Van paddock, naar weide. Hoe op te bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W0PPY

Van paddock, naar weide. Hoe op te bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:31

Hoi Bokkers!!

Onlangs ben ik van stal verhuisd.
Op mijn oude stal, stonden de paarden zomer en winter in een (zand)paddock. Waar ze dus niet konden grazen.
Ik heb daar ongeveer een jaar gestaan, wat betekend dat mijn paard gedurende een jaar geen gras tot zich genomen heeft (muv het grazen op wandeling aan de hand, maar dat is natuurlijk niet noemenswaardig)
Op ons nieuwe plekje, mag paardlief van de zomer lekker het land op! Maar ik kan hem uiteraard niet in één keer de hele dag op het land zetten. Die overgang is véél te groot.
Om te voorkomen dat mijn paard straks hoefbevangen oid. is, wil ik dit op de juiste manier opbouwen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Laatst bijgewerkt door W0PPY op 14-02-10 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

W0PPY

Re: Van paddock, naar weide. Hoe op te bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:41

*edit, typo.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:44

misschien iedere week uitbreiden met een half uurtje/uurtje?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:47

Ja ik zou het rustig opbouwe, eerst even 10 minuten de eerste dag, dan de volgende dag een half uurtje etc. etc. en ook aan het begin misschien een grasmaker op, voor hoefbevangenheid.. En dan als je daar nu mee begint kan die over 1 maandje gewoon vast in het weiland. :)

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:59

Bedankt voor de reacties!

@xmiloux1: Is het dan niet zo, dat wanneer ik het graasmasker er weer af haal, hij alsnog last krijgt van kwalen zoals hoefbevangenheid, omdat hij mét het masker (bijna) geen gras binnenkrijgt, en wanneer ik het masker af doe, hij wel weer volop gras binnen krijgt?

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:05

Ja net als die weide gangen moet je het gaan afbouwen met dat grasmaker, dat hij op een gegeven moment nog maar 1 uurtje met grasmaker om heeft, maar dat grasmaker kan je ook best weglaten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:14

Let er op dat het niet alleen van belang is hoe lang je paard op het land staat, maar ook wanneer dat is. Probeer zeker in het begin de momenten te vermijden waarop er veel fructaan in het gras zit.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:39

Daar heb je helemaal gelijk in EricPrast! Bedankt!
Heeft iemand enig idee van welke maanden dat zijn, dat er veel fructaan in het gras zit.. Het is mij ooit wel verteld maar kan er nu zo gauw even niet op komen..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:44

Hier kun je alles lezen over fructaan; http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

W0PPY schreef:
Op ons nieuwe plekje, mag paardlief van de zomer lekker het land op! Maar ik kan hem uiteraard niet in één keer de hele dag op het land zetten. Die overgang is véél te groot.

Maar ik neem aan dat de andere paarden op je nieuwe stal in de zomer ook langzaam aan het gras moeten wennen? Dus gaat de hele kudde dan niet rustig aan de weide op?

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 20:50

Dat is wel zo Aukelizzy, maar de andere paarden hebben afgelopen zomer wel de hele dag op het land gestaan. Ze staan zo lang mogelijk op het land, dus zij staan ongeveer zo'n 4 maanden zonder gras. Zij zullen dus minder last hebben van de overgang dan mijn pony die meer dan een jaar geen gras binnen gekregen heeft. Ze moeten inderdaad wel opbouwen, maar ik ben bang dat dit toch nog wat te snel zou gaan voor mijn pony. Vandaar ;)

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:14

Aukelizzy schreef:
Hier kun je alles lezen over fructaan; http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

W0PPY schreef:

Maar ik neem aan dat de andere paarden op je nieuwe stal in de zomer ook langzaam aan het gras moeten wennen? Dus gaat de hele kudde dan niet rustig aan de weide op?

dat gebeurd niet overal hoor... bij ons ook niet

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:30

Dat is waar Knurfje, bij ons gebeurd dat gelukkig wel. Alleen ze houden er rekening mee dat de paarden de hele zomer op het land gestaan hebben, en mijn pony heeft afgelopen zomer dus op het zand gestaan, waardoor dat opbouwen voor mijn pony wat te snel zal gaan, ben ik bang.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:13

Rustig opbouwen! :j

Bij ons gaan ze het land op als het vriest, en de eerste keer gaan ze meestal maar 3 uurtjes. Daarna 4, en dan weer wat langer.
In de zomer wordt het langzamer opgebouwd denk ik, want dan zit er veel meer in het gras!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:16

rustig opbouwen en ook aanpassen met het voer wat je ernaast voert. Mijn merrie loopt nu in de wei waar geen gras meer op staat en krijgt veel hooi. Dadelijk als de grond ontdooid is en weer redelijk droog gaan ze de wei op. gewoon in een keer. Telkens een uurtje is niet te doen als je de hele dag weg bent. wel krijgen ze dan opeens maar weinig hooi en brok wordt ook voor een groot deel ingekort. Je moet een balans vinden. Wij hebben daarom ook nog nooit een paard met bevangheid gehad.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:41

W0PPY schreef:
Dat is wel zo Aukelizzy, maar de andere paarden hebben afgelopen zomer wel de hele dag op het land gestaan. Ze staan zo lang mogelijk op het land, dus zij staan ongeveer zo'n 4 maanden zonder gras. Zij zullen dus minder last hebben van de overgang dan mijn pony die meer dan een jaar geen gras binnen gekregen heeft. Ze moeten inderdaad wel opbouwen, maar ik ben bang dat dit toch nog wat te snel zou gaan voor mijn pony. Vandaar ;)

W0PPY schreef:
Dat is waar Knurfje, bij ons gebeurd dat gelukkig wel. Alleen ze houden er rekening mee dat de paarden de hele zomer op het land gestaan hebben, en mijn pony heeft afgelopen zomer dus op het zand gestaan, waardoor dat opbouwen voor mijn pony wat te snel zal gaan, ben ik bang.

Dat jou paard een zomer geen gras heeft gehad maakt echt geen verschil hoor met de paarden die wel van de zomer in de wei zijn geweest. Het opbouwen dient gewoon opdezelfde manier te gebeuren.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 15:15

Daffie, oké. Dat zal dan mijn eigen idee wel zijn..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:34

Ja, ik ben het met daffie1986 eens. Het risico voor de paarden is eigenlijk gelijk of ze nu 5 maanden of een jaar niet op de weide gestaan hebben. Wel is het ene paard zowiezo gevoeliger voor omschakeling of (hoef)bevangenheid dus vooral in het begin van het weide seizoen is het oppassen geblazen...

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:20

Oké, duidelijk. Bedankt!

cxmxkxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 10:10

bij ons slapen ze soms in de wei

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:08

cxmxkxa schreef:
bij ons slapen ze soms in de wei

wat heeft dit antwoord te maken met de vraag die TS stelt..
Daarnaast zijn er zoveel paarden die 24/7 op de wei staan.
Daaraast slapen de paarden erg weinig, en maakt het dus echt daarvoor niet uit om ze s'nachts lekker buiten te laten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:27

vooral in het voorjaar in het begin niet te lang achter elkaar en niet te snel opbouwen.
Hier lopen ze in de winter met vorst wel gelijk meerderen uren, maar dan valt er weinig gras te eten omdat alles kaal is. Zodra het gras begint te groeien in het voor jaar beginnen we afhankelijk van hoeveel tijd ze de weken ervoor op het land liepen met 2 tot 4 uurtjes per dag (4 als ze ervoor ook al een paar uur per dag op het land liepen) Als we met 2 beginnen, dan bouwen we het met een week of 2 op naar 4 uurtjes per dag en houden dat eerst een paar weekjes vol tot we zien dat ze niet te opgeblazen zijn en niet aan de diaree raken. Dan bouwen we dat langzaam uit naar 6 tot 8 uurtjes per dag, en als het gras niet meer zo hard groeit en wat meer structuur krijgt in de zomermaanden, of het land kaler en droger is, dan kunnen ze 24/7 op het land.

Vooral met dat groene, verse, sappige lentegras krijg je snel problemen als ze er te lang op staan en te veel van kunnen eten.

Hooi of stro bijvoeren is in het voorjaar juist wel verstandig ter compensatie van dat sappige zachte gras. Ik merk dat ze het vaak ook nog erg lekker vinden om wat af te wisselen.