Hoe voeren jullie hooi in een inloopstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Hoe voeren jullie hooi in een inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 11:58

naja in de titel staat mijn vraag.

Zelf ben ik tegen een hooiruif omdat deze heel hoog hangt nu krijgt ze al jaren haar hooi van de vloer geen probleem alleen ze legt de helft buiten neer en eet dit nu niet meer op. zo gooien we een berg weg. Nu loop ik te zoeken naar wat alternatieven om in stal (ook veulen veilig) hooi te kunnen voeren zodat ze niet alles naar buiten sleept.

Nu heb ik zelf 2 oplossingen gevonden

1: hooinet met fijne mazen 4,5 cm
Afbeelding

Of een hooibak met daar gaas of een net overheen.
Afbeelding
en dan een formaat kleiner in elkaar flansen voor in de hoek.

Ik hoop dat jullie misschien ook nog met andere mogelijkheden komen of voor en nadelen van deze 2 methoden.

Alvast bedankt

8nnemiek

Re: Hoe voeren jullie hooi in een inloopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:06

Ik heb deze hooibak:
[VSW] Hooibak om zelf te maken, met foto's

Tegenwoordig heb ik er een net overheen met veel kleinere mazen (4 cm) want die grote bleken niet te werken.
Ideaal, zo'n bak! Geen geknoei meer met hooi.. en ze kunnen echt GRAZEN ipv steeds dat trekken aan een hooinet, beter voor de nek dus.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:12

is deze na 2 jaar ook nog mooi heel anders wel een super systeem. heb ook een grote sloperd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:15

Ja, mijn hooibak is nog heel :j Mijn sloper heeft al erin gestaan, ermee gerold, en het zou me niks verbazen als hij er ook al bovenop heeft gestaan := Maar hij leeft nog.
Het net en de haakjes hebben het niet lang gehouden, maar nu heb ik met de hand een net geknoopt, van 4mm polypropyleen touw van de action, steviger kun je het niet hebben :D En met wat rvs gespen en dikke kettingen zit ie nu super sterk vast, en hij krijgt em niet meer los :D

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:16

wij hebben de bak op jouw 2e foto
alleen hebben wij dat gaas met (ja hoe heten die dingen) spinnen voor een tas op de fietsendrager?? vast gezet, in lke hoek 2 gaten geboord en daar die spin dooheen gedaan, die stenen erop gaat hier echt niet werken
door het elastiek in die spin, trekt dat gaas altijd naar beneden

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:17

Wij voeren hooi uit 2 oude tractorbanden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:17

Ik heb een oud 'koeienrek' via mijn opa in de stal. In mijn profiel staat onderaan een foto van Sonja waarbij je op de achtergrond de stal ziet.

Dit zijn ijzeren buizen zonder scherpe kanten waar ze met hun hoofd en hals tussendoor kunnen en overheen. Deze staan op een muurtje.
Achter het muurtje staat een oude badkuip en een kruiwagen waar ik het hooi in doe.

Op die manier voer ik zonder dat ze het door de stal slepen en zonder dat je zelf tussen de paarden staat als je met het eten aan komt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:18

ohja en we hebben een maas van 5cm gebruikt, hebben ze lekker lang werk om te peuzelen

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 12:22

HippoLogic schreef:
Wij voeren hooi uit 2 oude tractorbanden.

Deze opti zou makkelijk zijn maar ze pakt een grote pluk loopt naar buiten en laat dan los en gaat veder eten dus dat moet voorkomen worden.

Miepie1980 schreef:
Ik heb een oud 'koeienrek' via mijn opa in de stal. In mijn profiel staat onderaan een foto van Sonja waarbij je op de achtergrond de stal ziet.

Dit zijn ijzeren buizen zonder scherpe kanten waar ze met hun hoofd en hals tussendoor kunnen en overheen. Deze staan op een muurtje.
Achter het muurtje staat een oude badkuip en een kruiwagen waar ik het hooi in doe.

Op die manier voer ik zonder dat ze het door de stal slepen en zonder dat je zelf tussen de paarden staat als je met het eten aan komt.

Past dit systeem ook op een stukje van een meter binnen in een stal. Want buiten wordt het alleen maar nat vooral nu en ze weet dat ze niet bij me in de buurt mag komen als ik met hooi en eten bezig ben. dus is echt alleen voorkomen van dat het hooi overal beland.

stalnijmegen schreef:
wij hebben de bak op jouw 2e foto
alleen hebben wij dat gaas met (ja hoe heten die dingen) spinnen voor een tas op de fietsendrager?? vast gezet, in lke hoek 2 gaten geboord en daar die spin dooheen gedaan, die stenen erop gaat hier echt niet werken
door het elastiek in die spin, trekt dat gaas altijd naar beneden

Bedankt voor de tip is dit ook veilig als je een kleine sloper van een veulen erbij hebt lopen of geven jullie die anders hooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:26

Bij veulens moet je wel goed oppassen dat de mazen kleiner of een stuk groter zijn dan de hoefjes, zodat ze er niet in vast blijven hangen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:34

Systeem werkt eigenlijk op alle maten muurtjes.

Maar het voorkomt natuurlijk niet dat ze de boel er uit kunnen trekken. Alleen blijven die van mij op deze manier keurig met hun hoofd boven de bak staan op deze manier (natuurlijk niet altijd) en morsen ze daarom erg weinig.

Wil evt. morgen wel ff een goede foto voor je maken. Dat ga ik vandaag niet redden helaas.
Ff een poging gedaan voor een tekening:
Afbeelding

Zwart is de muur, oranje de voerbakken en de dingen wat er uit steekt is ijzer wat aan elkaar is gelast. Een soort systeem wat je ook in koeienstallen ziet alleen nu zitten er geen extra stangen aan om de koeien vast te zetten. Die heb ik er af gehaald.
Dit is dus gezien vanaf de kant waar je voert. Je moet dus wel ruimte hebben achter het muurtje om de bakken te plaatsen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:51

heb er nu geen veulens bij lopen, maar dan blijft dit systeem. de mas van het gaas is 5cm, daar past geen hoefje in. nu lopen er wel 2 jaarlingen bij, echte bandieten.. maar het werkt prima

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:48

ik gooi mijn hooi gewoon in een lege badkuip, gaat super!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:45

VS > VSW

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:56

Zo voeren wij in de loopstal
Afbeelding
Zo voeren wij buiten in de paddocks
Afbeelding

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:44

Ik heb gekozen om hooinetten te hangen in de inloopstal. Dit omdat dit niet veel plaats inneemt.
Met een veulen zou ik er wel voor kiezen om nog gewoon van de grond te blijven voeren of in een grote speciekuip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:48

bij ons gooit de boer het gewoon op de matten bij het hek :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:54

Ik heb de netten tegen de muur gehangen. Het werkt ideaal en het is een redelijk goedkope oplossing als je via Duitsland besteld :) Als je een veulen hebt, kun je mss beter 3 cm bestellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:22

3 cm kan sowieso geen kwaad, doen ze er lekker lang over :)
Al is de maat van de veulenhoef natuurlijk wel de richtlijn voor de maaswijdte; shetveulens zou ik nooit uit een net voeren iig.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 15:30

Ik voer hooi in een heel groot net met mazen van 3 cm. Ze doen er lekker lang over en het hangt niet in de weg, en het valt niet allemaal op de grond (voerde eerst nl in kratjes en dat lag altijd over de hele grond wat ze daarna niet meer wilde eten)

Pretpet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:23

ik heb een hooibak.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:21

wij hebben in de inloop stal een hooi ruif geplatst

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:52

b485 schreef:
Ik heb gekozen om hooinetten te hangen in de inloopstal. Dit omdat dit niet veel plaats inneemt.
Met een veulen zou ik er wel voor kiezen om nog gewoon van de grond te blijven voeren of in een grote speciekuip.

trekpaard15 schreef:
wij hebben in de inloop stal een hooi ruif geplatst

zelf ben ik tegen het hoog voeren van hooi en bixs. Ze krijgen die van mij dan liefst alles van de vloer nu hangt als tijdelijke oplossing wel een net maar ze vindt me nu niet zo lief.

Maar mijn pa gaat als het goed is snel een bak in elkaar knutselen en dan een net erover spannen naar beneden dan kan ze niet meer met de hooiplakken aan de haal gaan.

het veulen is een tinker maar denk dat dan de bak zelf de schuur uit moet van mij kan er niets gebeuren als het ouder is en wat meer coordinatie heeft kan het weer terug maar dan is het al goed weer en hoeft er geen hooi meer bijgevoerd te worden. hopen we maar snel goed weer astublieft

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:54

Mijn paard krijgt zijn hooi/ voordroog/ kuil gewoon in een badkuip, dat gaat super.
Ouderwets maar makkelijk.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:57

probleem is alleen ze tilt het hooi op loopt naar buiten verliesd de helft op haar weg. Dat moeten we dus op een of andere manier tegen gaan het verplaatsen van het hooi. anders zouden we het nu ook zo op de grond kunnen laten.

edit: typfout