twenter vertrapt het hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

twenter vertrapt het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:59

mijn twenter vertrapt dus het hooi. in de stal leg ik het in een hoekje ze krijgt al niet veel en volgende ochtend ligt dus zo goed als alles door der stal heen. mn andere paard deed dit ook wel maar was met een hooizak verholpen. bij de twenter er ook 1 ingehangen hooi ingedaan en volgende ochtend em in stukken kapot terug gevonden. had ze er waarschijnlijk in vast gezeten.

buiten krijgen ze hooi in speciebakken. zolang ik erbij sta staat ze braaf te eten. draai ik me om en loop weg gaat meteen dat pootje erin om de bak om te trappen en vervolgens vind ik savonds dus 1/3de van het hooi vertrapt met het zand terug. hiervoor gaan we een grote houten bak neerzetten waar ze dus hooi in gaan krijgen maar ben stiekem beetje bang dat ook daar haar pootjes inmoeten. maar dat is even kwestie van aankijken.

ze staat dus ook tegen de stalwanden aan te bonken met der pootjes. en ook drinkbakken, het gras en de plassen zijn vaak de pineut.

maar wat is nou een manier om haar af te leren overal der pootje tegenaan te trappen/ alles om te trappen?

Binky_Zephyr

Re: twenter vertrapt het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:02

mijn veulen deed dit ook !! ook hooinetten waren niet bestendig voor hem :o

wat help (bij de mijne dan) is het in kleinere porsies geven. en dan bijv 6 keer over de hele dag.

tegen het trappen zou ik het niet weten.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:04

haha dit is heel herkenbaar. Onze jaarlingen/twenters/driejarigen doen het ook. Zowel in de paddock als op stal.

Op stal hebben we hooiruiven/bakken, zodat ze het hooi niet door de stal strakken. Maar omdat die laag hangen (op de grond) staan ze af en toe wel met een voorbeen in die bak, gelukkig zijn ze stevig en zitten ze er nooit in vast.

Echt afleren, tsja ik zou het niet weten... hopelijk worden ze met de tijd 'normaler' en stoppen ze er gewoon mee. Voor nu is het een kwestie van alles 'voorbeen proof' maken! succes daarmee!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:09

Binky_Zephyr schreef:

wat help (bij de mijne dan) is het in kleinere porsies geven. en dan bijv 6 keer over de hele dag.

is dus geen optie om 6 keer per dag te voeren. ik werk wel eens hele dagen en ik ben de enige die de verzorging van hun doe. heb dus niemand anders die ze kan voeren.
ze krijgen al niet super veel
overdag 2 speciebakken vol is voor dag van 8-9 uur sochtends tot 7-8 uur savonds. zijn gewoon normale ronde speciebakken en dan savonds krijgt de twenter een veilingkratje vol. en dat is het. als ik meer ga geven gaat ze het ook meer verspillen

heb het al wel paar keer geprobeert als ik vrij was. dan sochtends 1 speciebak erbij en dan in de middag nog een keertje gaan vullen maar werkt ook niet echt ze gooit em vaak om gaat erop staan plassen en mn andere moet het dan niet meer. en zei dus ook niet meer.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:12

daarom zijn die hooibakken die wij op stal hebben ook zo handig. Daar zit een rek in en ze kunnen dus niet zo maar alles door de stal heen trekken....

Buiten kun je de speciebakken verzwaren met stenen zodat ze het niet om kan trekken. En eventueel een rooster van ijzer (goed afwerken) vast maken aan de bodem, daar het hooi onder, dan kan ze het er ook niet zo maar uittrekken...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:12

mn andere paard heeft dit in het begin ook gedaan ja maar nu doet hij alleen de drinkbak het ijs even kapot trappen en verder niks meer. er is dus nog wel hoop.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:34

Kan het verveling zijn of de onsmakelijkheid van het hooi?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:05

Zou ook een constructie van een voerbak met een rooster erin maken. Baksteen op het rooster en klaar ben je! (Mijn trekpaard trok het rooster er niet af met twee flinke stoeptegels.)
Ze zijn langer bezig het hooi te pakken en verknoeien het nauwelijks!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:44

Kan je die speciebak niet vastmaken zodat hij die niet kan omtrappen? En dan met een rooster erop idd?

Ik heb in mijn stallen de hooiruiven op borsthoogte gehangen, dan hoeven ze niet met hun hoofd de lucht in om te eten en ze kunnen er niet mee aan de haal..

Maar misschien ben je dan bang dat hij daar weer in vast komt te zitten??

Anders, en dat is niet zo prettig voor het paard, maar wel voor jezelf...gewoon een ruif op ouderwetste hoogte, die kan hij niet slopen, niet in vastkomen, en jij hoeft niet 6 keer per dag te gaan voeren..Maar het is een onnatuurlijke stand kwa eten, en ze krijgen zo stof in hun neus en ogen..

Lastig hoor..Ik hoop dat je een oplossing vind!!

En die speciekuip kan die niet in de stal gezet worden, vast in de muur, rooster erop en klaar is klara...

Ow ow ow jonge paarden..boefjes!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:45

Binky_Zephyr schreef:

Ja, mijn twenter doet dit ook! Zij heeft nu ook netten hangen in haar stal!