Verhuizen paard: hoe weidegang opbouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

Verhuizen paard: hoe weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 14:06

Op 1 maart is het zover. Mijn 19-jarige merrie en mijn 3-jarige haflinger gaan verhuizen naar een nieuwe plek. Het voordeel is hier dat ze bijna de hele dag op de wei staan. Ze zijn nu gewend om ongeveer 1 a 2 uur per dag buiten te staan op een wei waar weinig gras staat. Op de nieuwe stal staat wel veel gras. De haflinger is de wei wel gewend van waar ze voor mij vandaan kwam maar mijn 19-jarige merrie dus verder niet. Ze stond in de zomer wel 3 uur buiten maar er was dus weinig gras.
Hoe kan ik dit het beste opbouwen? De rest van de paarden gaan wel naar buiten dus ik ben bang dat ze onrustig wordt als ze te lang op stal staat.
En welke deken zouden jullie gebruiken?
Alvast bedankt.

fjordnina

Re: Verhuizen paard: hoe weidegang opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:20

Ik zou in jouw geval een graasmaskertje gebruiken. Zeker omdat je ze in het vroege voorjaar gaat verhuizen zitten er extra veel voedingswaarden in het gras. Na een 1 of 2 maanden zou je dan het masker af kunnen laten, zodat ze echt gewend is aan meer gras.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:11

of eerst maar paar uur per dag buiten laten en dat steeds opbouwen, of een stukje van de wei afzetten, en strookbegrazing doen de eerste tijd

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:39

Volgens mijn dierenarts is het het beste om ze de eerste week één uur op de wei te zetten en dan iedere week één uur langer.
Voor paarden, die snel aankomen kan het beter zijn eerst volgens bovenstaande manier met een klein stukje wei op te bouwen en dan stripbeweiding te doen, zodat ze als ze wat langer op de wei staan ze alsnog op gewicht blijven.

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:04

Je kan je paard gewoon een paar uur buiten zetten en dan weer binnen en dan weer een paar uur naar buiten en dan gewoon opbouwen en je kan er een pony bij zetten die gewend is om binnen te staan

dreamingaway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:53

je kan beginnen met het rustig opbouwen, je hoeft haar dan niet na een paar uur weer binnen te zetten, maar zet een stukje weide af, en die kan je dan steeds iets vergroten of verplaatsen. dat zou ik een maand ongeveer vol houden en dan kan je weer volop in de weide ;)