We zijn opzoek naar een paardje. Het zou er een moeten zijn dat goed aangespannen kan lopen en ook onder het zadel genoeg pit heeft en liefst een beetje aanleg voor dressuur. En eigenlijk vallen we op Tinkers. De meeste zijn niet heel groot, ze zijn speciaal en ideaal om aangespannen te laten lopen.
In België zijn veel minder Tinkers dan in Nederland, vermoeden we. Maar er is een importeur in België (Stekene, niet zo ver van de Nederlandse grens) waar we onlangs naar zijn gaan kijken. Hij voert Tinkers in vanuit Engeland en Ierland. Er waren juist 'verse paarden'
toegekomen. De meeste zijn 3 of 4 jaar, maar er zijn er ook die ouder zijn.Wij waren eigenlijk opzoek naar een ouder paard, met veel ervaring. Maar eigenlijk ken je het verleden van deze paarden niet en nu beginnen we toch te twijfelen of we niet beter een jonger paard nemen, zodat we het zelf kunnen laten opleren en zeker zijn dat het goed gebeurt.
De paarden zagen er goed uit (ahum, buiten de manen, die waren wel verschrikkelijk in de knoop) en ze waren eigenlijk helemaal niet bang van ons. (om nu uit een halve wildernis te komen en pas in België te zijn) Ze kwamen zo op je af om kennis te maken.
Het zag er dus allemaal wel goed uit, toch op de wei. We hebben nog geen paarden gereden. Maar deze manier van kopen kennen we helemaal niet. We zijn gewoon om onze paarden te kopen van mensen die we (via via) kennen. Van deze paarden ken het het verleden eigenlijk niet.
Maar omdat er maar weinig tinkers zijn, hier, lijkt het ons bijna de enige manier om een tinker te kopen. Ik heb ook al op bokt gelezen dat tinker-houdens hun paarden 'zo van de vrachtwagen' kopen.
Mijn vele vragen:
hoe hebben jullie je tinker gekocht en wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er fokkers van tinkers in België en Nederland, en waar dan wel? Koop ik beter een jong paard of een dat in zekere zin 'opgeleerd' is? Zijn er mensen die dressuur rijden met een tinker, en hoe bevalt dat? Is het best om een Tinker die in aanmerking komt te laten keuren door de dierenarts? Waar moet ik mijn beslissing nog van laten afhangen?
Dat was het zo ongeveer. Ik hop dat jullie mij een antwoord kunnen geven. We gaan zeker en vast nog eens teruggaan.

want daar zie je ze ook veel staan. 

). Er zouden trouwens heel wat Nederlanders die bij hem hun Tinker komen kopen omdat het niet ver van de grens ligt en ze aan 'Belgische' prijzen verkocht worden. (de tinkers gaan bij hem tussen de 2000 en de 2200 euro en dan wil hij ze nog opleren ook)