Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 11:29

Bokkers reageren vaak vrij heftig als je verteld dat je paard altijd op stal staat. Aan de andere kant vinden ze het hartstikke goed als je zegt dat je paard 24/7 in de weide staat, totdat je verteld dat de omheining uit prikkeldraad bestaat.

Stel je hebt de keuze uit de hele dag stalling of de hele dag weidegang met prikkeldraad. Dit zijn de enige 2 mogelijkheden in de omgeving en verder zoeken is er niet bij. Het paard heb je al en komt niet in aanmerking voor verkoop. De eigenaar van grond of stal is niet bereid iets te veranderen, zelf mag je dat ook niet doen. Andere handigheidjes om de stelling te omzeilen zijn er ook niet bij :+ .

Daarom heel zwart-wit gesteld:

"Ik zet mijn paard liever de hele dag op stal dan in een weide met prikkeldraad."

Kom maar op met die onderbouwde meningen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-02-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, een poll hoort meer dan 2 antwoord mogelijkheden te hebben.

Arabesk

Re: Discussie: 24/7 stal of 24/7 wei met prikkeldraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:32

Ik zie het probleem van prikkeldraad niet zo; tangetje -> wegknippen. En of even langs de boerenbond/welkoop: prikpaaltjes kopen, schrikdraad, dat even vóór het prikkeldraad spannen. KLAAR

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:33

In principe moet de eigenaar van de grond er iets aan doen wat het is zelfs verboden om paarden in een weide met prikkeldraad te zetten toch?
Ik kies in ieder geval voor de weide. Liever een weide met prikkeldraad dan een paard wat 27/7 in een hokje staat.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:34

Ik kies voor een wei met piendraad boven dag en nacht op stal staan.

Ik zou wel dan een stroomdraadje op een meter voor de piendraad spannen zodat de kans wat kleiner word dat ze er een keer in zouden hangen.

24/7 op stal vind ik paard-onwaardig, dit hoeft voor mij verder geen uitleg.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:35

Mag je ook 's avonds stal en overdag wei? En voor het hele jaar of winter anders als zomer?

Het is natuurlijk wel gevaarlijk met prikkeldraad maar ik vind het ook niet leuk om een paard in de zomer de hele dag op stal te laten staan.
Ik zou denk ik liever de hele dag op stal zetten omdat mijn pony nogal is van het onder draadjes door rennen. (hoe laag de onderste ook is) En stroomdraad is iets heel anders als prikkeldraad want aan prikkeldraad kan ze aan vast blijven zitten en krijgt ze lelijke wonden van op haar rug. Maar ik vind het eigenlijk niks om dr op stal te zetten...

Mensies boven mij, je mag er niks aan veranderen. Als je goed gelezen hebt.
Laatst bijgewerkt door Tomorrow op 09-02-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:36

Arabesk, dat is dus juist wat de TS aangeeft. Dat is geen optie bij deze vraag. Het is of stal of weide met schrikdraad.

Dan ga ik voor weide met prikkeldraad.

Ik weet dat het wel eens mis gaat maar ook in de stal ligt wel eens een paard vast. Van schrikdraad kan je ook nare wonden krijgen.

Komt bij dat het geestelijke welzijn van het paard bij mij voorop staat en dat komt niet ten goede in de stal en wel in de weide, prikkeldraad of niet.

Vind wel dat de optie weide ook moet betekenen een vriendje in de weide.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:37

Dat ben ik met je eens, als er een vriendje bijstaat waar ze het goed mee kan vinden gaat mijn pony ook in de wei en niet op stal. Dan rent ze waarschijnlijk ook niet onder draadjes door.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-02-10 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:38

Ik zou dan verhuizen met mn pony's

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:38

Neem wat schrikdraad paaltjes en zet voor het prikkeldraad een stroomdraadje, probleem opgelost.
Prikkeldraad verboden in een paardewei? Sinds wanneer? Het is onverstandig maar zeker niet verboden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:46

Ik heb weinig problemen met prikkeldraad en een schrikdraadje voor zetten geeft ook niet zo veel meer veiligheid. Bij ons staat net voor het prikkeldraad schriklint. Als ze er door heen gaan. Hangen ze zowel in de stroom als in de prikkeldraad. Moet er niet aandenken. Maar goed die gruwel verhalen over prikkeldraad geloof ik allemaal niet zo in.

Voor degene die willen weten hoe dat er uit ziet:
http://i48.tinypic.com/x0px1i.png
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 09-02-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:48

Zilvermoon schreef:
27/7

dat lijkt me wel wat 27 uur in een etmaal :D

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:48

Monica wees blij dat je dan zelf nog nooit een ongeluk met prikkeldraad hebt meegemaakt. Ik wel en dat was inderdaad behoorlijk gruwelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:49

Dat heb ik wel hoor ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-02-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:49

overal kunnen gruwelijke ongelukken gebeuren ook op stal. Paarden die klem komen te liggen, of hoeven die tussen tralies/voerbak/boxdeur komen etc etc

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:50

risky schreef:
Ik kies voor een wei met piendraad boven dag en nacht op stal staan.

Ik zou wel dan een stroomdraadje op een meter voor de piendraad spannen zodat de kans wat kleiner word dat ze er een keer in zouden hangen.

24/7 op stal vind ik paard-onwaardig, dit hoeft voor mij verder geen uitleg.

Okee ik lees dat je zelf dus ook geen draad aan mag schaffen om er weg te zetten (lijkt me zeer straf als je dat voor zou leggen aan de eigenaar, hij maakt geen kosten ) maar dan zou ik nog voor de wei kiezen :D

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:51

Weide,
De kans dat het paard in het prikkeldraad loopt is veeeeel kleiner dan de kans dat het paard ongelukkig is in zijn stalletje.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:51

Ik geloof wel in de gruwelverhalen. Mijn pa heeft vroeger zelf een paard uit het draad moeten halen. Hele been lag open. En toen wij nog pikkeldraad hadden, bleven de staarten er weleens in hangen. Moet er niet aan denken dat ze zich proberen los te trappen ofzo. Maar goed het is nu weg en vervangen door een houten hek. Een lint ervoor spannen zie ik wel zitten. Mijn pony's blijven wel weg van het schrikdraad,als er maar genoeg stroom op zit.

Maar goed. OT: als ik perse moest kiezen dan wel lekker naar buiten. Maar in het echt dus weghalen of een lint ervoor spannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:53

op de wei natuurlijk.

Hoe groot is de kans dat ze door het draad rennen en daar enkele wonden van oplopen, of dat ze op stal staan gek te worden,, dan gaan ze zich zelf wel verwonden hoor.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:54

Ik zou mijn paard nooit in een wei met prikkeldraad zetten, maar dat lijkt me nog altijd een betere optie dan hem maar in een stalletje te laten staan.
In dat geval kies ik echt voor de wei. De kans dat hij in dat prikkeldraad belandt lijkt me niet zo heel groot en in een stal wordt hij doodongelukkig, dat wil ik hem niet aan doen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:55

Arabesk schreef:
overal kunnen gruwelijke ongelukken gebeuren ook op stal. Paarden die klem komen te liggen, of hoeven die tussen tralies/voerbak/boxdeur komen etc etc

Juist!! Je kunt niet alle gevaren wegnemen, het leven is een risico ;) Tsja prikkeldraad, in mijn oude wei heb ik het zoveel mogelijk weggehaald destijds, maar mijn land grensde aan dat van de buurman en dat had hij afgezet met o.a. prikkeldraad. Gelukkig wel op een redelijk veilige manier (prikkeldraad werd door gaas geregen op borsthoogte zeg maar) ja ik kon moeilijk tegen die man zeggen dat het weg moest. Heb er overigens nooit last van gehad.
Uiteindelijk is mijn pony uitgegleden in de wei en verbrijzelde haar knie daarbij, zoals ik al zei ongelukken gebeuren. Ik ga daardoor echt niet opeens de pony's niet meer op wei zetten.......

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:28

Prikkeldraad is niet verboden! Ik zou toch echt voor prikkeldraad gaan. Mijn paard heeft er jaren in gestaan, nooit wat gebeurd. Paarden die 24-7 buiten staan hebben ook niet zoveel neiging om door draadjes te rennen ;)
Bovendien kan schrikdraad evengoed verschrikkelijke verwondingen aanbrengen als ze verstrikt komen te zitten... Ik ken er twee die er blijvende grote littekens aan over hebben gehouden, de een van lint en de ander van een rond stroomdraad. Die in het lint gezeten heeft, heeft er ook een klapvoetje van gekregen, bij beiden waren er pezen doorgesneden.
Dus qua veiligheid zegt het helemaal niets!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:31

Ondanks dat ik de vraag van TS begrijp, vind ik toch dat de optie verkopen bespreekbaar moet zijn.
Wanneer je geen goede accommodatie voor je paard weet te vinden, kan je hem in mijn ogen, beter verkopen aan iemand, die dat wel te bieden heeft.

Een paard op stal wordt ongelukkig en een paard in een prikkeldraadwei loopt hoge kans lelijke verwondingen op te lopen. Tja, kiezen tussen twee kwaden is niet iets dat ik graag doe, dus houd ik het - lekker eigenwijs - toch bij de niet bestaande, derde optie verkopen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:46

Wei, die van mij staat al 24/7 in een wei waar een stukje prikkeldraad staat, dat staat op een stuk wat "tegen" het bos aanlicht, daar zullen ze dus niet door heen gaan. Al heb ik persoonlijk liever een houten omheining met een stroomdraadje, maar dat kost zo veel, en het weiland is erg groot, dus dat wordt dan wel heel duur :P
Misschien dat het binnenkort wel afgezet wordt met prikpaaltjes. dat vindt ik zelf wel fijn :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:49

ik span wel wat draadjes voor het prikkeldraad als het echt niet wegmag. En anders weghalen is zo gedaan. Aanbieden zelf goede afrastering neer te zetten desnoods. Geen boer die daar nee tegen zegt als het gratis is. Maar alles is beter dan 24/7 op stal. Vermits er wel schuilmogelijkheid is (zeker in de winter). Maar dat is ook oplosbaar met een staltent desnoods.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:52

24/7 stal. Mijn paard staat dag en nacht buiten en doordat het stroomapparaat kapot is kon ze bij een stuk waar prikkeldraad stond. Gevolg: Heel stuk staart af kunnen knippen en een half uur bezig geweest om der benen uit het prikkeldraad te krijgen. Overal wondjes!!
Dan zet ik mn paard liever op stal dan dat ze in het prikkeldraad zit.