Ervaring met gemeenteland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Ervaring met gemeenteland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:17

Ik was aan het rondzoeken naar een plekje iets dichter bij mijn huis en wat echt voor mezelf zou zijn, waar geen andere staan en geen gezeur kan komen. Nou was het in mij opgekomen om de gemeente te mailen. De omliggende gemeentens had ik dus gemaild, nou had een gemeente een stuk grond beschikbaar. Wel is het zo dat er iets opgesteld wordt(weet de naam niet meer) en jij dan het netjes moet onderhouden en voor hekwerk etc moet zorgen, voorderest vragen zij geen maandelijkse kosten. Nu ben ik benieuwd wie ervaring heeft met grond van de gemeente. Gebeurd het vaak dat je na een korte periode weer weg wordt gestuurd aangezien zij het dan nodig hebben ergens voor? Ik heb al gemaild of dat vaak gebeurd en om het bestemmingsplan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:22

Het lijkt mij dat je dat kan vastleggen in de overeenkomst met de gemeente (duur overeenkomst, opzegtermijn, e.d.). Verder het bestemmingsplan in de gaten houden. Wat is de bestemming? Als dat bebouwing is kan je er vanuit gaan dat de huur tijdelijk is omdat er gebouwd gaat worden. Is het een agrarische bestemming, dan zal je niet snel weg moeten. Alleen als het bestemmingsplan wordt aangepast. Dat is iets dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar is met alle inspraak- en bezwaarprocedures, etc.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:22

zal maar als eerste reageren. Mijn ouders en grootouders hebben al jaren (+/- 20 jaar) grond van de gemeente. Je tekend een soort huurcontract waarin de termijn staat dat je weg moet en het netjes moet onderhouden.

Nu hebben wij ook een stuk van een aanemer hebben we de zelfde regels mee getroffen. Zolang wij het netjes houden en je geen overlast veroorzaakt is er niets aan de hand.

Weet niet of je ook stroom krijgt waarschijnlijk niet.

Je moet je er gewoon altijd van beweust zijn dat je weg moet binnen (vaak2 a 3 maanden) dus de omheining is niet het meest luxe en de stal ook maar ze staan prima en droog.

Kijk ook vaak als je op een stuk land staat welke bouwplannen ze hebben in de toekomst dan kan je ook kijken of het stuk land waar je op staat in gebruik gaat komen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. het is een goedkope manier om paarden te houden je hebt alleen weide onderhoud.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:24

BrankaZ schreef:
Het lijkt mij dat je dat kan vastleggen in de overeenkomst met de gemeente (duur overeenkomst, opzegtermijn, e.d.). Verder het bestemmingsplan in de gaten houden. Wat is de bestemming? Als dat bebouwing is kan je er vanuit gaan dat de huur tijdelijk is omdat er gebouwd gaat worden. Is het een agrarische bestemming, dan zal je niet snel weg moeten. Alleen als het bestemmingsplan wordt aangepast. Dat is iets dat niet van de ene op de andere dag voor elkaar is met alle inspraak- en bezwaarprocedures, etc.

Wat jij zegt is bij particulair, gemeentes geven het weg zodat ze er geen onderhoud aan hebben. En ze kunnen als je z'bn overeenkomst zeggen dat je er vanaf vandaag over 3 maanden vanaf moet dan kan je er niets tegen doen dat is het gevaar van gemeente grond.

Marlis

Re: Ervaring met gemeenteland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:26

Bedankt voor de reacties.
Drie maanden is opzich makkelijk te doen vind ik.
Nu huur ik grond van een boertje die al in de 90 is en of zijn zoon het overneemt is ook nog maar de vraag. Als er ruzies zijn wilt die het niet en die zijn er contstant.

Ik wacht mijn mail maar af, heb gevraagd om het bestemmingsplan dus.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:28

Nu heb ik inderdaad ook geen stroom, maar wat maakt het uit. Met minder luxe voor jezelf en meer voor je paard moet je rekening meehouden. En hier heb ik ook geen bak/water/licht/luxe stallen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 08:31

Het ziet er naar uit dat het land de komende jaren nog niet nodig is. Sinds het vertrek van de manege die er stond ligt het land al ongebruikt. Dit is al een paar jaar. Bestemmingsplan ging ze nog even opzoeken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:23

dan gewoon doen een leuke goedkope omheining erom en je hebt voor weinig geld een leuk plekje vraag wel even of je een schuilhut mag neerzetten.

Bij ons wordt dit gedoogd ook als we bijbouwen zolang we het maa netjes houden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:58

momo_lover schreef:
dan gewoon doen een leuke goedkope omheining erom en je hebt voor weinig geld een leuk plekje vraag wel even of je een schuilhut mag neerzetten.

Bij ons wordt dit gedoogd ook als we bijbouwen zolang we het maa netjes houden.

Ja idd, heb ook nog genoeg palen van waar ze nu staat. Alleen is me stroomklok overleden, dus als het wat is even nieuwe kopen.
Ik heb gemaild dat we het willen doen als het stuk goed is dus heb gevraagd voor een afspraak.
Ja idd dat gaan we vragen en anders hopen dat er veel bomen zijn.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 14:38

Wij hebben het zo jaren gedaan (al vanaf mijn vader dus zo'n jaartje of 30) Twee jaar geleden moesten we weg. Heel jammer, maar toch lang van genoten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 22:36

deedee19 schreef:
Wij hebben het zo jaren gedaan (al vanaf mijn vader dus zo'n jaartje of 30) Twee jaar geleden moesten we weg. Heel jammer, maar toch lang van genoten.

Dat is inderdaad een lange tijd ja. Nou als het land er goed uit ziet en groot genoeg is hak ik de knoop gewoon door haha.
Sta nu bij een oud boertje maar als deze plots overlijdt kan ik ook zo weg moeten dus. en het is weer 8 km dichter bij huis.
Wat heb je trouwens een geweldige fjord. :D

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:53

Dank je wel :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:10

Hoow, ik heb gisteren terug gemaild dat als het land groot genoeg is we het willen en wacht nu op een mail terug. Maar denk niet dat er vandaag nog een mail komt haha. En ik heb geen geduld.

Fehaflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:36

wij hadden ook een stuk gemeentegrond en zijn daar na een jaar weggestuurd, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ze gaan er een school bouwen, maar dat is nu al 1 jaar geleden en er is nog niets aan gedaan.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:57

Fehaflits schreef:
wij hadden ook een stuk gemeentegrond en zijn daar na een jaar weggestuurd, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ze gaan er een school bouwen, maar dat is nu al 1 jaar geleden en er is nog niets aan gedaan.

Dan baal je ook :Y)

Ging vandaag kijken alvast waarhet was en hoe het eruit ziet(nog geen afspraak) maar kon het niet vinden haha.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 16:47

Ohhh mensen, ik hoop echt gauw een reactie terug te hebben van de gemeente. Want ik heb echt een veulentje op het oog waar ik helemaal verliefd op ben, die ik er graag bij wil hebben haha. Waar ik nu sta vind ik het alleen niet veilig genoeg ervoor.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 19:31

Ben vandaag wezen kijken, had een kaartje toegestuurd gekregen dus heb de weg kunnen vinden. Het land is zo kick haha, alleen niet gelijk goede uitrijmogelijkheden helaas. Dus ben er echt nog niet uit. Zit nu bij het bos namelijk maarja. Zal dalijk wel een paar foto's proberen up te loaden.

De foto's

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een aardig stuk, omringd door sloten dus veel aan hekwerk zou er niet hoeven te gebeuren, eromheen zijn ook lage vlakke gedeeltes en als je de heuvels op ben is er daar ook een gedeelte wat vlak is waar je kan rijden/longeren. Alleen baal ik echt over de uitrijmogelijkheden, dus we zijn er nog niet uit.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:08

Goed uitzoeken: bestemmingsplan (website gemeente), eigendom (kadaster), opstalrechten en andere rechten & plichten (kadaster, notaris), mogelijke toekomstige ontwikkelingen (navragen bij gemeente, of bijvoorbeeld op http://www.nieuwekaart.nl)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:13

Ja inderdaad.