones methode vast zetten, met 1 touw, maar aan 2 kanten vast.
Deze manier is veilig voor jou en je paard.

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:11

Er is wel een grote stal waar de deur is uitgehaald, en daar staan de volwassen paarden vaak als het regent om gepoetst te worden. Er is een ring in de muur en een metertje verder zijn de tralies nog van de ex-stal, misschien kan ik daar een 2de touw ronddraaien? Dan staat hij toch 'ongeveer' aan 2 touwen :')

Yontheke; Wow, 4 jaar is wel wat ouder ja :P Ik poets de mijne nu ook bijna altijd in de stal, vind hij eigenlijk wel heel leuk!! (niet dat ik hem zoveel poets, in de wintermaanden 2 keer per week ofzo :o) Ik zal het inderdaad eens proberen om hem met een langer touw op de poetsplaats te zetten. Toen jij dat deed, was je hem dan ook aan het poetsen of liet je hem alleen vaststaan?

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:12

Als ik het goed begrijp staat ie niet tussen 2 touwen maar alleen aan een muur.
Dat maakt het dan wat moeilijker, maar indd toch met iemand erbij en dan het touw wat laten vieren.
Dat ie ongeduldig word is niet zo erg, dat deed de mijne ook, stond geen seconde stil, gewoon negeren en een beetje op z'n plaats houden, dat ie niet teveel opzij en naar voor en achter gaat, dan leert ie dat vanzelf af.
Wel zou ik het maaien met de voorbenen afstraffen want dat mag ie echt niet, kan gevaarlijk zijn voor degene die erbij staat.
En vooral belonen als ie braaf is en niet te lang laten staan, beetje opbouwen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:14

Voor maaien moet je hem NIET straffen. Negatieve aandacht is ook aandacht. De beste manier om het af te leren is negeren.....

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:15

Ja, das jou mening.
Maar ik ga niet het risico nemen om raak getrapt te worden, ookal krijgt ie dan aandacht.
En je hoeft hem daar ook niet uitgebreid voor te straffen, een tik is genoeg, kan gewoon zonder woorden.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:17

Dat snap ik hoor, mijn paardje doet het ook. Het is vaak geen gemenigheid, maar frustratie en ongeduld. En idd, het is mijn mening, maar als je je paard een tik geeft, krijgt hij toch weer aandacht.
Bij mijn poown is het met negeren al de helft minder geworden.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:20

Zeker niet het touw mee laten vieren!! Zo leert paardlief dat hij zich gewoon los kan trekken.
Ik krijg ze ook nog wel eens op stal hoor, 6-jarigen die niet vast kunnen staan. Mijn oplossing tot nu toe; knoophalster EN gewoon halster om (knoophalster heeft 2 kleine knoopjes vlak achter de oren, liggen daar prima TOT het paard gaat hangen dan doet het pijn, stoppen ze met hangen is de pijn weg.) Nooit tussen 2 touwen beginnen, wel eens een paard ondersteboven zien spartelen? 2 touwen op 1 punt vastmaken, breekt de ene, dan heb je de ander nog. Het moet vooral voor het paard heeeel duidelijk zijn. Ho is ho. "ik sta vast en kan NIET weg" als ze dat doorhebben komt de rust vanzelf.
Zet er een supermak paard naast die niet verschiet als een ander gaat hangen (dit paard niet vastzetten overigens, als ie toch schrikt heb je er 2 aan het hangen) en beide paarden even met rust laten. Pas belonen als hij gewoon aan het touw staat zonder te hangen. Of als hij even heeft geprobeerd los te komen, maar zonder resultaat en zich er een beetje bij neerlegt. DAN kom je pas met hooi en snoepjes. Een 2 jarige is nog niet zo sterk als een 3 jarige en die is weer noet zo sterk als een 4 jarige etc, hoe sneller je hier doorheen komt hoe beter.
Vrienden van mij hadden een hengst die ze ook op veel te late leeftijd probeerden vast te zetten, deze trok letterlijk stenen uit muren, ringen spatten uiteen, halsters vlogen je om de oren, dit is ook niet meer goed gekomen, zelfs een stierenketting hield hem niet tegen. Dus hoe eerder je erbij bent, hoe beter!

EDIT: Sorry, niet goed gelezen. Dacht dat ie niet vast kon staan, omdat ie dan ging hangen maar dat is een ander topic wat ik net las. Als ie geen respect heeft voor jouw ruimte (dus wegdraaien etc) moet je hem iets duidelijker laten merken wat de verhoudingen zijn. Jij bepaalt waar hij staat, niet met slaan maar met lichaamstaal en dus kracht uitstralen. Ho is Ho en geen stap verder. Daarna is ie wel weer het beste paard van stal maar hij moet niet wegdraaien, naar je toe draaien, met zijn voorbeen naar je maaien etc.
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 17-02-10 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:21

Zoals je al las, kon die van mij met z'n 4 nog geen seconde stil staan.
Heb hem genegeerd tot zover dat ie niet mocht klauwen, constant erg ver naar voor en terug, en mij plat drukken.
Nu staat ie als een mak lammetje.
Heb er met m'n stem nie teveel aandacht aan besteed maar hem wel gezet waar ik hem wou hebben, en vooral niet te langdurig poetsen.
Gewoon borstel erover, opzadelen en klaar.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:22

Op welke leeftijd adviseer jij dan alvast te beginnen met vaststaan, bonita?

xChevalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 13:26

se7entje; Ja, in de winterperiode staat hij binnen aan een muur, in de zomer aan een grote paal (ook met een ring in) die in een betonnen grond zit, heel stevig dus :P

denise04; Hihi, een fietsenband is wel een originele oplossing :P
Ow, ik kom nog niet eens aan 10 minuutjes :+ Ik vraag hem meestal 2 minuten, en als hij braaf is, doe ik er nog een minuut bij, met een beloning natuurlijk (paar koekjes). Als ie vervelend begint te doen, moet hij eerst deftig stilstaan voordat hij terug op de wei / op stal mag.

Ja, als hij aan het maaien is krijgt hij meestal een tik tegen zijn borst, dat is het enige wat effect heeft, als ik hem geen aandacht geef, word het alleen erger. Begint hij te hangen, en probeerd hij ook met zijn achterbenen te trappen. Als hij begint te maaien als ik met hem wandel, dan negeer ik het wel, maar in een kleine ruimte (die ex-stal dus) vind ik het niet echt veilig om hem maar z'n gang te laten gaan ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 13:29

Zodra een veulen een halster om kan en een klein beetje snapt wat een halster doet (dus meelopen met een mens, te beginnen met hand op de kont combineren met stem, mama die loopt en lichte druk op het halstertje) in principe doe ik dat na de eerste 2 weken (eerste uren/dagen/weken is vooral knuffelen, hem overal aanraken zoals oortjes, voetjes, oogjes, onder zijn staartje, buik, plek waar de singel ooit komt, halstertje omdoen, in het mondje voelen alvast gewenning, soort inprenting).
Als dat meelopen goed gaat (duurt meestal een week oid), (dus veulen is dan rond de 3 weken, en nog niet erg sterk en nog erg hangerig aan mama)
Dan mama op de poetsplaats zetten, kind de ring ernaast. Zelf erbij blijven, geheid dat ie gaat hangen, hand op t kontje en verder niks. Als dat goed gaat weglopen en even een paar minuten laten staan, dan terug komen mama en kind losmaken en lekker in de wei zetten. S'avonds nog een keer. Volgende ochtend nog een keer. net zolang tot baby er niks om geeft.
Laatst bijgewerkt door Bonita_Bon op 17-02-10 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt