Hooi eten met een graasmasker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Hooi eten met een graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:47

Mijn pony staat momenteel alleen omdat hij te dik is en zijn vriendjes meer eten nodig hebben dan hij. Hij vindt het helemaal niet leuk om alleen te staan, maar omdat hij de baas is in het groepje krijgt hij het meeste eten binnen. Rantsoeneren gaat dus alleen als hij apart staat. Ik kreeg van een vriendin de tip om een graasmasker te proberen, dan kan ik hem gewoon weer bij de anderen zetten. Heeft iemand ervaring met paarden die hooi eten met een graasmasker op? Zijn de gaten groot genoeg voor vrij grof en stengelig hooi?

Ik bedoel dit model
Afbeelding

Blijft dat een beetje zitten? Hij zou het masker 24/7 op hebben, 's avonds af en de volgende ochtend weer om doen is niet mogelijk.

Katja

Re: Hooi eten met een graasmasker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:03

Dat is toch geen graasmasker? Ik weet dat ze als zodanig op de site van de Paardendrogist staan maar ik kan me niet voorstellen dat een paard daarmee kan eten.
Ik heb wel een pony met een greenguard op gehad bij de paarden in de paddock en dat ging eigenlijk prima. Hij at veel minder maar nog wel genoeg.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:04

Ze kunnen er prima mee eten hoor ;)
Die van ons heeft er ook een om, gaat hartstikke goed, hooi eet ze volgensmij ook gewoon maar dat kan ik je niet met 100% zekerheid zeggen. En anders kan je hem ook dagdelen omdoen, zodat als het graasmasker af is, er hooi gegeten kan worden. Bij ons werkt het super, en wil ook niet anders meer!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:08

@ Katja, die greenguards, blijven die wel zitten? Die op het plaatje heeft inderdaad maar een heel kleine opening, ik vroeg me ook al af of ze daar uberhaupt mee kunnen eten...

@ Pistache: dagdelen om doen is geen optie. Het is of dag en nacht om, of geen graasmasker.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:10

Bij degene die ik heb gehad bleef de greenguard goed zitten maar ik hoor wel paarden die ze gewoon eraf schuren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:11

Mijn shet wordt sjachie van dat ding. Eten gaat lastig bij haar, terwijl ze normaal heel slim is. Hooi eten lukt helemaal niet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:13

Jónas is vreselijk slim, die heeft dat afdoen snel in de gaten ben ik bang. Hij kan ook zijn regendeken af doen terwijl alle singels goed vast zitten... Nadeel is ook dat ie eczeem heeft en dus ook al een deken en een hoofdkap op heeft. Om daar nou ook nog een halster en een graasmasker bij te doen vind ik wel een beetje sneu, maar alleen staan (andere paarden in aangrenzende wei) vind ik ook niets. :\

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:15

Oh sorry, ik keek net over dat laatste zinnetje heen. En een paar dagen wel, en dan weer 2/3 niet? Is dat een optie? Heb ik ook een tijdje gedaan. Jazz kon er eerst ook niet mee eten, maar na anderhalve week had ze het wel door. En de opening is groot genoeg om te kunnen eten. Ik gebruik deze iets minder luxe versie net zo lief als de Greenguards.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:18

Ik heb het graasmasker van de foto. Ben er heel tevreden over.

Men welsh heeft het in de lente en in de zomers 2 dagen aan, 1 dag uit. Ze eet er gewoon gras mee. Hooi denk ik dat ze ook kan eten, maar heb ik nog niet gezien (in de lente en de zomer krijgen ze geen hooi)

Men shet heeft er ook een, maar die wordt er schagrijnig van. Zij heeft het 1 dag aan 1 dag uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:23

Ik heb die ook en die is echt goed hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:20

Dit masker is bedoelt om gras te eten, niet om er ook hooi mee te eten.
De bedoeling is dat het paard leert om de korte grasjes recht door het gaatje in de bodem te steken om zodoende af te happen. Bij langer gras werkt het al minder omdat dit veel te snel plat geduwd wordt. Je kunt dan het gaatje iets groter maken. Hooi heeft de neiging om plat te liggen en het zal dus extra moeilijk zijn om daar sprietjes van door het gaatje te krijgen. Lijkt mij nogal 'paardje pesten' dus.
Vergeet verder ook niet dat je paard niet van zich af kan bijten als er schermutselingen binnen een kudde zijn. Ook is er geen sociale bezigheid mogelijk (elkaar krauwelen).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:38

Ik gebruik dit model al een paar jaar voor mijn shet. Bevalt prima.
De korf blijft goed zitten tenzij ze ergens achter blijven haken, dan gaat de klittenband los. Ze kan er ook prima hooi mee eten, het zal even wennen zijn maar als ze de slag te pakken hebben kan dat goed.

24/7 zou ik niet snel doen, zeker niet in het begin. Mijn pony heeft er in het begin best schuurplekken van gehad, dat is wel iets om in de gaten te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:02

@gemske : heb je wel de juiste maat dan?? want er moet wel voldoende ruimte zijn om de mond te openen en te bewegen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:06

Ik heb inderdaad besloten om niet voor een graasmasker te gaan. Ik vind het geen veilig idee om zo'n ding 24/7 om te hebben en omdat hij ook zomereczeem heeft op zijn hoofd zou een halster over zijn hoofdkap alleen maar extra gaan schuren. Bovendien heb ik mijn twijfels bij het kunnen eten van hooi. Dus we gaan voor een andere oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:09

Een andere optie zou creepfeeding kunnen zijn. Dit wordt wel bij veulens toegepast. Een omheinde ruimte waar het veulen net door kan maar moeders niet.
Of wat een kennis van mij deed met een te dikke shet; een hooinet hoog ophangen zodat de grotere paarden er wel bij konden en de kleine niet.
Al ben ik personlijk geen voorstander van hoog voeren ivm stof/luchtwegproblemen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:10

Dat gaat in dit geval niet, paarden staan buiten en zijn allemaal even groot (IJslanders). :+ Bovendien vind ik hoog voeren om dezelfde reden geen goed idee.

Het plan is nu om mijn paard apart te houden en er een shetje/kleine pony bij te kopen die ook weinig mag eten, zo kunnen ze samen op een dieetweitje. :) Zie onderschrift

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:31

Kijk wel uit dat 'dieetweitjes' gevaarlijk kunnen zijn vanwege het fructaan in het gestresste (te korte) gras ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 16:39

Dat weet ik. :j Maar je moet toch iets doen om je paard op gewicht te houden. Het liefst zet ik em in een paddock met hooi in plaats van op gras, is voor zijn eczeem ook beter, maar die mogelijkheid heb ik niet.

shereen1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:58

Ik houd het nog even in de gaten dit topis :D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:11

DubbelDun schreef:
@gemske : heb je wel de juiste maat dan?? want er moet wel voldoende ruimte zijn om de mond te openen en te bewegen.

Jawel hoor :) schuurplekken zaten bij de rand van de korf.