Paardenmest laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinaa__

Paardenmest laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:55

Iemand vroeg aan mij wat zou je doen als je een eigen paard bij je aan huis staat, waar
zou jij je mest laten. Nou toen ging ik toch denken waar ik het zou laten.
Wat doen jullie? of wat denken jullie?
Ben erg benieuwt! :D

JoyCiej007

Re: Paardenmest laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:00

op een mesthoop die tevens aan de gestelde eisen voldoet, dus niet 'kaal' op de grond maar op een laag beton oid (omdat anders de meststoffen in de bodem zakken e.d.) en als je dan genoeg hebt laten ophalen/wegbrengen, daar betaal je helaas meestal voor.

Of je moet particulieren vinden die graag wat kruiwagens willen om hun tuin te bemesten; vandaar dat stallen, manege's e.d. vaak ook bordjes aan de weg hebben staan met 'gratis stalmest' of 'gratis weidemest'. Beter gratis weggeven dan wegbrengen/laten ophalen en dan moeten betalen.

Overigens is er ook een periode per jaar dat je geen mest over de weg mag vervoeren, maar weet zo even niet meer wanneer precies.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:01

Op stage hebben we gewoon een grote zeecontainer in gegraven en daar gaat alle mest in, en als ie vol is laten we het ophalen.

En als het maar om een paard gaat kan je het ook in een aanhanger gooien en als die vol is breng je die weg naar een boer ofzo die kunnen er altijd wel wat mee en het scheelt ook nog eens veel geld

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:03

Hier gaat het op een groot stuk waar ook beton op gegoten is :j
Het wordt daarna afgevoerd naar een boer. Als ik een paard aan huis had zou het waarschijnlijk in een aanhanger gaan en daarna hier in de tuin :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:04

Wij proberen zoveel mogelijk particulieren hier in de buurt te porren met goede weide-mest voor in hun tuin; met name goed voor de rozen.

Helaas zijn mijn ouders niet zo gediend van mest in de tuin :+ zullen onze hondjes prachtig vinden trouwens.

Rest gaat met aanhanger weg.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:39

Ligt er aan hoe groot je wei is. Als je maar 2 paarden hebt en je hebt voldoende wei, dan kun je zelf een mesthoop maken en het later over je wei verspreiden.

Ik heb dus niet voldoende wei en buren die te kort op ons wonen. Die storen zich al aan de stank van de mest op de aanhanger in de zomer.

Ik heb eeen tijdlang de mest naar een manege gebracht. Daar betaalde ik € 60,00 per jaar voor. Maar dan moest ik wel elke 2 weken de mest brengen (omdat het gebruikt wordt voor de champignonteelt en die willen geen zwarte mest). Nu breng ik het naar de boer waar ik ook mijn stro koop. Daar kan ik het gratis kwijt.

Heb het een paar keer via internet proberen kwijt te raken (toen ik even niet wist waar ik het kwijt moest), maar daar kreeg ik helemaal geen reacties op.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 11:50

PP ->> VSW

faroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:14

Wij hebben een aanhanger voor de mest, die legen we 1 keer in de week bij een boer in de buurt en dat kost 5 euro.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:18

Wij hebben een mesthoop niet ver van de stal, maar ook tussen de bomen. We hebben een grote tuin en kweken groenten en bloemen enz, dus de mest kan daar handig voor gebruikt worden :D
Maar mensen in de buurt of familie komen er ook geregeld halen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:37

Waar die van mij staat was eerst een mesthoop dus ook met zo'n betonnen ondergrond enzo. Maar nu gooien ze het op een oud maisland en dat wordt dan in de zomer uitgestrooid over dat land. Als het maar van 1 of 2 paarden is kun je vast wel iemand vinden die dat kan gebruiken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:38

Wij doen de mest in van die grote plastice beton kuipen, die zetten we op een kar en die legen we 2 keer per week bij een boer.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:42

In een mestbak die ervoor gemaakt is, en dat eens in de zoveel tijd laten afvoeren :)

Knurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:12

bij ons was er ook een mest bak :j

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:07

Als het om een paard gaat dat alleen in het land loopt, dus mest zonder stro. Ik zou dan een mestplaat maken en op marktplaats een advertentie zetten dat je pure paardenmest zonder stro gratis afte halen hebt, dat wat je neit kwijtraakt moet je echter nog steeds afvoeren.

carmen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:03

wei hebben gewoon een mesthoop idereen kan het mest wel gebruiken

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:33

Op een betonnen ondergrond knikkeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:16

JoyCiej007 schreef:
op een mesthoop die tevens aan de gestelde eisen voldoet, dus niet 'kaal' op de grond maar op een laag beton oid (omdat anders de meststoffen in de bodem zakken e.d.) en als je dan genoeg hebt laten ophalen/wegbrengen, daar betaal je helaas meestal voor.

Of je moet particulieren vinden die graag wat kruiwagens willen om hun tuin te bemesten; vandaar dat stallen, manege's e.d. vaak ook bordjes aan de weg hebben staan met 'gratis stalmest' of 'gratis weidemest'. Beter gratis weggeven dan wegbrengen/laten ophalen en dan moeten betalen.

Overigens is er ook een periode per jaar dat je geen mest over de weg mag vervoeren, maar weet zo even niet meer wanneer precies.

Je mag het hele jaar mest vervoeren, je mag het alleen niet het hele jaar over het land verspreiden...

Om je eigen mest kwijt te kunnen over je eigen tuin heb je een flinke lap tuin nodig. Je moet geluk hebben als particulieren uit de straat het willen hebben (hier loopt dat niet zo hard) Met wat mazzel mag je het in het voorjaar bij een bouwboer over het land brengen voordat het land ingezaaid wordt, of mag je het bij een boer brengen die het uitrijd over het land.

Met 1 of 2 pony's of paarden is composteren voor gebruik nog wel te doen, als je alleen stalmest hebt en de wei uit de mest gewoon 1x per zoveel tijd verspreid over dat stuk land en dan rust geeft en je paard omweidt, maar met meer gaat het om tientallen kuubs per jaar, dat raak je echt niet meer kwijt en neemt heel veel ruimte in.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:14

Sabinaa__ schreef:
Iemand vroeg aan mij wat zou je doen als je een eigen paard bij je aan huis staat, waar
zou jij je mest laten. Nou toen ging ik toch denken waar ik het zou laten.
Wat doen jullie? of wat denken jullie?
Ben erg benieuwt! :D

Het hangt er helemaal vanaf op wat voor grond je woont. Woon je op recreatie grond, mag je zoieso geen mestput hebben. Hoe goed deze ook aan alle eisen voldoet. Vandaar dat sommige maneges/pensionstallen 1x in de week alles grindig uitmesten en dat het dan de zelfde dag nog wordt opgehaald.

softijsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:09

hangt af van je huis en waar je woont

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:11

Een grote zeecontainer neer gezet. Is die vol laten we hem leeg halen door een speciaal bedrijf. Kan even niet zo snel op de naam komen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:18

Mest gaat nu op de mesthoop (betonnenbak met afvoer) en gaat straks (gratis) op het maisland (voordat het mais erop komt :+ ).
Mijn schoonvader heeft een mestschudder (met tractor ervoor).
Straks als we zijn verhuisd kunnen we het kwijt bij Staatsbosbeheer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:24

gooi het op de mesthoop vorig jaar 15 aanhangers weggebracht naar een boer. dit jaar leeg laten halen door een andere boer. was de 1ste keer dat hij werd leeggehaald in 3 jaar tijd.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:33

Gewoon een manege of ander paardenbedrijf zoeken waar de mest wordt opgehaald, vaak kun je daar voor weinig zo nu en dan eens een aanhangertje erbij gooien

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 02:00

Peerke_ schreef:
Gewoon een manege of ander paardenbedrijf zoeken waar de mest wordt opgehaald, vaak kun je daar voor weinig zo nu en dan eens een aanhangertje erbij gooien

Zou je ook kunnen proberen, maar denk dat er nog best veel manege's/bedrijven/pensionstallen zijn die daar echt geen zin in hebben; feit is dat iedere stalhouder zijn mest toch maar even kwijt moet, manege bij ons in de buurt bied mest zelfs gratis aan voor particulieren om af te halen (wat er trouwens veel meer doen tegenwoordig) dus denk niet dat je daar hoeft te vragen of je daar je eigen mest ook nog eens bij mag gooien; uiteindelijk is iedere stalhouder de mest liever kwijt dan rijk......

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:36

Ik betaal liever voor het ophalen, ongeveer 2x per jaar haalt mijn buurman het weg, dan is de bult in een kwartier weg, daar kan ik echt niet tegen spitten