Weidevraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_R_A_H_A

Weidevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:56

Hallo, wij hebben net een weiland voor de pony's afgespannen. ZIj hebben hier een hele winter opgelopen en het is 1 modderveld geworden. Het ligt nu 2 dagen toe en het is bijna droog. Het is de bedoeling dat we de weide terug opnieuw gaan inzaaien. Maar de vraag was wanneer ik moet bekalken / bemesten
Kan iemand dit in een paar stapjes uitleggen ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:22

Lokale boer kan je zo vertellen wanneer je mag bemesten (wetgeving). blgg kan bodemonderzoek doen, zodat je weet wat er op je land moet. Wel aangeven dat het voor paarden is en met pony's (zeker sobere) is kunstmest af te raden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 08:49

Bemesten mag van 1 feb tot 1 september op zandgronden/uitspoelingsgevoelige gronden (en tot 15 sept. op niet-uitspoelingsgevoelige gronden).
Bemesten heeft pas zin wanneer de temperatuursom boven de 200 graden is gekomen (is de gemiddelde dagtemperatuur opgeteld vanaf 1 januari). Aangezien het fors onder nul is geweest komen we daar voorlopig nog niet aan: hij staat nu op 24.

Inzaaien in het voorjaar kun je best doen vanaf april, dan is de bodem al iets opgewarmd.
Bekalken doe je normaalgesproken in het najaar. Als dat nu ook wilt doen, dan eerst bemesten en niet eerder dan 3-4 weken later bekalken. Kalk duurt ongeveer een maand voordat het goed ter beschikking van het gras komt.

Aangezien ik aanneem dat je het door een loonwerker laat doen, kan hij je feilloos vertellen wanneer het het beste moment is.

S_R_A_H_A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:23

Ibbel schreef:
Bemesten mag van 1 feb tot 1 september op zandgronden/uitspoelingsgevoelige gronden (en tot 15 sept. op niet-uitspoelingsgevoelige gronden).
Bemesten heeft pas zin wanneer de temperatuursom boven de 200 graden is gekomen (is de gemiddelde dagtemperatuur opgeteld vanaf 1 januari). Aangezien het fors onder nul is geweest komen we daar voorlopig nog niet aan: hij staat nu op 24.

Inzaaien in het voorjaar kun je best doen vanaf april, dan is de bodem al iets opgewarmd.
Bekalken doe je normaalgesproken in het najaar. Als dat nu ook wilt doen, dan eerst bemesten en niet eerder dan 3-4 weken later bekalken. Kalk duurt ongeveer een maand voordat het goed ter beschikking van het gras komt.

Aangezien ik aanneem dat je het door een loonwerker laat doen, kan hij je feilloos vertellen wanneer het het beste moment is.

Het is de bedoeling dat we het weiland zelf eigenhandig gaan doen. Tog zeker het bekalken en bemesten het inzaaien komt de boer doen. Maar wij hangen niet graag iedere dag aan zijn deur

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:29

wat wil je eigenhandig doen,kalk en kunstmest?? kun je beter laten doen hoor, met de hand doen is niks
Rond april kun je hiermee beginnen
beste is eigenlijk om in het najaar in te zaaien

Ik mest met NPK en doe dit rond maart

Jeskim

Re: Weidevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:17

Ga je ploegen?
Met het egaliseren strooien wij kalk en het zaaien doe je dan met een cultivator of een rotorkopeg zodat het kalk goed inwerkt.
Vervolgens geen drijfmest erop dat verwoest je wei weer, maar kunstmest met weinig stikstof en veel kali en fosfaat. Stikstof levert veel eiwit..

Na een half jaar zou je er wel weer drijfmest op kunnen doen als je dat zou willen..

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:30

Wij kalken mesten gewoon zelf met de hand en dat gaat prima hoor!!!
We doen kalk in de herfst en kunstmest 2x per jaar. In het voorjaar en aan het einde van de zomer geloof ik. We mesten wel met een speciale mest voor de paardenweide.

Lynn_Nikita

Re: Weidevraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 10:31

@ evelyne, hoe groot is jullie weiland dan? Ik ga echt niet een hectare met de hand doen
en met kunstmest moet je oppassen dat goed verdeeld word anders krijg je brandplekken