kuilen gravers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

kuilen gravers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:14

Heb sinds kort 2 pony;s erbij, nu gaan ze ineens kuilen graven, en geen kleintjes, er zit er 1 bij van minstens 40 cm diep.
Mijn eigen paard doet het niet, alleen deze 2 schurken, eigenlijk pas sinds de grond bevroren is, iemand tips wat ik eraan kan doen?

Tegen de verveling heb ik al boomstronken liggen om te knagen, anders beginnen ze ook aan het houtwerk.....

8nnemiek

Re: kuilen gravers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:22

Dit kan ook komen doordat ze mineralen tekort komen, dan gaan sommige nl instinctief graven naar mineralen en likken aan metaal en hout.
Heb je een goede liksteen, zo'n rode?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:24

Bij mijn bijrijdpaard staat er ook 1 (Velvet uit m'n profiel) die ook altijd gaten graaft in de bak.. Verschrikkelijk irritant, heb het 1 keer niet gezien tijdens het rijden en ik maar niet snappen waarom Lorna er elke keer overheen sprong :o

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 15:59

Ik heb geen liksteen hangen, kan ik wel ff gaan halen, maar of dat helpt.......de mijne doet het uiteindelijk ook niet, mijn vorige shetten ook niet, alleen deze 2 schurken...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:32

Niet iedere Shet neemt zijn voedingsstoffen hetzelfde op.
Graven is vaak wel een teken van mineralentekort. De meeste zandgravers, zijn ook zandeters, dus controleer je waterbak en de mest goed op zand.
Mocht er zand in zitten, neem dan een Sand Clear kuurtje voor de paarden mee (of "Zandweg" oid).

Succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:44

mammaslamma schreef:
Heb sinds kort 2 pony;s erbij, nu gaan ze ineens kuilen graven, en geen kleintjes, er zit er 1 bij van minstens 40 cm diep.
Mijn eigen paard doet het niet, alleen deze 2 schurken, eigenlijk pas sinds de grond bevroren is, iemand tips wat ik eraan kan doen?

Tegen de verveling heb ik al boomstronken liggen om te knagen, anders beginnen ze ook aan het houtwerk.....

wellicht enters / twenters???

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:51

Troost je, ook met zoutblokken doen ze het nog.
Wellicht op weg naar China?
Nee gekheid, maakt niet uit hoe de omstandigheden zijn, ze vinden het vaak gewoon leuk.
Er is maar één oplossing.................dicht gooien!!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 17:59

friesiszwart schreef:
mammaslamma schreef:

wellicht enters / twenters???

6

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:02

Breek me de bek niet open...kuilen waar een Duitser jaloers op zou zijn!
Voor de mineralen...gek dan, dat maar 1 of 2 paarden het doen en de rest niet!
Volgens mij willen ze gewoon een gat graven en zo onder de omheining door te kruipen naar de vrijheid!

Ondankbare rot honden!

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 19:53

aerdenhout1 schreef:
Volgens mij willen ze gewoon een gat graven en zo onder de omheining door te kruipen naar de vrijheid!

Ondankbare rot honden!

I.d.d 3 doen het niet en de andere 2 graven zich ongans.......
Deze 2 hebben we een maand of 4, en nu pas willen ze door de bodem heen naar China,de eerste 3 maanden keken ze er niet naar om, raar verhaal dus.....
Nu is het niet een groot probleem, maar je zal er toch maar inkukelen, beetje gat is hier 40 cm.
Nog ff , gaan ze de wei op, kunen wij de boel vlaktrekken en gaatjes plamuren, het blijven vreemde beesten, nieuwe pownies, weer ff aan wennen, vrees ik.....

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:03

Gooi een dikke berg zand in hun land, vinden ze ook geweldig!!
Staan ze werkelijk op hun kop in het zand. Graven, rollen, gaan er bovenop staan. Heerlijk.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:11

achja ik heb ook 2 paarden staan die kuilen maken een duitser niet kan graven. oja ik heb een duits paard :P nee maar die pony doet het al sinds ik haar heb. als ze op zand staat gaat ze graven. en het liefst zo diep en groot mogelijk zodat ze zich erin kan verstoppen. paard is ook een fanatiek graver. ik denk niet dat het door een mineraaltekort komt. in ieder geval niet bij mijn paarden. die zoeken gewoon een manier om zich bezig te houden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 20:21

Denk dat het i.d.d een vorm van verveling kan zijn, slecht weer, bevroren grond, boomstronken zijn allemaal al kaal gevreten, wat moet je anders......

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:55

Graven doen die van mij gelukkig niet maar wel hout vreten.
Dat van de boomstam vind ik wel een goed idee.
Kun je dan nog het beste speciale soorten bomen gebruiken?
Ik neem aan dat je niet zomaar iedere willekeurige boomstam kunt pakken?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:01

aerdenhout1 schreef:

Ondankbare rot honden!

_O- _O- _O-

Ik heb er 3 staan en de grootste graaft, dacht eerst dat ie de pony in de kuil wilde lokken en dan snel dichtgooien, maar laatst zag ik waarom ie het doet:
hij gaat met z'n voorbenen in de kuil staan en gaat dan LIGGEN en rollen :wow: :roll: .... ik geloofde m'n ogen niet en vergat het te filmen voor de eigenaar als bewijs......
Het is een KWPNer, maar er moet ergens Duits bloed in zitten.....

Loesje79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:03

Hier graven ze beide, we hebben een liksteen, maar na het graven gaan ze ook direct heerlijk liggen rollen... :+

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:04

Mijn paard groef nooit kuilen maar toen hij naar een andere stal ging waar wel 1 paard de diepte in groef, deed hij spontaan mee. Aangeleerd gedrag dus.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:11

Ik heb ook zo`n kuilen gravers :Z ze weten verrekte goed dat het niet mag, als ze willen beginnen en ik mopper dan spurten ze alle kanten op, maar als ik mijn hielen heb gelicht dan zijn ze alweer aan het graven.

Ik heb een mineralen liksteen hangen en twijgjes liggen, daar ligt het niet aan, is volgens mij puur verveling, en gaten wat ze graven :wow: zijn net struisvogels, staan ze met hun hoofd in het zand, zie je alleen een stuk achterhand erboven uit steken.
En ik maar weer dicht scheppen :+ heb toch een paar spierballen :Y)

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:02

Hier doet het ook 1 van de 3. Eerst een lekkere kuil graven; en dan daarin gaan rollen. Hij snapt niet dat wij de kuil steeds dichtgooien; moet ie weer opnieuw beginnen :+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:16

Nog niet gehad dat ze dan in de kuil liggen en er niet meer uitkomen? Pootjes in de lucht en met een blik van...hoesditnugebeurd???????
Moet je of de kuil gaan uitspitten, of paard omtrekken.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:21

Hier ook zo een!! Volgens mij heeft ze gewoon een identiteitsvraag.. Misschien denkt ze dat ze een mol is..
Ze heeft in ieder geval alles wat er al werd genoemd en nog graaft ze de hele wei om.. En dieper dan 40cm!
De enige mogelijke oplossing is niet kijken en regelmatiger hooi geven zodat ze dat opeet voordat de geiten het
ophebben!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:43

Bij ons op stal zijn er ook veel paarden die graven! Helemaal tot de bodem, en daar gaan likken. Dat kan idd mineralen tekort zijn.
Mijn pony doet het niet, maar heel soms helpt ze een ander paardje wel. Uit zichzelf gelukkig niet dus!

A_nita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:04

Bij ons zijn de kuilen niet zo diep gelukkig, het is meer het idee van een lekkere rolplek maken.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:37

Wordt het land soms ieder jaar opnieuw ingezaaid? Mijn pony deed het eerst ook toen hij op een weiland stond dat steeds ingezaaid werd, nu staat hij op een weiland wat niet ieder jaar ingezaaid wordt en doet hij helemaal niks meer.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:06

Mag hopen dat ze het op de wei niet doen, die mogen we gebruiken voor noppes, maar ik denk dat zand net ffl lekkerder graaft...